Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2017- Kimya Öğretmenliği EGT8076 Ölçek Geliştirme Seçmeli 1 7,50 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, eğitimde kullanılmak üzere geçerli ve güvenilir ölçme araçları geliştirme sürecini kuramsal ve uygulamalı yönleriyle öğretmektir. Adayların geçerlilik, güvenirlik, madde analizi ve faktör analizi gibi temel kavramları öğrenerek nitelikli ölçekler geliştirme becerileri kazanmaları hedeflenmektedir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bu derste ölçek geliştirme sürecinin tüm aşamaları ele alınır. Kuramsal çerçeve oluşturma, madde yazımı, uzman görüşü alma, pilot uygulama, madde analizi, güvenirlik ve geçerlilik hesaplamaları, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi gibi konular teorik ve uygulamalı olarak işlenir. İlgili istatistiksel yazılımlar (SPSS, JAMOVI vb.) kullanılarak uygulamalar yapılır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Ders anlatımı, uygulamalı analiz çalışmaları, grup tartışmaları, bireysel proje hazırlama, SPSS ve/veya JAMOVI kullanımı.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Tavşancıl, E. (2022). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (7. baskı). Nobel Yayıncılık.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Ölçek geliştirme sürecinin aşamalarını açıklar.
  • Geçerlilik ve güvenirlik türlerini tanır ve hesaplar.
  • Ölçek geliştirme sürecinde uygun istatistiksel analizleri uygular.
  • Faktör analizi (AFA ve DFA) tekniklerini kullanır ve yorumlar.
  • Geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirir ve raporlaştırır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Ölçek geliştirmeye giriş ve temel kavramlar
2 Kuramsal çerçeve ve amaç belirleme
3 Madde yazımı ilkeleri
4 Uzman görüşü alma ve kapsam geçerliği
5 Ön test uygulaması ve veri toplama
6 Madde analizi (madde-toplam korelasyonu, ayırt edicilik)
7 Güvenirlik analizleri (Cronbach Alfa, test-tekrar test vb.)
8 Ara Sınav Haftası
9 Açımlayıcı faktör analizine giriş (AFA)
10 AFA uygulamaları ve yorumlanması
11 Doğrulayıcı faktör analizine giriş (DFA)
12 DFA uygulamaları ve raporlanması
13 Ölçeğin geçerlilik türleri ve kapsamlı değerlendirme
14 Ölçek geliştirme projelerinde etik ve açık bilim ilkeleri
15 Öğrenci proje sunumları ve değerlendirmeler
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 5 10 50
Proje ve Hazırlığı 1 20 20
Ödev ve Hazırlığı 2 10 20
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 2 10 20
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 2 4 8
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 20 20
Teorik Ders Saati 13,5 3 40,5
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi