Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2019- Türk Halk Edebiyatı Tezli YL THE7029 Orta Asya Türk Destanları Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı, Orta Asya Türk topluluklarını (Özbek, Kazak, Kırgız, Türkmen, Uygur) tanıtmak, bu Türk topluluklarının destan gelenekleri ile destanlarını kavram, yapı, biçim, konu, anlatıcı, anlatım ve işlev esasında öğretmektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Destan, Türk Dünyası Destanları, destancı, destan anlatımı vd.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Yüz yüze, soru-cevap, tartışma, ödev

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Mehmet Aça, Kazak Türklerinin Destanları ve Destancılık Geleneği, Kömen Yayınları, Konya 2002. Mehmet Aça, Cañıl Mırza, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2004. Halil İbrahim Şahin, Türkmen Destanları ve Destancılık Geleneği, Kömen Yayınları, Konya 2010. V. M. Jirmunskiy-H. T. Zarifov, Uzbekskiy Narodnıy Geroiçeskiy Epos, Moskova 1947. V. M. Jirmunskiy, Tyurkskiy Geroiçeskiy Epos, M.-L. 1974. Karl Reichle, Türk Boylarının Destanları, (Çev.: Metin Ekici), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2002. Fazıl Yoldaşoğlu, Alpamış, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara 2000. Töre Mirzayev, Özbek Destanları I Erali ve Şerali, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2008. Abdülkadir İnan, Manas Destanı, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1992. Emine Gürsoy Naskali, Manas Destanı, Türksoy, Ankara 1995. Abdülkadir İnan, Makaleler ve İncelemeler, 1. c., Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1987. Şakir Ibırayev, Epos Älemi, Almatı 1993. R. Berdibayev, Kazak Eposı, Almatı 1982. M. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara 2003. Kırgız Elinin Oozeki Çıgarmaçılık Tarihının Oçerki, Frunze 1973. Zekeriya Karadavut, Köroğlu’nun Ortaya Çıkışı, Bişkek 2002. Metin Ekici, Türk Dünyasında Köroğlu, Akçağ Yayınları, Ankara 2004. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, (ed. M. Öcal Oğuz), 7. b., Grafiker yayınları, Ankara. Ayşe Yücel Çetin, Kazakistan Sahası Halk Hikâyeciliği Geleneği, Gündüz Eğitim ve Yayınclık, Ankara 2003.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar, halk edebiyatı ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra konularında sebep sonuç ilişkisi kurabilirler.
  • Mezunlar, Türk Lehçelerinden bir veya birkaçına ait metinleri okuyabilir ve akademik çalışmalarında kullanabilirler.
  • Mezunlar, özgün ve disiplinler arası akademik çalışmalar üretebilecek seviyede beceri kazanabilir ve bu çalışmalara önderlik edebilirler.
  • Mezunlar, Türk Halk Edebiyatı alanında dünyada ve Türkiye’de yapılmış olan bilimsel yayınları takip edecek ve bu yayınları analiz edebilecek bilgi ve beceriyi kazanırlar.
  • Mezunlar, mesleki ve etik sorumluluk anlayışına sahip olurlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Orta Asya Türkleri (Tarih, coğrafya, dil, kültür)
2 Türkmen Destancılık Geleneği ve Destanları (Çalışmalar, kavram, yapı, biçim, konu, anlatıcı, anlatım ve işlev)
3 Türkmen Destancılık Geleneği ve Destanları (Çalışmalar, kavram, yapı, biçim, konu, anlatıcı, anlatım ve işlev) (Devamı)
4 Özbek Destancılık Geleneği ve Destanları (Çalışmalar, kavram, yapı, biçim, konu, anlatıcı, anlatım ve işlev)
5 Özbek Destancılık Geleneği ve Destanları (Çalışmalar, kavram, yapı, biçim, konu, anlatıcı, anlatım ve işlev) (Devamı)
6 Uygur Destancılık Geleneği ve Destanları (Çalışmalar, kavram, yapı, biçim, konu, anlatıcı, anlatım ve işlev)
7 Uygur Destancılık Geleneği ve Destanları (Çalışmalar, kavram, yapı, biçim, konu, anlatıcı, anlatım ve işlev) (Devamı)
8 Ara Sınav Haftası
9 Kazak Destancılık Geleneği ve Destanları (Çalışmalar, kavram, yapı, biçim, konu, anlatıcı, anlatım ve işlev)
10 Kazak Destancılık Geleneği ve Destanları (Çalışmalar, kavram, yapı, biçim, konu, anlatıcı, anlatım ve işlev) (Devamı)
11 Kırgız Destancılık Geleneği ve Destanları (Çalışmalar, kavram, yapı, biçim, konu, anlatıcı, anlatım, işlev)
12 Kırgız Destancılık Geleneği ve Destanları (Çalışmalar, kavram, yapı, biçim, konu, anlatıcı, anlatım, işlev) (Devamı)
13 Karakalpak Destancılık Geleneği ve Destanları (Çalışmalar, kavram, yapı, biçim, konu, anlatıcı, anlatım, işlev)
14 Karakalpak Destancılık Geleneği ve Destanları (Çalışmalar, kavram, yapı, biçim, konu, anlatıcı, anlatım, işlev) (Devamı)
15 Türkiye’de Orta Asya Türk Destanları Üzerine Türkiye’de Yapılan Çalışmalar
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 5 50
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 10 5 50
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 10 7 70
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5