Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Tarih

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tarih - Lisans - 2014 TAR2006 Ortaçağ Türk Devletleri Kurumlar Tarihi Zorunlu 4 5,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencinin Ortaçağ Türk Tarihi, Türk Devletleri ve kurumları ile ilgili bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Ortaçağ Türk Devletleri Kurumlar tarihinin kaynakları, Ortaçağ tarihi içinde Türk Devletlerinin yeri, temel problemleri, Ortaçağ Türk devletleri tarihinin ana hatları, kültür ve medeniyeti konuları kronolojik olarak işlenecektir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Öğretim üyesinin dersi anlatması, Kütüphane çalışması, Araştırmalarla derse hazırlık ve soru -cevap etkinlikleri gibi faaliyetlerle öğrencilerin de derse katılımı sağlanacaktır.

Staj Durumu

Yok.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Sadi S. Kucur, Ders Notları (İlgili kitap, makale ve ansiklopedi maddelerinden derleme) Sadi S. Kucur, "Türkiye Selçuklularında Devlet Yönetimi", İhtişamlı Bir İmparatorluk Görkemli Bir Miras Selçuklular, Editör: Sevgi Kutluay, Seracettin Şahin, İstanbul: İstanbul TİEM, 2015, s. 55-74. Nizâmü’l-Mülk, Siyâset-nâme, haz. Mehmet Altay Köymen, Ankara: TTK, 1999. Reşat Genç, Karahanlı Devlet Teşkilatı, Ankara: TTK, 2002. G. M. Kurpalidis, Büyük Selçuklu Devletinin İdarî, Sosyal ve Ekonomik Tarihi, çev. İ. Kamalov, İstanbul: Ötüken, 2007. Erdoğan Merçil, Selçuklular'da Hükümdarlık Alâmetleri, Ankara: TTK, 2007. Erdoğan Merçil, Selçuklular'da Saraylar ve Saray Teşkilatı, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2011. Erdoğan Merçil, Selçuklular Zamanında Divan Teşkilatı (Merkez ve Eyalet Divanları), İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2015.

Dersin Web Sayfası

Yok.

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, alana ilişkin genel bilgi sahibi olur, konunun temel problemlerini tanır. Kurumları tarihi süreçte öncesi ve sonrasıyla ilişkilendirir.
  • Öğrenci öğrendiği bilgileri anlama ve yorumlama yeteneğine sahip olur, bu bilgileri kullanabilir/uygulayabilir.
  • Öğrenci, araştırmaya dayalı bir çalışmayı sözlü ve yazılı sunma ve savunma becerisi kazanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Dersin çerçevesi, kaynaklar ve araştırma eserler
2 “Kut”, hanedan ve iktidar, şehzade isyanlarının sebepleri
3 Hanın/Sultanın görevleri, sembolleri
4 Ğulâm sistemi ve görev alanları
5 Saray hayatı
6 Saray emirleri
7 Merkez teşkilâtı (bürokrasi)
8 Ara Sınav Haftası
9 Vezaret makamı
10 Divanlar
11 Eyalet ve vilayet yöneticileri
12 İktâ sistemi (Taşra yönetimi, vergi tahsili, asker toplama)
13 Ordu teşkilatı
14 Adliye teşkilatı
15 Toprak ve vakıf
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 12 24
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 2 12 24
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 2 12 24
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 2 12 24
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 2 12 24
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5