Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Okul Öncesi Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Okul Öncesi Öğretmenliği - Lisans OKO3057 Okul Öncesi Dönemde Çizgi Gelişimi Seçmeli 2 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, 0-8 yaş dönemi çocuklarının yaşlarına, gelişim özelliklerine, ilgi ve ihtiyaçlarına uygun çizim ve resim yapma aşamalarını incelemektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Erken çocukluk dönemindeki çocukların yaş, cinsiyet, çevre gibi faktörler açısından ve gelişimsel özelliklerine göre çizgi becerileri; Çocuğun çizgisel gelişim basamaklarını tanıma ve çocuk resimlerini inceleme; Erken çocukluk görsel sanatlar etkinliklerinde yapılan iki ve üç boyutlu sanat malzemeleri, aletleri, yöntem ve teknikleri; Çocuğun değerlendirilmesinde çizim ve resim becerileri; Alan yazında okul öncesi dönemdeki çocukların resim ve çizim becerilerini inceleyen araştırmalar.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Takım/Grup Çalışması, Rol Oynama/Dramatize Etme, Rapor Hazırlama ve/veya Sunma, Gösteri, Uygulama-Alıştırma, Beyin Fırtınası

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Doğru-Yıldırım, S.S., Turcan, A.İ., Aslan, E. ve Doğru, S.(2006). Çocukların resimlerindeki aileyi tanımlama durumlarının değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 223-235. Malchiodi, C.A. (2005). Çocukların Resimlerini Anlamak (Çev: Tülin Yurtbay). 1. Baskı. İstanbul: Epsilon. Paktuna-Keskin, S., (2007). Çocuk Çizimlerindeki Giz: Çöp Çocuk. İstanbul: Boyut Yayınları. San, İ., (1979). Sanatsal Yaratma, Çocukta Yaratıcılık. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. Thomas, G.V. & Silk, A. M. J. (1990). An Introduction to the Psychology of Children’s Drawings. Hemel Hempstead: Harvester-Wheatsheaf. Uçman, P. (1971). Goodenough-Harris Resim Testi ile bir Türk örneklemi üzerinde bir araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Psikoloji Bölümü, Ankara. Yalçıntaş-Tarancı, G. ve Darıca, N. (1999). 10-11 yaş grubu özel ve resmi ilköğretim okullarına devam eden kız ve erkek çocukların aile çizimlerinin sosyo-kültürel değişkenler yönünde karşılaştırılması. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 1, 1-9. Yavuzer, H. (1992). Resimleriyle Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Erken çocukluk dönemindeki çocukların gelişimsel özelliklerine göre çizgi becerilerini kavrayacak;
  • Çocuğun çizgisel gelişim basamaklarını tanımlayabilecek ve çocuk resimlerini irdeleyebilecek;
  • Erken çocukluk görsel sanatlar etkinliklerinde yapılan iki ve üç boyutlu sanat malzemelerini, aletlerini, yöntem ve teknik hakkında bilgi sahibi olacak;
  • Çocuğun değerlendirilmesinde çizim ve resim becerilerini inceleyebilecek;
  • Alan yazında okul öncesi dönemdeki çocukların resim ve çizim becerilerini inceleyen araştırmalar hakkında bilgi sahibi olacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Çocuk resimlerinin incelenmesinde tarihsel gelişim
2 Çocuğun çizgisel gelişimi
3 Çizgi gelişim aşamaları
4 Çocuk resimleri
5 Çocuk resimlerine kuramsal bakış
6 Çocuk resminin özellikleri
7 Çocuk resminde insan çizimi
8 Ara Sınav Haftası
9 Çocuk resminde aile ve aile resmi çizimi
10 Görsel sanat materyalleri ve özellikleri
11 Çocuğun değerlendirilmesinde resim
12 Alan yazında çocuk resimleri ile ilgili araştırmalar
13 Çocuk resimlerini inceleme ve tartışma
14 Çocuk resimlerini inceleme ve tartışma
15 Dersin değerlendirilmesi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 14 2 28
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5