Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Tarih

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tarih - Lisans - 2014 TAR4002 Osmanlılarda Eğitim ve Bilim Zorunlu 8 6,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı Osmanlı Devleti'nde eğitim ve bilim faaliyetlerinin ortaya çıkışını ve gelişimini öğrenciye anlatılacaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bu derste Osmanlıların bilim ve eğitim alanında ki faaliyetlerinin hangi koşullarda ve nasıl ortaya çıktığı, hangi alanlarda yoğunlaştığı, nasıl bir gelişme gösterdikleri incelenecektir. ayrıca bu alanlarda faaliyet göstermiş önemli şahıslar da işlenecektir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Dersler, Öğrencilerin dersten önce haftalık içeriğe uygun olarak hazırlanmaları; öğretim üyesinin dersi anlatması, tartışma ve soru-cevap şeklinde dersin değerlendirilmesi şeklinde işlenecektir.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

İhsanoğlu, Ekmeleddin, Osmanlılar ve Bilim, İstanbul 2003 Osmanlı Dünyasında Bilim ve Eğitim, Tebliğler, İstanbul 2001. Şimşirgil, A.-Ekinci, Ekrem B., Ahmed Cevdet Paşa ve Mecelle, İstanbul 2008. Uzunçarşılı, İsmail H., Osmanlı Devleti'nin İlmiye Teşkilatı, Ankara 1984.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar, bu alana/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar. (PÇ1)
  • Mezunlar, Tarih ve Tarih araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler (PÇ3)
  • Mezunlar, eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade edebilir ve kendi görüşlerini ortaya koyabilir. (PÇ11)
  • Öğrenci, Osmanlı merkez teşkilatına dair öğrendiklerini profesyonel olarak öğretebilir (PÇ: 2)
  • Öğrenci, yaşam boyu öğrenme niteliği/davranışı edinirler.(PÇ 12).

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Dersin kaynakları ve değerlendirme
2 Eski Türklerde ve Selçuklularda eğitim
3 Osmanlı Klasik döneminde eğitim kurumları: Saray okulları, Şehzadegan mektebi, Enderun
4 Bilimsel kurumlar: Medreseler, Gözlemevleri,
5 Fatih Dönemi'nde Medreseler: Sahn-ı Seman Medreseleri
6 Fatih Döneminde bilimsel faaliyetler
7 Fatih Dönemi bilim adamları: Kadızade-i Rumi, Ali Kuşçu, Mukbilzade Mümin
8 Ara Sınav Haftası
9 Kanuni Sultan Süleyman Dönemi'nde Medreseler: Süleymaniye Medreseleri
10 XVII. yy. da bilim
11 XVIII. yy.da bilim: Mühendishane-i Bahri-i Hümayun, Mühendishane-i Berri-i Hümayun
12 XIX. yy.da bilim: askeri okullarda modernleşme
13 Modern okulların açılışı
14 Darülfünun
15 Osmanlı Devleti'nin ünlü bilim adamları
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 30 1 30
Ödev ve Hazırlığı 30 1 30
Sunum ve Hazırlığı 30 1 30
Arasınav ve Hazırlığı 30 1 30
Final ve Hazırlığı 30 1 30

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5