Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Halkla İlişkiler ve Tanıtım - Lisans - 2014 | BSB3007 | Müzik Sosyolojisi | Seçmeli | 5 | 4,00 | 2 | 0 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Halkla İlişkiler ve Tanıtım - Lisans - 2014 | BSB3007 | Müzik Sosyolojisi | Seçmeli | 5 | 4,00 | 2 | 0 |
Dersin amacı toplumsal gerçekliğin bir yansıması olan müziğe sosyolojik bir bakış açısı kazandırmaktır. Müziğe sadece sanatsal bir yaratı ya da bir duygulanım nesnesi olarak bakmanın dışında olgunun toplum ile olan ilişkisini ön plana koyan bir yaklaşım geliştirmektir. Böylelikle, temel yaklaşımlar dahilinde müzik olgusuna yönelik sosyolojik bir analiz imkanını ortaya çıkarmaktır. Birey-toplum-doğa etkileşiminde müziğin teşkil ettiği konumu sorunsallaştırmak da dersin bir diğer amacını oluşturmaktadır.
-
Dersin amacı doğrultusunda, müziğin söz konusu etkileşim alanı içerisindeki yerinin tespit edilmesi hedeflenmektedir. Çağdaş toplumsal gerçekliği biçimlendiren küreselleşme, kültür, kimlik, ekonomi ve politika gibi temaların müzikle ilişkisinin farklı toplumlardaki örnekler üzerinden anlaşılması amaçlanmaktadır
-
-
Türkçe
Akkol, Mümtaz Levent. “Müzik Sosyolojisinde T. W. Adorno’nun Yeri”. Alternatif Politika. 10/1 (2018): 111-130. Aristoteles, “8. Kitap”, Politika. Çev. M. Tunçay. İstanbul: Remzi Kitabevi, 5. baskı, 2000. Attali, Jacques. Gürültüden Müziğe. Çev. Gülüş Gülcügil Türkmen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 3. Basım, 2017. Ayas, Güneş. Müzik Sosyolojisi Sorunlar Yaklaşımlar Tartışmalar. İstanbul: Doğu Kitabevi, 2016. Ayas, Güneş.”Max Weber ve Müzik Sosyolojisi”, KADEM Musiki ve Edebiyat Dergisi. 27 İlkbahar (2017): 40-44. Behar, Cem. Aşk Olmayınca Meşk Olmaz Geleneksel Osmanlı / Türk Müziğinde Öğretim ve İntikal. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2016. Clastres, Pierre. “Yay ve Sepet”, Devlete Karşı Toplum. Çev., Mehmet Sert ve Nedim Demirtaş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1991. ss. 85-106. Çınar, Alev. ”Cartel'in Rap'i, Melezlik Ve Milliyetçiliğin Sarsılan Sınırları”. Doğu Batı. 4/15 (2001): 133-144. Oskay, Ünsal. Müzik ve Yabancılaşma Huizinga ve Adorno Açısından bir Ön Çalışma. İstanbul: Der Yayınları, 1995. Özbek, Meral. Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski. İstanbul: İletişim Yayınları, 11. Baskı, 2013. Stokes, Martin. Aşk Cumhuriyeti Türk Popüler Müziğinde Kültürel Mahrem. Çev., Hira Doğrul. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, 2012. Işıktaş, Bilen. “Avrupa'da Devrimler Çağında Toplumsal Değişim, Kültür ve Müzik Yaşamına Dair Notlar”. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8/2 (2015): 6-31. Işıktaş, Bilen. “Aydınlan(Ma)’Dan, Meta’ya” Birey Ve Müzik İlişkisi Üzerine”. Rast Müzikoloji Dergisi. II/1 (2014): 108-119. Weber, Max. The Rational and Social Foundations of Music. Trans. and Edit. Don Martindale, Johannes Riedel and Gertrude Neuwirth. Southern Illinois University Press, 1958.
-
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | Giriş |
2 | Müzik ve Toplum Etkileşimi Okuma: Pierre Clastres, “Yay ve Sepet”. Müzik ve Toplum Etkileşimi Okuma: Pierre Clastres, “Yay ve Sepet”. Müzik ve Toplum Etkileşimi - Okuma: Pierre Clastres, “Yay ve Sepet”. |
3 | Müziği Toplumsal Bir Bakış Açısına Dahil Etmek - Okuma: Aristoteles, “7. Kitap”, Politika. |
4 | [Devam] Okuma: Jacques Attali, Gürültüden Müziğe. |
5 | Toplumun Müziği, Müziğin Sosyolojisi - Okuma: Güneş Ayas, Müzik Sosyolojisi |
6 | [Devam] Okuma: Güneş Ayas, Müzik Sosyolojisi. |
7 | Müzik Sosyolojisinin Kurucu Metinleri - Okuma: Theodor W. Adorno, Müzik Yazıları. |
8 | Ara Sınav Haftası |
9 | [Devam] Okuma: Max Weber, The Rational and Social Foundations of Music. |
10 | Müzik Türleri ve Toplumsal Yansımaları: İktidarın sesi? Klasik Müzik. |
11 | İsyandan nisyana? Kölelik, Blues ve Jazz. |
12 | Öfkenin örgütlenmesi mi? Arınma ayini mi? Modernitenin cızırtılı müziği Rock ve Metal. |
13 | Türk Müziği: Seyyid Nesimi’den Aşık Veysel’e Eşitlik Arayışı Olarak Türk Halk Müziği |
14 | Klasik Türk Sanat Musikisi Metafizik Bir Arayış mı? Toplumsal Nizam Kaygısı mı? |
15 | Anadolu Rock - Türk Pop Müziği |
16 | Ders Çalışma Haftası |
17 | Yarı Yıl Sonu Sınavı |
Değerlendirme | Değer |
---|---|
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Değer |
Final Sınavı | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Proje ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Ödev ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Laboratuvar ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Atölye ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Sunum ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Seminer ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Demo ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Araştırma ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Rapor ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Arasınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Final ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
ÖÇ1 | |||||||||||||||||
ÖÇ2 | |||||||||||||||||
ÖÇ3 | |||||||||||||||||
ÖÇ4 | |||||||||||||||||
ÖÇ5 |