Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2014 - Sosyal Bilgiler Öğretmenliği TAR2024 Ortaçağ Tarihi Zorunlu 4 4,00 4 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Ortaçağın politik tarihi, sosyal ve ekonomik yapısı ile uygarlığını kavratmak

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

İslamiyetin doğuşu; Arap-İslam Devletleri (Dört Halife Dönemi, Emeviler, Abbasiler); Türk-İslam Devletleri (İdil Bulgarları, Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular ve varisleri); İslam Uygarlığı (Arap-Türk-Fars kültürlerinin İslam uygarlığına katkıları); Batı Dünyası ve Uygarlığı; Hıristiyanlığın doğuşu, yayılışı ve Batı dünyasına etkileri; Roma ve Bizans Tarihi.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Süreç temelli öğretim

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ayvallı, R., Hazreti Muhammed'in Hayatı, İstanbul 2008. Barthold, W., İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara 1973. Barthold, W., Moğol İstilasına Kadar Türkistan, (H. D. Yıldız). Ankara 1980. El-Belâzurî, Fütûhu’l-Büldân, (Çev. Mustafa Fayda), Ankara 1987. İbnü’l-Esir; El-Kâmil fi’t-tarih, Kahire 1384-1357. Togan, Z. Velidi, Umumi Türk Tarihine Giriş, İstanbul1981. Turan, O., Selçuklular Zamanında Türkiye Tarihi, İstanbul 1984. Turan, O., Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi, İstanbul 1975. Ernest Honigman, Bizans Devleti'nin Doğu Sınırı (Çev.Fikret Işıltan), İstanbul, 1970. Steven RUNCIMAN, Haçlı Seferleri Tarihi I-II-III Cilt, 2008 , X. Dizi, Sayı 9-c, Ankara, 2008. Yusuf Hikmet BAYUR, HİNDİSTAN TARİHİ Gurkanlı Devletinin Büyüklük Devri (1526-1737) , II XIII. Dizi - 4(a1), Ankara, 1987.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Ortaçağ dünyası medeniyetlerini zaman ve mekan boyutlarıyla bilir.
  • Ortaçağ dünyasında hakim olan felsefi akımları kavrar.
  • Ortaçağ dünyasında medeniyetlerinin sosyal yapısını analiz eder.
  • Ortaçağda doğu ve batı uygarlıkları arasında gelişen siyasi ve kültürel ilişkileri açıklar.
  • Ortaçağın siyasi, sosyal, ekonomik özelliklerinin yeniçağın gelişmesi üzerindeki etkilerini analiz eder.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Programın tanıtımı, kaynak tarama.
2 Hristiyanlığın ortaya çıkması ve yayıldığı alanlar, tesirleri
3 Ortaçağ'da dünyanın durumu
4 Roma ve Bizans ve Batı dünyası
5 Ortaçağ'da Arabistan, Hindistan ve İran
6 İslamiyet'in doğuşu ve Hz. Muhammed'in hayatı ve çağdaş dünyaya etkileri
7 Dört Halife Devri ve Medeniyete katkıları
8 Ara sınav
9 Emeviler ve medeniyete katkılar
10 Abbasiler ve Medeniyete katkıları
11 Türklerin İslamiyeti kabulü ve İlk Müslüman Türk devletleri
12 Karahanlılar, Gazneliler ve Selçuklular ve medeniyete katkıları
13 Anadolu Selçukluları ve Atabekler ve medeniyete katkıları
14 Eyyubiler ve Memlukler, Safaviler ve Orta Asya'da kurulan Türk Hanlıkları
15 Delhi Türk Sultanlıkları, Moğollar, Timurlular, Babürlüler ve varisleri ve medeniyete katkıları
16 Ders çalışma haftası.
17 Yarıyıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 3 18 54
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 10 10
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 16 16
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5