Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Müzik Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Müzik Öğretmenliği - Lisans MB3014 Müzik Öğretim Yöntemleri II Zorunlu 6 2,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Müzik eğitim ve öğretimine ilişkin kavram, ilke ve yöntemleri uygulama; ders içi bireysel ve toplu müzik çalışmaları düzenleme, ilköğretim ve ortaöğretim müzik dersini planlama, uygulama ve eleştirme.İlköğretim ve ortaöğretim müzik dersi öğretim programlarının incelenme, müzik öğretimi için yıllık, günlük, dönemlik, ünite planları hazırlama, ilk ve ortaöğretim müzik ders kitaplarını inceleme, planlı müzik dersi işleme ve uygulama örnekleri, bireysel ve toplu çalışmalar, müzik çalışmalarını ve etkinliklerini dinleme-izleme-eleştirme, müzik eğitiminde ölçme ve değerlendirme.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Müzik öğretim yöntemleri I dersine bağlı olarak çocuk müzik eğitiminde dünyada ve Avrupa ülkelerinde kullanılan yöntemlerin ve kitapların tanıtımına devam edilmesi. Günümüz çocuk müzik eğitiminde dünyada ve gelişmiş ülkelerde halen uygulanan, temel yaklaşımlara, yöntem ve öğretme modellerine sahip olan J. Dalcroze, Z. Kodally, C. Orff, S. Suzuki’nin müzik öğretmeni adaylarına tanıtılarak meslek yaşamlarında bu yolda bir anlayış kazanmalarının sağlanması. Planlı öğretimin öneminin vurgulanarak plan çeşitlerinin tanıtılması. Ünite konularına bağlı kalınarak yapılmış günlük plan örneklerinin tanıtılması. Planlı bir müzik dersinde sınıf yönetiminin nasıl olacağının öğretilmesi. Derse başlangıç, uygulama ve işleniş ve dersi bitirişte dikkat edilecek noktaların öğretilmesi. Öğretmen adaylarına dakikalandırılmış günlük plan örnekleri yaptırılarak, örnek ders sunumları yapmalarının sağlanması. Bu uygulamalarda müzik dersinin diğer derslerle olan ilişkisinin de gösterilmesi. Müzik dersinde öğrencilerin öğrenme sürecine uygulamalarla katılımlarının sağlanmasıyla öğrenmenin kalıcı olduğunun öğretilmesi. Öğretmen adaylarının, meslek yaşamlarında öğrencileriyle yaparak-yaşayarak öğrenme modeliyle etkin öğrenmeyi gerçekleştireceklerine inandırılması. Çocuğun hayata hazırlanması süreci olan eğitiminde, müziğin vazgeçilmez bir eğitim aracı olduğunun öğretmen adaylarına kavratılması.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, Örnekleme, Analiz etme,Teknik çalışma, Karşılaştırma, Seminer Hazırlığı, Performans

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Prof. Dr. Sibel Çoban "Müzik Öğretmeni Adaylarına Müzik Öğretim Yöntemleri" Ders Kitapları İlkokul Müzik Ders Kitapları Mahiye Morgül "Müzik Nasıl Öğretilir" Yurtrenkleri Yayınevleri Ortaokul Müzik Ders Kitapları YÖK- Dünya Bankası Müzik Öğretmenliği

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • J. Dalcroze’un müzik eğitimi felsefesini ve yöntemlerini, çocuk müzik eğitiminde nasıl kullanılacağını bilir.
  • Z. Kodaly’nin müzik eğitimi felsefesini ve yöntemlerini, çocuk müzik eğitiminde nasıl kullanılacağını bilir.
  • C. Orff’un müzik eğitimi felsefesini ve yöntemlerini, çocuk müzik eğitiminde nasıl kullanılacağını bilir.
  • Müzik dersi için ders planı hazırlamayı öğrenir.
  • Okul müzik eğitiminde sınıf yönetimi konusunda uygulaması gereken hususları bilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 “E. Jaquess Dalcroze” Müzik Öğretim Yöntemi, Eurhythmics, Solfej-Ritmik Solfej, Müziksel Yorumlama, Doğaçlama
2 “Z. Kodaly” Müzik Öğretim Yöntemi, Kodaly’nin eğitim felsefesi, Kodaly müziksel öğretiminin amaçları
3 “C. Orff” Müzik Öğretim Yöntemi, Orff Süreci, Orff Enstrümanları
4 Suzuki Müzik Öğretim Yöntemi, Tanımı, Özellikleri, Kullanımı, Felsefesi, Amaçları
5 20. yy. 2. yarısındaki Müzik Öğretimi Metotları, Yaklaşımları, Felsefeleri
6 Kapsamlı Müzisyenlik 20. Yüzyıl Yaklaşımları
7 Lise müzik müfredat ve kitaplarının incelenmesi.
8 Arasınav
9 Müzik Eğitiminde Öğretim Etkinliklerinde Plan Çeşitleri
10 Eğitim-Öğretim çalışmalarının planlanması ile ilgili ortak hükümler
11 Önceden Planlanmış bir müzik dersinde sınıf yönetimi ve öğretim sürecinde dikkat edilmesi gereken esaslar
12 Günlük ders planlarının uygulanması ile ilgili olarak ders süresinin ayarlanması ve planların değişik yollardan işlenmesi.
13 Okullarda müzik eğitiminin temelinin nasıl kurulması gerektiği ile ilgili esaslar
14 Ortaöğretim Kurumlarında müzik dersinin genel amaçları ve ders konuları.
15 Bugün ülkemizde uygulayabileceğimiz en uygun “Müzik Öğretim Metodu.”
16 Ders Çalışma Haftası
17 Final Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 12 1 12
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 6 1 6
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 6 1 6
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 12 1 12
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 8 1 8
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 6 1 6
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi