Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Tarihi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Yeniçağ Tarihi-Doktora-2014 YNT8002 Osmanlılarda Tımar Sistemi Seçmeli 1 7,50 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Osmanlı Merkez Teşkilatı içerisinde yer alan Divan-ı hümayun, üyeleri ve kalemlerini açıklamak; Babıali ve Osmanlı bürokrasisini ve Osmanlı Maliye teşkilatını tanıtmaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Osmanlı Merkez Teşkilatına Giriş, Divan-ı hümayun, Divan-ı hümayun Üyeleri, Divan-ı hümayun Kalemleri, Divan-ı hümayun Defterleri, Defterhane, Elçi Kabulleri, Divan-ı hümayun'dan Babıali'ye Geçiş: Babıasafi'nin Oluşumu, Babıasafi Kalemleri, Tanzimat Öncesi Osmanlı Bürokrasisi, Maliye Teşkilatı ve Defterdarlar, Maliye Kalemleri, Devlet Hazineleri, Nüfus ve Vergi Sayımları.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Kütüphane çalışması, Araştırma ve sunum, Soru-cevap etkinlikleri.

Staj Durumu

Yok.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK, Ankara 1988. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi, ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul 1994. Yusuf Halaçoğlu, XIV-XVII. Yüzyıllarda Osmanlılarda Devlet Teşkilatı ve Sosyal Yapı, TTK, Ankara 1991. Ahmet Mumcu, Divan-ı Hümayun, Ankara 1986. Recep Ahıshalı, Osmanlı Devlet Teşkilatında Reisülküttablık (XVIII. Yüzyıl), İstanbul 2001. Muzaffer Doğan, "Divan-ı Hümayun'dan Babıali'ye Geçiş", Yeni Türkiye, S.31 (Ocak-Şubat 2000), s. 474-485. Mehmet İpşirli, "Babıali", DİA, IV, 378-386. Erhan Afyoncu, "Tanzimat Öncesi Osmanlı İmparatorluğu'nda Bürokrasi", Türkiye Günlüğü, S. 58 (Kasım-Aralık 1999), s. 182-190. Mehmet İpşirli, "Osmanlı Bürokrasisi", Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi, ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul 1994, I, 192-197. Mübahat S. Kütükoğlu, "Defterdar", DİA, IX, 94-96. Arzu Tozduman Terzi, "Osmanlı Hazineleri", Türkler, Yeni Türkiye Yay., Ankara 2002, X, 893-903. Ömer Lütfi Barkan, Hüdavendigar Livası Tahrir Defterleri, TTK, Ankara 1988, I, 3-20. Ömer Lütfi Barkan, "Timar", İA, XII/1, 286-333.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, Osmanlı Merkez Teşkilatı'na ilişkin kaynak bilgisine sahip olur ve bilgiyi kullanma yollarını bilir (PÇ: 1, 6)
  • Öğrenci, Osmanlı Merkez Teşkilatı'nın dönemlerini öğrenir, bunları anlar ve yorumlama yetkinliği kazanır (PÇ: 4, 5, 8)
  • Öğrenci, Osmanlı Merkez Teşkilatı ile ilgili problemlere vâkıf olur, bunlara çözüm önerileri sunar ve Türk tarihi ile mukayeseli çalışmalar yapabilir (PÇ: 3, 8, 9)
  • Öğrenci, Osmanlı Merkez Teşkilatı'na dair öğrendiklerini profesyonel olarak öğretebilir (PÇ: 2)
  • Öğrenci, kendi görüşünü ortaya koyma becerisine sahip olur (PÇ: 12)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Divan-ı Hümayun'un Tarihsel Gelişimi ve Divan Toplantıları
2 Divan-ı Hümayun'un Tarihsel Gelişimi ve Divan Toplantıları
3 Veziriazamlık ve Veziriazam Divanları
4 Kubbe Vezirliği, Nişancı ve Kazaserler
5 Divan-ı Hümayun Kalemleri
6 Divan-ı Hümayun'un Başlıca Defterleri: Mühimme, Ahkam, Tahvil ve Ruus Defterleri
7 Defterhane, Teşrifatçılık, Vakanüvislik ve Divan-ı Hümayun Tercümanları
8 Ara Sınav Haftası
9 Divan-ı Hümayun'dan Babıali'ye Geçiş: Babıasafi'nin Oluşumu, Kapı Tabiri ve Paşakapısı
10 Sadaret Kethüdası, Kethüda Kitabeti ve Mektubi Kalemi; Reisülküttablık ve Amedi Kalemi
11 Çavuşbaşı ve Divan Çavuşları; Tanzimat Öncesi Osmanlı Bürokrasisi
12 Bab-ı Defteri (Maliye Teşkilatı) ve Defterdarlar; Maliye Kalemleri
13 Devlet Hazineleri ve İltizam Sistemi
14 Nüfus ve Vergi Sistemleri: Tahrirler
15 Timar Sistemi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarıyıl Sonu Sınav Haftası

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 3 42
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 2 24 48
Seminer ve Hazırlığı 1 1,5 1,5
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 2 3 6
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 24 24
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 24 24
Teorik Ders Saati 3 14 42
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi