Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İletişim Fakültesi - Halkla İlişkiler ve Tanıtım

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Halkla İlişkiler ve Tanıtım - Lisans - 2014 BSB3007 Müzik Sosyolojisi Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı toplumsal gerçekliğin bir yansıması olan müziğe sosyolojik bir bakış açısı kazandırmaktır. Müziğe sadece sanatsal bir yaratı ya da bir duygulanım nesnesi olarak bakmanın dışında olgunun toplum ile olan ilişkisini ön plana koyan bir yaklaşım geliştirmektir. Böylelikle, temel yaklaşımlar dahilinde müzik olgusuna yönelik sosyolojik bir analiz imkanını ortaya çıkarmaktır. Birey-toplum-doğa etkileşiminde müziğin teşkil ettiği konumu sorunsallaştırmak da dersin bir diğer amacını oluşturmaktadır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Dersin amacı doğrultusunda, müziğin söz konusu etkileşim alanı içerisindeki yerinin tespit edilmesi hedeflenmektedir. Çağdaş toplumsal gerçekliği biçimlendiren küreselleşme, kültür, kimlik, ekonomi ve politika gibi temaların müzikle ilişkisinin farklı toplumlardaki örnekler üzerinden anlaşılması amaçlanmaktadır

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

-

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Akkol, Mümtaz Levent. “Müzik Sosyolojisinde T. W. Adorno’nun Yeri”. Alternatif Politika. 10/1 (2018): 111-130. Aristoteles, “8. Kitap”, Politika. Çev. M. Tunçay. İstanbul: Remzi Kitabevi, 5. baskı, 2000. Attali, Jacques. Gürültüden Müziğe. Çev. Gülüş Gülcügil Türkmen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 3. Basım, 2017. Ayas, Güneş. Müzik Sosyolojisi Sorunlar Yaklaşımlar Tartışmalar. İstanbul: Doğu Kitabevi, 2016. Ayas, Güneş.”Max Weber ve Müzik Sosyolojisi”, KADEM Musiki ve Edebiyat Dergisi. 27 İlkbahar (2017): 40-44. Behar, Cem. Aşk Olmayınca Meşk Olmaz Geleneksel Osmanlı / Türk Müziğinde Öğretim ve İntikal. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2016. Clastres, Pierre. “Yay ve Sepet”, Devlete Karşı Toplum. Çev., Mehmet Sert ve Nedim Demirtaş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1991. ss. 85-106. Çınar, Alev. ”Cartel'in Rap'i, Melezlik Ve Milliyetçiliğin Sarsılan Sınırları”. Doğu Batı. 4/15 (2001): 133-144. Oskay, Ünsal. Müzik ve Yabancılaşma Huizinga ve Adorno Açısından bir Ön Çalışma. İstanbul: Der Yayınları, 1995. Özbek, Meral. Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski. İstanbul: İletişim Yayınları, 11. Baskı, 2013. Stokes, Martin. Aşk Cumhuriyeti Türk Popüler Müziğinde Kültürel Mahrem. Çev., Hira Doğrul. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, 2012. Işıktaş, Bilen. “Avrupa'da Devrimler Çağında Toplumsal Değişim, Kültür ve Müzik Yaşamına Dair Notlar”. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8/2 (2015): 6-31. Işıktaş, Bilen. “Aydınlan(Ma)’Dan, Meta’ya” Birey Ve Müzik İlişkisi Üzerine”. Rast Müzikoloji Dergisi. II/1 (2014): 108-119. Weber, Max. The Rational and Social Foundations of Music. Trans. and Edit. Don Martindale, Johannes Riedel and Gertrude Neuwirth. Southern Illinois University Press, 1958.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrencilerin müziğe sosyolojik bir bakış açısıyla yaklaşmasını sağlamak
  • Müziğin toplum ile olan ilişkisini sorunsallaştırmayı sağlamak
  • Topluma dair farklı nazariyelerin müziğe bakışını ortaya çıkarmak
  • Türkiye'de müziğin toplumsallıkla olan ilişkisini ortaya çıkarmak
  • Öğrencilerin tartışma kültürünü kazanmasını sağlamak

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Giriş
2 Müzik ve Toplum Etkileşimi Okuma: Pierre Clastres, “Yay ve Sepet”. Müzik ve Toplum Etkileşimi Okuma: Pierre Clastres, “Yay ve Sepet”. Müzik ve Toplum Etkileşimi - Okuma: Pierre Clastres, “Yay ve Sepet”.
3 Müziği Toplumsal Bir Bakış Açısına Dahil Etmek - Okuma: Aristoteles, “7. Kitap”, Politika.
4 [Devam] Okuma: Jacques Attali, Gürültüden Müziğe.
5 Toplumun Müziği, Müziğin Sosyolojisi - Okuma: Güneş Ayas, Müzik Sosyolojisi
6 [Devam] Okuma: Güneş Ayas, Müzik Sosyolojisi.
7 Müzik Sosyolojisinin Kurucu Metinleri - Okuma: Theodor W. Adorno, Müzik Yazıları.
8 Ara Sınav Haftası
9 [Devam] Okuma: Max Weber, The Rational and Social Foundations of Music.
10 Müzik Türleri ve Toplumsal Yansımaları: İktidarın sesi? Klasik Müzik.
11 İsyandan nisyana? Kölelik, Blues ve Jazz.
12 Öfkenin örgütlenmesi mi? Arınma ayini mi? Modernitenin cızırtılı müziği Rock ve Metal.
13 Türk Müziği: Seyyid Nesimi’den Aşık Veysel’e Eşitlik Arayışı Olarak Türk Halk Müziği
14 Klasik Türk Sanat Musikisi Metafizik Bir Arayış mı? Toplumsal Nizam Kaygısı mı?
15 Anadolu Rock - Türk Pop Müziği
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 8 8
Proje ve Hazırlığı 1 8 8
Ödev ve Hazırlığı 1 8 8
Laboratuvar ve Hazırlığı 1 8 8
Atölye ve Hazırlığı 1 8 8
Sunum ve Hazırlığı 1 8 8
Seminer ve Hazırlığı 1 8 8
Demo ve Hazırlığı 1 8 8
Araştırma ve Hazırlığı 1 8 8
Rapor ve Hazırlığı 1 8 8
Arasınav ve Hazırlığı 1 8 8
Kısa Sınav ve Hazırlığı 1 8 8
Final ve Hazırlığı 1 8 8

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5