Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Tarih

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tarih - Lisans - 2014 TAR4027 Ortaçağ Tarihi Kaynakları Seçmeli 6 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Ortaçağın anlamından başlayarak bu dönemin özellikleri ve problemleri farklı diller ve coğrafyalar dikkate alınarak irdelenmektedir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

1-Kavram olarak Ortaçağ 2-Ortaçağ Türk tarihi 3-Ortaçağ tarih yazımı 4-Ortaçağ tarihinin Arapça kaynakları 5-Ortaçağ tarihinin Farsça kaynakları 6-Ortaçağ tarihinin diğer dillerdeki kaynakları 7-Ortaçağ tarihinin Bizans kaynakları 8-Ortaçağ tarihiyle ilgili biyografik kaynaklar 9-Ortaçağ coğrafya kitapları 10-Seyahatnameler 11-Ortaçağ tarih felsefesi 12-Ortaçağ siyaset düşüncesi 13-Ortaçağ tarihiyle ilgili Türkçe çalışmalar 14-Ortaçağ tarihiyle ilgili diğer dillerdeki çalışmalar

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

-Öğrencinin derse hazırlanması - Öğretim üyesinin anlatımı - Grup seminerleri ve okuma çalışmaları - soru-cevap şeklinde dersin değerlendirilmesi. - Diğer uygulamalı çalışmalar

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Dünya Tarihini Yeniden Düşünmek İbn-i Haldun Üzerine Araştırmalar İslam Tarih Metodolojisi-Bir Sosyal Tarih Uygulaması-, R. Stephen Humphreys Ortaçağda İslam ve Seyahat: Bir Alimin Uğraşısının Tarihi ve Antropolojisi, Houari Touati Teorinin Aynasından Görünen Pratik: Sosyal Bilimler, Yapı Kredi Yayınları Salı Toplantıları

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, Ortaçağ Tarihi Kaynakları’na ilişkin kaynak bilgisine sahip olur ve bilgiyi kullanma yollarını bilir (PÇ:1, 6)
  • Öğrenci, Ortaçağ Tarihi Kaynakları’nı anlar ve yorumlama yetkinliği kazanır. (PÇ:4, 5, 8)
  • Öğrenci, Ortaçağ Tarihi Kaynakları ile ilgili problemlere vâkıf olur, bunlara çözüm önerileri sunar ve Türk tarihi ile mukayeseli çalışmalar yapabilir (PÇ: 3, 8, 9)
  • Öğrenci, Ortaçağ Tarihi Kaynakları’na dair öğrendiklerini profesyonel olarak öğretebilir (PÇ: 2)
  • Öğrenci kendi düşüncelerini kullanma becerisi kazanır (PÇ. 11)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Kavram olarak Ortaçağ
2 Ortaçağ Türk tarihi
3 Ortaçağ tarih yazımı
4 Ortaçağ tarihinin Arapça kaynakları
5 Ortaçağ tarihinin Farsça kaynakları
6 Ortaçağ tarihinin diğer dillerdeki kaynakları
7 Ortaçağ Tarihinin Bizans kaynakları
8 Ara Sınav Haftası
9 Ortaçağ tarihiyle ilgili biyografik kaynaklar
10 Ortaçağ coğrafya kitapları
11 Seyahatnameler
12 Ortaçağ tarih felsefesi
13 Ortaçağ siyaset düşüncesi
14 Ortaçağ tarihiyle ilgili Türkçe çalışmalar
15 Ortaçap tarihiyle ilgili diğer dillerdeki çalışmalar
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 3 10 30
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 3 5 15
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 3 10 30
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5