Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Temel Eğitim

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2017- Sınıf Öğretmenliği SNF7028 Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklarda Okuma-Yazma Problemleri Seçmeli 1 6,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Öğrenme güçlüğü olan çocuklarda çocukların okuma-yazma becerilerini geliştirmek ve okuma-yazma problemleri ve güçlükleri ile başa çıkmak için program geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi kazandırmak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Öğrenme güçlüğü olan çocuklarda için okuma-yazma gelişimini ve okumanın değerini anlamaya ilişkin etkinlikler; yanlış analizi envanteri ile okuduğunu anlama sorunlarını tespit etme; sözcük dağarcığını geliştirme; dilbilgisi öğretimi; yazma süreci; yazılı metin türleri; yazılı ifade becerilerine ilişkin etkinlik hazırlama; okuma becerileri ve stratejilerinin tanımı; metin incelemede beceri ve stratejilerin uygulanması; bireyselleştirilmiş okuma öğretiminin önemi: uygulanması ve değerlendirilmesi; eleştirel okuma; yaratıcı yazma; okuma metni analiz yöntemleri; dinleme becerilerini geliştirici çalışmalar; özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik okuma-yazmayı geliştirici teknikler/stratejiler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Buluş yoluyla öğretim, araştırma-inceleme yoluyla öğretim, tartışma, yorumlama, eleştirel düşünme, rapor hazırlama ve sunma.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Akyol, H. Türkçe öğretimi. Pegem A. Akyol, H. ve Kodan, H. (2016). Okuma Güçlüğünün Giderilmesine Yönelik Bir Uygulama: Akıcı Okuma Stratejilerinin Kullanımı, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 35(2), 7-21. Yangın, S. ve Sidekli, S. (2006). Okuma Güçlüğü Yaşayan öğrencilerin kelime tanıma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Uygulama, Muğla Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16. Çıkılı, Yahya, Alegöz A. ve Bala, M. (2017). Öğrenme güçlükleri için okumayı değerlendirme ve geliştirme. Nobel Yayıncılık. Dağ, N. (2010). Okuma Güçlüğünün Giderilmesinde 3P Metodu ile Boşluk Tamamlama (Cloze) Tekniğinin Kullanımı Üzerine Bir Çalışma, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(1) 63-74. Dinç, R. (2017). Okuma Güçlüğü Yaşayan Öğrencide Okuma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi - Journal of Theoretical Educational Science, 10(2), 320-334. Dündar, H. ve Akyol, H. (2014). Okuma ve Anlama Problemlerinin Tespiti ve Giderilmesine İlişkin Örnek Olay Çalışması, Eğitim ve Bilim, 39, 171. Aktepe, V. Ve Akyol, H. (2015). Okuma Güçlüğü ve giderı̇lmesı̇: Tek Örneklemlı̇ bir durum çalışması, International Journal of Eurasia Social Sciences, 2015, 6 (19). Görgün, B. ve Melekoğlu, M. A. (2019). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Akıcı Okuma ve Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Bir Okuma Destek Programının Geliştirilmesi, Elementary Education Online, 2019; 18(2): pp. 698-713
İlköğretim Online, 2019; 18(2): s. 698-713. Uysal, P. K. ve Akyol, H. (2019). Okuma Güçlüğü ve Giderilmesi: Bir Eylem Araştırması, Eğitim ve Bilim, Cilt 44 (2019) Sayı 198 17-35

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenme güçlüğü olan çocuklarda okuma problemlerini tanır.
  • Öğrenme güçlüğü olan çocuklarda yazma problemlerini tanır.
  • Okuma ve anlama problemlerinin tespiti ve giderilmesine yönelik uygulamaları tartışır. Özel eğitimde çocukların yazılı anlatımını değerlendirir. Okuma ve anlama problemlerinin tespiti ve giderilmesine İlişkin uygulamaları tartışır.
  • Okuma ve yazma güçlüğünün giderilmesine yönelik uygulamaları tartışır.
  • Özel eğitimde çocuklara yönelik bilgi verici yazı okuma, anlama ve yazma öğretim yöntemlerini uygulayarak geliştirir, uygular, değerlendirir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Öğrenme güçlüğü olan çocuklar
2 Öğrenme güçlüğü olan çocuklarda okuma problemleri
3 Öğrenme güçlüğü olan çocuklarda yazma problemleri
4 Okuma ve anlama problemlerinin tespiti ve giderilmesine yönelik uygulamalar I
5 Okuma ve anlama problemlerinin tespiti ve giderilmesine yönelik uygulamalar II 5 . 5 . Okuma ve anlama problemlerinin tespiti ve giderilmesine yönelik uygulamalar II
6 Okuma ve yazma güçlüğünün giderilmesine yönelik uygulamalar
7 Okuma ve yazma güçlüğünün tespit edilmesine yönelik uygulamalardan birini seçme ve uygulama
8 Ara Sınav Haftası
9 Okuma, yazma ve anlama güçlüğünün giderilmesine yönelik strateji, yöntem ve teknikler
10 Okumayı geliştirme stratejileri
11 Anlamayı geliştirme stratejileri
12 Seçilen öğrenci ile uygulama
13 Doğru strateji, yöntem ve teknik belirleme
14 Okuma, yazma ya da anlama güçlüğü olan çocuğu geliştirme
15 Çocuklara yönelik bilgi verici yazı okuma, anlama ve yazma öğretim yöntemlerini uygulama
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 15 7 105
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 7 6 42
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 2 2
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5