Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Gazetecilik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Ana Müfredat - 2013 GZT7209 Medya ve Siyaset Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı dünyada ve Türkiye’de medya ve siyasetin yapısı, işleyişi ve aktörleri arasındaki karşılıklı ilişki ve etkileri incelemektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Medya ve siyasetin yapısı, işleyişi ve aktörleri arasındaki karşılıklı ilişki ve etkiler incelenirken, bu kapsamda bir yanda medyanın (gazete, radyo, sinema, televizyon ve sosyal medya) demokrasinin yerleşmesinde ve kurumsallaşmasında oynadığı roller değerlendirilmekte, diğer yanda medyanın ideolojik bir araç olarak disiplin ve tahakkümün üretim ve yeniden üretimi ile kamuoyu denetiminde üstlendiği rol araştırılmakta ve tartışılmaktadır. Derste işlenen başlıca konular: ideoloji ve medya; basın özgürlüğü; medya denetimi ve editöryal bağımsızlık; gündem belirleme; kamuoyu; suskunluk sarmalı; yankı odaları ve filtre balonları; siyaset ve medya etiği, medyanın demokratik işlevleri; teknoloji, medya ve siyaset etkileşimi; enformasyon ve ağ toplumunda medya ve siyaset ilişkileri. Ders kapsamında öğrenciler bir araştırma yapmakta ve yapılan çalışmalar sınıfta tartışılmaktadır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Konu sunumu, soru-cevap, tartışma, ödev, araştırma

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Benjamin Radford, Medya Nasıl Yanıltıyor? Güncel. 2004. Cass R. Sunstein, “Democracy and Filtering”, Communications of the ACM, 47/12, 2004, ss. 57-59. Cass R. Sunstein, Republic.com 2.0, Princeton University Press, 2007. www.jstor.org/stable/j.ctt7tbsw. Daniel C. Hallin, Paolo Mancini, Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics, 2004. David Dreyer Lassen, “The Effect of Information on Voter Turnout: Evidence from a Natural Experiment”, American Journal of Political Science, 49, 20015, 103–118. David Robson, The myth of the online echo chamber, BBC, 17 April 2018, http://www.bbc.com/future/story/20180416-the-myth-of-the-online-echo-chamber Edward S. Herman ve Noam Chomsky, Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği. Aram. 2006. Elanor Colleoni, Alessandro Rozza, Adam Arvidsson, “Echo Chamber or Public Sphere? Predicting Political Orientation and Measuring Political Homophily in Twitter Using Big Data, Journal of Communication, 64, 2014, 317–332. Elisabeth Noelle-Neumann, “The Spiral of Silence: A Theory of Public Opinion”, The Journal of Communication, 24/2, 1974, ss. 43-51. Elisabeth Noelle-Neumann, Kamuoyu - Suskunluk Sarmalının Keşfi, Çev., Murat Özkök, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 1998. Elizabeth Suhay, Allyson Blackwell, Cameron Roche, Lucien Bruggeman, “Forging Bonds and Burning Bridges: Polarization and Incivility in Blog Discussions About Occupy Wall Street”, American Politics Research, 43/4, 2015, 643–679. Emre Bağce, “Dünya Basın Özgürlüğü Endeksi”, Parlamenter Sistem mi, Başkanlık mı?: Yoksulluktan Hukukun Üstünlüğüne Ülkelerin Dünyadaki Yeri, Gonca Yay., 2016. Emre Bağce, “Siyaset ve Demokrasi Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme”, Amme İdaresi Dergisi, 40/4, 2007, 1-19. Emre Bağce, “Türkiye’de Medya ve Demokrasinin Yapısal ve Etik Sorunları”, İnsan ve İnsan Dergisi, 7/25, 2020, 9-28. Engin Bozdağ, Qi Gao, Geert-Jan Houben, Martijn Warnier, “Does Offline Political Segregation Affect the Filter Bubble? An Empirical Analysis of Information Diversity for Dutch and Turkish Twitter Users”, Computers in Human Behavior, 41, 405-415. Erkan Yüksel, ““Kamuoyu Oluşturma” ve “Gündem Belirleme” Kavramları Nerede Kesişmekte, Nerede Ayrılmaktadır?”, Sosyal Bilimler Dergisi 2007/1, 571-586. Haluk Şahin, “Medya Etiği ve Yapısal Gerçekler”, Ferlal Örs (der.), MedyaEtik, Bursa: Sentez Yayıncılık, ss. 13-22. Jan Van Dijk, Ağ Toplumu, Çev. Özlem Sakin, İstanbul: Kafka Kitap, 2018. Jeffrey C. Goldfarb, Civility and Subversion: The Intellectual in Democratic Society, Cambridge University Press, 1998. John Keane, Medya ve Demokrasi, Ayrıntı. 2010. Louis Althusser, İdeoloji ve Devletin İdeoloji Aygıtları, İstanbul: İletişim Yay., 1994. Manuel Castells - Enformasyon Çağı - Ekonomi,Toplum ve Kültür 1.Cilt - Ağ Toplumunun Yükselişi Manuel Castells - Enformasyon Çağı - Ekonomi,Toplum ve Kültür 2.Cilt - Kimliğin Gücü Manuel Castells - Enformasyon Çağı - Ekonomi,Toplum ve Kültür 3.Cilt - Bin Yılın Sonu Maxwell E. McCombs, Donald L. Shaw, “The Agenda-Setting Function of Mass Media”, The Public Opinion Quarterly, 36/2 (1972), ss. 176-187. Mehmet Küçük (ed.), Medya, İktidar, İdeoloji. Ark. 1999. Mutlu Binark, “Algoritmaların Yarattığı Yankı Odaları ve Siyasal Katılım Olanağı veya Olanaksızlığı”, Varlık Dergisi, 1317, Haziran 2017, 19-23. Noam Chomsky, Medya Denetimi. Everest. 2008. Orhan Şener, “Filtre Balonu Patlıyor mu: Guardian’dan Sağcı Yazar Açılımı”, https://journo.com.tr/filtre-balonu-patliyor-mu, 20 Şubat 2017. Q. Vera Liao, Wai-Tat Fu, “Can You Hear Me Now? Mitigating the Echo Chamber Effect by Source Position Indicators”, CSCW ‘14, Proceedings of the 17th ACM conference on Computer supported cooperative work & social computing, February 15-19, 2014, Baltimore, 2014, 184-196. Raşit Kaya, İktidar Yumağı: Medya-Sermaye- Devlet. İmge. 2009. Raymond Williams, Televizyon, Teknoloji ve Kültürel Biçim, İstanbul: Dost Kitabevi, 2003. Seth Flaxman, Sharad Goel, Justin M. Rao, “Filter Bubbles, Echo Chambers, and Online News Consumption”, Public Opinion Quarterly, 80, Special Issue 1, 2016, 298–320. Shanto Iyengar, Kyu S. Hahn, “Red Media, Blue Media: Evidence of Ideological Selectivity in Media Use”, Journal of Communication, 59, 2009, 19-39. Süleyman İrvan, Medya Kültür Siyaset, Alp Yayınevi. 2002. William H. Dutton, Fake News, Echo Chambers and Filter Bubbles: Underresearched and Overhyped, The Conversation sitesi, 05 Mayıs 2017, http:// theconversation.com/fake-news-echo-chambers-and-filter-bubbles-under researched-and-overhyped-76688.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenciler medya ve siyasetin işleyiş ve karşılıklı etkileşimini analiz eder.
  • Öğrenciler medyanın demokratik işlevlerini kavrar ve yorumlar.
  • Öğrenciler basın özgürlüğünün kapsamını kavrar ve yorumlar.
  • Öğrenciler medya etiğine dair eleştirel bir bakış kazanır.
  • Öğrenciler akademik araştırma ve inceleme yeterliği kazanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Giriş: Amaç, içerik, yöntem
2 İdeoloji ve medya
3 Basın özgürlüğü
4 Medya denetimi ve editöryal bağımsızlık
5 Kamuoyu
6 Gündem Belirleme
7 Suskunluk Sarmalı
8 Ara Sınav Haftası
9 Yankı Odaları ve Filtre balonları
10 Siyaset ve medya etiği
11 Medya ve demokrasi
12 Teknoloji, medya ve siyaset
13 Enformasyon ve ağ toplumunda medya ve siyaset ilişkileri
14 Sunum ve Tartışmalar
15 Sunum ve Tartışmalar
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 15 2 30
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 13 13
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 12 12
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 15 3 45
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 12 12
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 12 12
Teorik Ders Saati 17 3 51
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5