Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Tarih Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tarih Öğretmenliği - Lisans TAR263 Osmanlı Yenileşme Hareketleri I Zorunlu 3 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Osmanlı modernleşme sürecini öğrenmek ve tartışmak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Gelenek ve Modernleşme, Osmanlı Devleti’nde Yenileşmeyi Zorunlu Kılan Nedenler, Lâle Devri, I. Mahmud, III, Osman ve III. Mustafa Dönemlerinde Yapılan Reformlar hakkında tartışılır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Sunuş yoluyla öğretme, soru cevap etkinlikleri, kütüphane çalışması

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ali Akyıldız, Osmanlı Bürokrasisi ve Modernleşme, İletişim Yayınları, İstanbul 2004. Bülent Tahiroğlu, “Tanzimat’tan Sonra Kanunlaştırma Hareketleri”, Tanzimat’tan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, İstanbul 1985, III, 588-601. İlber Ortaylı, “Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemlerinde Yerel Yönetimler”, Tanzimat’tan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, I, 231-244. Mübahat S. Kütükoğlu, “Tanzimat Devrinde Yabancıların İktisadî Faaliyetleri”, 150. Yılında Tanzimat, s. 91-138. Özcan Mert, “Âyan”, TDV İslâm Ansiklopedisi, IV, 195-198.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar, bu alana/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar.
  • Mezunlar, Tarih ve Tarih araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler
  • Mezunlar, eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisine sahip olurlar
  • Mezunlar, eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisine sahip olurlar
  • Mezunlar, Osmanlı Yenileşme Harektleri hakkında bilgi sahibi olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Bilim, Amacı, Yöntemi, Felsefesi
2 Gelenek ve Modernleşme
3 Osmanlı Devleti’nde Yenileşmeyi Zorunlu Kılan Nedenler
4 Lâle Devri, I. Mahmud, III, Osman ve III. Mustafa Dönemlerinde Yapılan Reformlar
5 I. Abdülhamid ve III. Selim Dönemi Reformları
6 Âyanlığın Tarihî Gelişimi ve Sened-i İttifak
7 II. Mahmud Döneminde Yapılan İdarî Reformlar: Meclis-i Meşveret ve Meclisler
8 Vize Sınavına Hazırlık
9 Vize Sınavı
10 II. Mahmud Döneminde Yapılan İdarî Reformlar: Nezaretler ve Hükümet Sisteminin Değişmesi
11 Saray Sekreteryasının Gelişimi: Mabeyn
12 Osmanlı Devleti’nde memur yetiştirme sistemi
13 Gülhane Hatt-ı Hümayunu, tahlili ve etkileri ve Tanzimat’tan sonra gerçekleştirilen kanunlaştırma hareketleri
14 1838 Osmanlı-İngiliz Ticaret Anlaşması ve Osmanlı Devleti’nin İktisadî Modernleşme Çabaları
15 Taşra Teşkilâtında gerçekleştirilen reformlar
16 Final Sınavına Hazırlık
17 Final

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 20 1 20
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 2 10 20
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 4 1 4
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 0 0 0
Teorik Ders Saati 14 2 28
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5