Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi - Tarih

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Tarih - Lisans TAR3092 Osmanlı'dan Cumhuriyet'e İskan ve Göç Politikaları Seçmeli 6 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Osmanlı Devleti'nin son döneminde ve Cumhuriyet döneminde meydana gelen göç hadiselerini değerlendirmek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Osmanlı Devleti'nin Balkanlarda gerçekleştirdiği şenlendirme-iskan politikaları, Balkanlardan ve Kafkaslardan Anadolu'ya göçler ve bu göçlerin getirdiği sosyo-ekonomik problemler 1877-1878 yıılarında meydana gelen göçler Balkan savaşlarından sonra gerçekleşen göçler ve önceki göçlerle karşılaştırılması 1915 tehcirinin değerlendirilmesi Mübadele'nin tüm yönleriyle ele alınması 1930'lu yıllarda Türkiye'ye göçler 1950'li yıllarda Türkiye'ye göçler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Öğretim üyesinin programa uygun anlatımı, öğrencilerin soruları ve bunlara verilen cevaplar.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Kemal Arı, Büyük Mübadele, İstanbul 1995. Nedim İpek, İmparatorluktan Ulus Devlete Göçler, Tranzon 2006. Tuncay Öğün, Vilayat-ı Şarkiyye Mültecileri (1915-1923), Ankara 2004. Erol Kaya, Birinci Dünya Savaşı ve Milli Mücadele'de Türk Mültecileri, Ankara 2007. Aşşegül İnginar Kemaloğlu, Bulgaristan'dan Türk Göçü (1985-1989), Ankara 2012.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar, bu alana/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar. (PÇ 1)
  • Mezunlar, bu disiplinden kazandıklarını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler. (PÇ 2)
  • Mezunlar, Tarih ve Tarih araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler. (PÇ 3)
  • Mezunlar, Tarihi olayların zamana ve mekâna göre farklılaşmasından haberdar olur, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilirler. (PÇ 5)
  • Mezunlar, eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisine sahip olurlar. (PÇ 11)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Osmanlı Devleti'nin Balkanlarda İskan Politikası
2 Kafkasya ve Kırım'dan Anadolu'ya İlk Göçler
3 1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı'nda Balkanlar ve Kafkasya'dan Göçler
4 Balkan Savaşlarından Sonra Anadolu'ya Göçler
5 Göçmenlerin Yerleştirilmesi ve Yaşanılan Sorunlar
6 1915 Tehciri'nin Göç ve İskan metoduna Göre Değerlendirilmesi
7 Müslğman Mültecilerin Yerleştirilmesi
8 Ara Sınav Haftası
9 Mütareke Döneminde Tehcirden Dönenlerin İskanları
10 Mübadele
11 Mübadele Sürecinde Yaşanan Sorunlar
12 1930'lu Yıllarda Romanya'dan Gerçekleşen Göçler
13 1930'lu Yıllarda Bulgaristan'dan Gerçekleşen Göçler
14 1930'lu Yıllarda Yugoslavya'dan Gerçekleşen Göçler
15 1989 Bulgaristan Göçü
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 14 14
Ödev ve Hazırlığı 1 15 15
Rapor ve Hazırlığı 1 15 15
Arasınav ve Hazırlığı 1 13 13
Final ve Hazırlığı 1 18 18

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5