Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Özel Eğitim Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Özel Eğitim Öğretmenliği - 2016 OZE3101 Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi Zorunlu 5 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Özel eğitimde engelli öğrencilerin okuma-yazmayı çözümlemeleri için program geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi kazandırmak

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Okuma ve yazmanın tanımı ve yapısı; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde okuma-yazma özellikleri; okumaya hazırlık programlarıyla ilgili yaklaşımlar; okumaya hazırlığın değerlendirilmesi ve okumaya hazırlığın desteklenmesi; yazma mekaniğinin öğretimi; işlevsel okuma-yazmanın değerlendirilmesi ve işlevsel okuma- yazmanın öğretimi: ses temelli okuma-yazma öğretimi, cümle temelli okuma-yazma öğretimi, hece temelli okuma-yazma öğretimi, kelime temelli okuma-yazma öğretimi, kaynaştırma sınıfında okuma-yazma için yapılabilecek uyarlamalar; farklı özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik okuma-yazma öğretim teknikleri/stratejileri, okuma-yazma öğretiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar; özel eğitim ihtiyacı olan gruplara okuma-yazma öğretimini uyarlama süreci.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Tartışma,Yorumlama,Eleştirel Düşünme,Rapor Hazırlama ve Sunma

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Akçin, N. (2009). Zihin Engellilere Okuma-Yazma Öğretimi Browder, D.M. & Snell, F. (2000). Teaching Funtional Academics. In Martha E. Snell and Fredda Brown (Eds.) Instruction of Students with Disabilities. (5Th Ed) (493-542) New Jersey: Prentice Hall Inc. Şengül, H. (2008) Özel Eğitim Öğretmenlerinin Zihin Engelli Çocuklara Okuma-Yazma Öğretiminde Kullandıkları Yöntemlerin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Tekin- İftar, E. & Kırcaali-İftar, G. (2004). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Özel eğitimde çocukların okumaya ve yazmaya ilişkin gelişimsel ve öğrenme özelliklerini açıklar.
  • yanlışsız öğretim yöntemlerinin özel eğitimde çocuklara okuma-yazma öğretiminde kullanım şeklini açıklar ve okuma yazma öğretimine uygular.
  • Özel eğitimde çocuklara okuma-yazma öğretiminde görsel sözcük öğretimi yönteminin yerini, önemini ve sınırlılıklarını açıklar ve program geliştirir, malzeme tasarlar.
  • Özel eğitimde çocuklara okuma-yazma öğretiminde fonik analiz öğretim yönteminin yerini açıklar.
  • Ülkemizde kullanılan okuma-yazma öğretim yöntemlerini açıklar ve bu yöntemleri zihin engellilerde kullanılmasının neden olabileceği sonuçları tartışır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Özel eğitimde çocuklara okuma-yazma öğretiminde kullanılan yöntemlere genel bakış
2 Özel eğitimde çocukların okum-yazmayı zor öğrenmelerinin nedenleri
3 Özel eğitimde bireylere okuma-yazma öğretim yaklaşımları
4 Davranışçı yaklaşım:Görsel sözcük öğretimi yöntemi
5 Görsel sözcüklerin öğretimi: Yanlışsız öğretim yöntemleri
6 Tepki ipuçlarına dayalı öğretim yöntemleri
7 Uyaran ipuçlarına dayalı öğretim yöntemleri
8 Ara Sınav Haftası
9 Görsel sözcük öğretimine dayalı program örneklerinin incelenmesi
10 Fonik analiz öğretim yöntemi
11 Fonik analiz öğtretimene dayalı program örneklerinin incelenmesi
12 Görsel sözcük öğretimi ve fonik analiz yöntemlerine yöneltilen eleştiriler
13 Özel eğitimde okuma-yazma öğretiminde sosyal etkileşimci yaklaşım
14 Ülkemizde kullanılan okuma-yazma öğretim yöntemleri-1
15 Ülkemizde kullanılan okuma-yazma öğretim yöntemleri-2
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Araştırma ve Hazırlığı 14 2 28
Arasınav ve Hazırlığı 7 4 28
Final ve Hazırlığı 7 4 28

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5