Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Tarih

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tarih - Lisans - 2014 TAR4158 Osmanlı Askeri Reform Tarihi-1793-1914 Seçmeli 6 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

XVIII-XIX. Yüzyılda Osmanlı modernleşmesinin lokomotif unsuru olan askeri reformların III. Selim döneminden başlanarak ele alınması ve 1908'de ilan edilen II. Meşrutiyet'e dek bu alanda atılan önemli adımların aktarılması amaçlanmaktadır. Bunu yaparken Avrupa'da askeri alanda meydana gelen gelişmeler ve doğu-batı etkileşimi ile teknoloji transferi konuları da ele alınarak mukayeseli bir yaklaşımla askeri reform sürecinin ortaya konması hedeflenmektedir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Osmanlı Askeri Teşkilatı Hakkında Genel Bir Giriş ve Değerlendirme, Sistemin Bozulması ve Islahat Çabaları (Nizam-ı Cedit, Sekban-ı Cedit ve Eşkinci Denemeleri), Yeniçeriliğin Kaldırılması ve Asakir-i Mansure Ordusu'nun Kaldırılması, Diğer Kapıkulu Ocaklarının Sisteme Entegrasyon Süreci ve Karşılaşılan Güçlükler, Yeni Askeri Teşkilatlanmanın İdari-Mali Sistem Üzerindeki Etkileri, Seraskerlik Kurumu'nun Teşkili ve Redif (İhtiyat) Birliklerinin Oluşturulması, Askeri Sanayii Geliştirme Çabaları, Mesleki Askeri Teknik Okulların Açılması, Vize Sınavı, Avrupalı Uzmanların İstihdamı ve Yurtdışına Eğitim İçin Öğrenci Gönderilmesi, Tanzimat Devri'nde Yeniden Yapılanma ve Ordu Sistemi'ne Geçiş, Islahat Fermanı (1856) ve Gayrimüslimlerin Askerlik Sorunu, Harbiye ve Bahriye Nezaretlerinin Kurulması ve Yeni Askeri Teşkilatlanma, Genel Hatlarıyla Osmanlı Denizciliği ve Denizcilik Alalnında Yapılan Reformlar, Osmanlı İmparatorluğu'nda Ordu ve Siyaset İlişkisi, Batıdaki Askeri Gelişmelerle Osmanlı Reform Sürecinin Karşılaştırılması, Final Sınavına hazırlık, Final Sınavı

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Öğretim üyesinin, ders programına uygun sunumu, öğrencilerin sorularına verilen cevaplar ve karşılıklı müzakereler.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1- Gültekin Yıldız, Neferin Adı Yok: Zorunlu Askerliğe Geçiş Sürecinde Osmanlı Devleti'nde Ordu ve Toplum, İstanbul 2009. 2- Geoffrey Parker, Batı'nın Yükselişinde Akeri Yenilikler (1500-1800), çev. T. Zorlu, İstanbul 2006. 3- İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devlet Teşkilatında Kapıkulu Ocakları, I-II, Ankara 1984. 4- İdris Bostan, Beylikten İmparatorluğa Osmanlı Denizciliği, İstanbul 2006. 5- Gabor Agoston, Barut, Top ve Tüfek: Osmanlı İmparatorluğu'unun Askeri Gücü ve Silah Sanayisi, çev. T. Akad, İstanbul 2006.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, bu döneme ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur (PK: 1, 3)
  • Öğrenci, Osmanlı Devleti’nin bu periyottaki problemlerini tespit edebilecek bilgi ve donanıma sahip olur (PK: 12)
  • Mezunlar, öğrendikleri bilgileri araştırmalarında kullanabilir. (PK: 8)
  • Öğrenci, analiz yapabilir. (PK: 9)
  • Mezunlar, Tarihi olayların zamana ve mekâna göre farklılaşmasından haberdar olur, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilirler. (PK5)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Osmanlı Askeri Teşkilatı Hakkında Genel Bir Giriş ve Değerlendirme
2 Sistemin Bozulması ve Islahat Çabaları (Nizam-ı Cedit, Sekban-ı Cedit ve Eşkinci Denemeleri)
3 Yeniçeriliğin Kaldırılması ve Asakir-i Mansure Ordusu'nun Kaldırılması
4 Diğer Kapıkulu Ocaklarının Sisteme Entegrasyon Süreci ve Karşılaşılan Güçlükler
5 Yeni Askeri Teşkilatlanmanın İdari-Mali Sistem Üzerindeki Etkileri
6 Seraskerlik Kurumu'nun Teşkili ve Redif (İhtiyat) Birliklerinin Oluşturulması
7 Askeri Sanayii Geliştirme Çabaları, Mesleki Askeri Teknik Okulların Açılması+B8
8 Arasınav
9 Avrupalı Uzmanların İstihdamı ve Yurtdışına Eğitim İçin Öğrenci Gönderilmesi
10 Tanzimat Devri'nde Yeniden Yapılanma ve Ordu Sistemi'ne Geçiş
11 Islahat Fermanı (1856) ve Gayrimüslimlerin Askerlik Sorunu
12 Harbiye ve Bahriye Nezaretlerinin Kurulması ve Yeni Askeri Teşkilatlanma
13 Genel Hatlarıyla Osmanlı Denizciliği ve Denizcilik Alanında Yapılan Reformlar
14 Osmanlı İmparatorluğu'nda Ordu ve Siyaset İlişkisi
15 Batıdaki Askeri Gelişmelerle Osmanlı Reform Sürecinin Karşılaştırılması
16 Ders çalışma haftası
17 Yarıyıl sonu sınavı (final)

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 3 10 30
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 3 7 21
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 3 7 21
Teorik Ders Saati 2 2 4
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5