Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 TDE4061 Metin İnceleme Yöntemleri Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bilgi ve mesaj aktaran her türlü metnin tanımlanması ve metin inceleme yöntemlerinin iletişim modelleri yardımıyla ayrıntılı olarak öğretilmesi böylece öğrencinin iletileri algılama ve yorumlama becerisinin geliştirilmesi.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Dilin, iletişimin ve her türlü metnin temel ortak özelliklerinin modeller yardımıyla anlatılması. Yapı ve içerik bakımından metin inceleme yöntemlerinin anlatılması. Kamsal okuma yöntemi ve Çoklu metinlerin inceleme yönteminin örneklerle açıklanması.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Modern Legüistiğe Giriş, Wolfgang HERRLITZ-Franz HARDNURSCHER, Çev. Prof. Dr. Mehmet AKALIN,EÜ y., İzmir 1983 "Dilde Çeviri İşlemi", Prof. Dr. Özcan BAŞKAN, TÜRK DİLİ: ÇEVİRİ SORUNLARI ÖZEL SAYISI, sayı:32, (1978a), ss.26-36. Anlam Analizine Giriş, Prof. Dr. Rıza Filizok, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir 2001 Çeviri Eğitimi : Kuram ve Uygulama, Dinçay KÖKSAL, Ankara 2005 Metin İnceleme Yöntemleri, Ders Notları, Muhammet GÜR

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, çeşitli metinleri uygun yöntemlerle inceleme ve görüşlerini uygun metin haline getirme becerisi kazanır.
  • Türk ve dünya edebiyatından seçilen metinler üzerinde eleştirel okuma yapar ve bu eserleri biçim, içerik ve teknik açılardan en uygun yöntemle inceler.
  • Öğrenci okuduğu metinleri farklı iletişim modelleri yardımıyla ele alıp inceler.
  • Öğrenci, disiplin kısmını/edebiyatı eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.
  • Öğrenci, konuya ilişkin yöntem bilgisine sahip olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Dilbilim (Lengüistik) açısından İletişim ve iletişimin (bildirişim) temel unsurları, metin çeşitleri
2 İletişimin modellenmesi, bildirişimin gerçekleşmesini sağlayan/engelleyen faktörler
3 Genel iletişim modeli ışığında metnin tanımlanması: Kodlama ve Dekodlama
4 Metnin Semantik, Sentaks ve Fonetik katmanlarının incelenmesi ve modellenmesi
5 Metinler üzerinde örnek incelemeler
6 Sosyal çevre ve normlar çerçevesinde metnin Dennotative (temel) ve Konnotativ (yan) anlamlarının modellenmesi
7 Metinlerin temel ve dolaylı anlamlarının örneklerle anlatılması
8 Ara Sınav Haftası
9 Metne derinlik ve zenginlik sağlayan unsurların model yardımıyla tanıtılması ve incelenmesi
10 Performanz/ Ehliyet modeli ve metin inceleme yönteminde kullanılması
11 Sosyal bilimlerde 'Kavram'ın önemi ve Metinlerin kavram merkezli incelenmesi
12 Örnek metinler üzerinde uygulamalar
13 Çoklu metinleri inceleme yöntemi, metinler topluluğunun tematik olarak incelenmesi
14 Çok sayıda yazı ve makalenin incelenmesinde Temel tasnif başlıkları: İnsan, Mekân, Tabiat, Eşya, Kültür
15 Çoklu metinlerin Tematik tasnifinde alt başlıklar ve örnek metinlerle anlatılması
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 4 56
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Final ve Hazırlığı 1 28 28

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi