Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Orta Doğu ve İslam Ülkeleri Araştırmaları Enstitüsü - Ortadoğu Sosyolojisi ve Antropolojisi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Ortadoğu Sosyolojisi ve Antropolojisi - 2014 - Tezli Yüksek Lisans ORSA7064 Oryantalizm Seçmeli 1 6,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Edward Said’in Şarkiyatçılık (1978) eseri son yarım yüzyılın en sarsıcı ve etkili metinlerinden biri olmuştur. Edebiyattan tarihe, antropolojiden kültürel çalışmalara birçok alanda derin tartışmalara yol açmıştır. ABD’de yayınlanmasından kısa bir süre sonra ilk olarak 1982 yılında “Sömürgeciliğin Keşif Kolu” alt başlığıyla Türkçe yayınlanan Şarkiyatçılık, Türkiye düşünce hayatında da önemli bir yer edinmiştir. Said kitabında Oryantalizm kavramının onu üreten Batılı seçme metinler üzerinden eleştirel bir okumasını yapmakta. Bu okuma aynı zamanda Batının Şark’ı anlama hallerini tarihsel olarak yeniden düşünmekte. Bu ders bir yandan Şarkiyatçılık’ın teorik ve entelektüel bağlamını irdelerken, öte yandan da Şark’ta Şarkiyatçılık’ın nasıl okunabileceği üzerine düşünmeye davet etmektedir. Said sadece tarihsel bağlamında şarkiyatçılık mesleğini irdelememekte aynı zamanda bilgi ile iktidarın kesişiminde Şark’ın Batı tarafından nasıl üretildiğine vurgu yapmaktadır. Bu açıdan post-kolonyal ve maduniyet çalışmalarına da etkide bulunmuştur. Türkiye’de ise “oryantalizm” popüler ve akademik çevrelerde sıkça başvurulan bir kavram olsa da post-kolonyal teori entelektüel bir etkileşim oluşturmaktan oldukça uzak kalmıştır. O zaman, bu dersin bir başka amacı da Said’in açtığı yarığı takip ederek Şark’tan Garb’a bakmanın ve Şark’tan içe bakmanın imkanlarını ve açmazlarını keşfe çıkmaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Edward Said’in Şarkiyatçılık (1978) eseri son yarım yüzyılın en sarsıcı ve etkili metinlerinden biri olmuştur. Edebiyattan tarihe, antropolojiden kültürel çalışmalara birçok alanda derin tartışmalara yol açmıştır. ABD’de yayınlanmasından kısa bir süre sonra ilk olarak 1982 yılında “Sömürgeciliğin Keşif Kolu” alt başlığıyla Türkçe yayınlanan Şarkiyatçılık, Türkiye düşünce hayatında da önemli bir yer edinmiştir. Said kitabında Oryantalizm kavramının onu üreten Batılı seçme metinler üzerinden eleştirel bir okumasını yapmakta. Bu okuma aynı zamanda Batının Şark’ı anlama hallerini tarihsel olarak yeniden düşünmekte. Bu ders bir yandan Şarkiyatçılık’ın teorik ve entelektüel bağlamını irdelerken, öte yandan da Şark’ta Şarkiyatçılık’ın nasıl okunabileceği üzerine düşünmeye davet etmektedir. Said sadece tarihsel bağlamında şarkiyatçılık mesleğini irdelememekte aynı zamanda bilgi ile iktidarın kesişiminde Şark’ın Batı tarafından nasıl üretildiğine vurgu yapmaktadır. Bu açıdan post-kolonyal ve maduniyet çalışmalarına da etkide bulunmuştur. Türkiye’de ise “oryantalizm” popüler ve akademik çevrelerde sıkça başvurulan bir kavram olsa da post-kolonyal teori entelektüel bir etkileşim oluşturmaktan oldukça uzak kalmıştır. O zaman, bu dersin bir başka amacı da Said’in açtığı yarığı takip ederek Şark’tan Garb’a bakmanın ve Şark’tan içe bakmanın imkanlarını ve açmazlarını keşfe çıkmaktır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

-

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

-

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Derse giriş
2 Şarkiyatçılık nedir?
3 İktidar ve Bilgi
4 Şarkiyatçılığın eleştirisi
5 Şarkiyatçılık ve İslam meselesi
6 Garbta Şarklılar / Şarkta Garblı gibi olanlar (?)
7 Şarkiyatçılık üzerine
8 Vize haftası
9 Harem, arzu ve cinsiyet
10 “Şark’ı Savunmak Gerekir”
11 Ders yok – Ramazan Bayramı
12 Fark’ı yeniden düşünmek
13 Üçüncü Dünyacılık ve Şark meselesi
14 Ödev Sunumları
15 Ödev Sunumları

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi