Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Matematik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Matematik - Lisans - 2014 MAT4034 Oyun Teorisi Seçmeli 5 2,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Oyuncular (oyuna katılan bireyler, yani birim-kişi-grup), stratejiler (oyuncuların oyun esnasında yapabilecekleri eylemler-yani seçenekler), fayda fonksiyonu (oyundan, her bir oyuncunun değişik durumlarda beklediği kazanç ya da kayıplar fonksiyonu) olarak üç temel öğe ile oyun problemini ortaya koymaktır. Oyuncular, amaçlarını optimize edebilmek için, ellerindeki seçeneklerden hangilerini ve ne şekilde kullanmaları gerektiğini bilmek isterler. Oyunlar Teorisi, matematiksel altyapısını oluşturarak bu beklentiye cevap vermektedir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Oyun Teorisi tanımı ve temel kavramları, Oyun Teorisinin tarihsel gelişimi, Toplamı Sıfır Olan Oyunlar, Toplamı Sıfır Olmayan Oyunlar, Matris oyunlar, Denge stratejileri ve özellikleri, Minimaks teoremi ve eyer noktaları, 2x2 lik oyunlar, 2xn lik oyunlar, mx2 lik oyunlar ve grafik çözümleri, mxn lik oyunlar, karma stratejiler, karma stratejilerde minimaks’ların varlığı, oyun değeri ve optimal stratejiler, stratejilerin baskınlığı, matris oyununda optimal strateji kümeleri, lineer programlama ile oyun çözümleri, oyunlar teorisinin ekonomik problemlere uygulamaları.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Sınıfta yüzyüze anlatma tekniği, tartışma ve problem çözme.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Oyunlar Teorisi, Mehmet Ahlatçıoğlu, Fatma Tiryaki, YTÜ Basım Yayın Merkezi, 1998. Yöneylem Araştırmasında Yararlanılan Karar Yöntemleri, Alptekin Esin, Sinem Tuğba Şahin, Gazi Kitabevi. Oyunlar Teorisine Giriş, E.S. Ventsell, Çeviren: Halil Yüksel, Türk Matematik Derneği Yayınları, 1965.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Oyunların matris temsilini öğrenir.
  • Saf ve karma strateji kavramını öğrenir.
  • Her matris oyununda her zaman bir optimal karma strateji olduğunu, yani her matris oyununun bir çözümü olduğunu öğrenir.
  • Öğrenci kazançlarla uğraşırken, minimum kazancı maksimize etmeyi "maksimin" kavramını öğrenir.
  • Öğrenci günlük hayatta çevresinin onu yönlendirmeye çalıştığını, ona önerilen oyunun, seçeneklerden birinin kesinlikle daha parlak göründüğü bir seçim olduğunu görür ve bu seçenekte karar kıldığı zaman karşısına yeni bir oyun çıkacağını ve böylelikle kısa bir süre sonra akılcı seçimlerinin onu aslında hiçbir zaman istememiş olduğu bir yere getirebileceğini ve tuzağa düşebileceğini anlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Temel kavramlar
2 Ortaksız oyunlar, Muhalif oyunlar
3 Denk oyunlar, Matris yapısında gösterilmesi
4 Muhalif oyunlar
5 Matris oyunları, Minimax teoremi
6 Oyunun çözümü ve eyer noktası
7 Oyunun çözümü ve eyer noktası devam
8 Ara sınav Haftası
9 Karma stratejiler
10 Oyun değeri ve optimal stratejiler
11 Oyunların cebirsel yöntemlerle çözümü
12 Grafiksel çözüm
13 Grafiksel çözüm devam
14 Doğrusal programlamayla çözüm
15 İterasyonla çözüm
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 14 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 2 7 14
Teorik Ders Saati 8 2 16
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5