Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen Fakültesi - Fizik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Fizik - Lisans %30 TDE4113 Mizah Kültürü Zorunlu 5 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı, insanlığın ortak davranış kalıplarından biri olan "gülme"nin kaynaklarından biri olan mizah kavramını açıklamak, mizah yaratım sürecini betimlemek, mizahın farklı işlevlerini ve görünümlerini açıklayan mizah teorileri ile mizahın ortaya çıktığı sözel, görsel türleri tanıtmaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

gülme teorileri, mizah yaratım sürecinin analizi, mizahi türler

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

anlatma, tartışma, soru-cevap, tanımlama

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Arthur Koestler, Mizah Yaratma Eylemi, İris Yayıncılık, İstanbul, 1997. Eric Smadja, Gülmek, Çev. Sırma Naz Arım, Bağlam Yayıncılık, İstanbul, 2013. Çizgili Kenar Notları, İletişim Yayınları, İstanbul, 2007. Ezgi Metin Basat, "Sözden Çizgiye Karikatüristin Gözünden Sözlü Anlatılar" Milli Folklor, S. 101, ss. 225-236. Irene Fenoglio, F. Georgeon, Doğuda Mizah, Çev. Ali Berktay, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2000. Barry Sanders, Kahkahanın Zaferi: Yıkıcı Tarih Olarak Gülme, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2001. Pertev Naili Boratav, Nasreddin Hoca, Islık Yayınları, 2014. Abdulkadir Emeksiz, Bir İstanbul Kahramanı Bekri Mustafa, Mühür, İstanbul, 2010.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, mizah kavramı ile ilişkili türleri ve terimleri öğrenir. Mizahın herhangi bir mizahi türdeki üretim sürecini kavrar.
  • Öğrenci, mizah ile ilgili teorileri öğrenir, mizah teorilerini mizahın farklı türlerinde uygulayabilir. (PÇ 6)
  • Öğrenci Türk mizahının farklı zamanlardaki sözel ve görsel türlerinin analizini yapacak araçları ve kalıpları tanır.
  • Öğrenci bir eleştiri aracı olarak mizahın kullanımına ilişkin kavramsal süreci kavrar.
  • Öğrenci, bu disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Mizah kavramı
2 Mizahın işlevleri ve temel nitelikleri
3 Mizah yaratma süreci ve mizah-gülme ilişkisi
4 Mizahın sözel kategorileri: çeşitli sözcük oyunları, espri, fıkra vb.
5 Mizahın görsel kategorileri: pandomim, grafik formlar, karikatür
6 Mizahın işitsel Kategorileri: (Mozart, Satie'nin mizahi müzikleri, vantrilok taklitleri)
7 Genel değerlendirme
8 Ara Sınav Haftası
9 Mizah Teorileri: Üstünlük, örnek metin inceleme.
10 Mizah teorileri: Rahatlama teorisi, örnek inceleme.
11 Mizah Teorileri: Uyumsuzluk, örnek metin inceleme.
12 Dünyada mizah çalışmaları
13 Türkiye'de mizah çalışmaları
14 Türk mizahı üzerine incelemeler
15 Türk mizah tipleri üzerine incelemeler
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 2 20
Proje ve Hazırlığı 1 5 5
Ödev ve Hazırlığı 3 3 9
Sunum ve Hazırlığı 1 3 3
Araştırma ve Hazırlığı 4 3 12
Arasınav ve Hazırlığı 1 5 5
Final ve Hazırlığı 1 10 10

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5