Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İletişim Fakültesi - Halkla İlişkiler ve Tanıtım

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Halkla İlişkiler ve Tanıtım - Lisans HIT3036 Medya ve Toplumsal Hafıza Seçmeli 6 3,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Ders, öğrencilerin kitle iletişim araçları içerikleri ile toplumsal hafıza ve kültürel bellek gibi kavramları ilişkilendirebilmesini amaçlamaktadır. Derste öğrencilerin tarihsel ve sosyolojik hatırlama ve bellek pratiklerini öğretmektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Öğrenciler, toplumsal hafıza, kültürel hafıza, tarihsel hafıza ve tarih bilinci kavramlarını öğrenir. Bu derste bellek, toplumsal bellek konuları, toplumsal olayların ve travmaların hatırlanması, hatırlamanın unutulması ya da üstesinden gelme biçimleri, belleğin oluşumundaki değişkenler, farklı toplumsal yapılarda belleğin oluşumu gibi konuların tartışılması amaçlanmaktadır. Medyanın tarihin ve belleğin oluşumundaki rolü, hatırlama ve unutmadaki rolü de tartışılacaktır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

-

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Assmann, Jan (2001). Kültürel Hafıza. Çev., Ayşe Tekin. İstanbul: Ayrıntı. Connerton, Paul (1999). Toplumlar Nasıl Anımsar. Çev., Alaaddin Şenel. İstanbul: Ayrıntı. Nora, Pierre (2006). Hafıza Mekânları. Çev., Mehmet Emin Özcan. Ankara: Dost. Sancar, Mithat (2007). Geçmişle Hesaplaşma, Unutma Kültüründen Hatırlama Kültürüne. İstanbul: İletişim Başer, Sait. (2006). Toplumsal Aklı Anlamak. İstanbul: Ataç Yayınevi Boym, Svetlana. (2009). Nostaljinin Geleceği, (Çev. Ferit Budak Aydar), İstanbul: Metis Yayınevi. Connerton, Paul. (2012). Modernite Nasıl Unutturur?. (Çev. Kübra Kelebekoğlu), İstanbul: Sel Yayınları.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Toplumsal olayların nasıl aktarıldığını tarih, sosyoloji ve psikoloji perspektiflerle tanımlar.
  • Farklı toplum yapılarının hatırlama biçimlerini ifade eder.
  • Toplumların hatırlama biçimini analiz eder.
  • Dünyadan ve Türkiye’den örneklerle hatırlama ve yüzleşmenin topluma etkisini tartışır.
  • Belleğin oluşumunda etkili olan toplumsal dinamikleri değerlendirir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Toplumsal hafıza kavramı
2 Toplumsal hafızayı oluşturan yapıtaşları
3 Maurice Halbwachs ve hafızanın toplumsal çevreleri
4 Paul Connerton ve toplumsal alışkanlık belleği
5 Toplumsal hafıza, tarih, zaman ve mekân
6 Toplumsal hafıza ve modern dönemde inşası
7 Toplumsal hafızada çarpıtma dinamikleri
8 ARA SINAV
9 Toplumsal hafızada unutma biçimleri
10 Toplumsal hafızada hatırlama biçimleri
11 Toplumsal hafızaya müdahale biçimleri
12 Yazılı basın, fotoğraf ve toplumsal hafıza
13 Televizyon ve toplumsal hafıza
14 Sinema ve toplumsal hafıza
15 Sosyal medya ve toplumsal hafıza
16 YARIYIL SONU SINAVI
17

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 10 10
Teorik Ders Saati 14 3 42
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5