Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Özel Eğitim Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Özel Eğitim Öğretmenliği - 2016 OZE3104 Özel Eğitimde Türkçe Öğretimi Zorunlu 6 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Özel eğitimde özel gereksinimli çocukların okuma-yazma becerilerini geliştirmek ve okuma-yazma problemleri ile başa çıkmak için program geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi kazandırmak

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Özel eğitime ihtiyacı olan öğrenciler için okuma-yazma gelişimini ve okumanın değerini anlamaya ilişkin etkinlikler; sözcük dağarcığını geliştirme; dilbilgisi öğretimi; yazma süreci; yazılı metin türleri; yazılı ifade becerilerine ilişkin etkinlik hazırlama; okuma becerileri ve stratejilerinin tanımı; metin incelemede beceri ve stratejilerin uygulanması; bireyselleştirilmiş okuma öğretiminin önemi: uygulanması ve değerlendirilmesi; eleştirel okuma; yaratıcı yazma; okuma metni analiz yöntemleri; dinleme becerilerini geliştirici çalışmalar; özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik okuma-yazmayı geliştirici teknikler/stratejiler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Tartışma,Yorumlama,Eleştirel Düşünme,Rapor Hazırlama ve Sunma

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Akçin, N. (2009). Zihin Engellilere Okuma-Yazma Öğretimi Browder, D.M. & Snell, F. (2000). Teaching Funtional Academics. In Martha E. Snell and Fredda Brown (Eds.) Instruction of Students with Disabilities. (5Th Ed) (493-542) New Jersey: Prentice Hall Inc. Şengül, H. (2008) Özel Eğitim Öğretmenlerinin Zihin Engelli Çocuklara Okuma-Yazma Öğretiminde Kullandıkları Yöntemlerin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Tekin- İftar, E. & Kırcaali-İftar, G. (2004). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Özel eğitimde çocuklarda yazı yazma öğretim yöntemlerini açıklar, karşılaştırır.
  • Filizlenen okur-yazarlık kavramını açıklar, özel eğitimde çocuklara yönelik uyarlayarak program geliştirir.
  • Özel eğitimde çocukların yazılı anlatımını değerlendirir.
  • Özel eğitimde çocuklara yönelik hikaye okuma, yazma, anlama öğretim yöntemlerini uygulayarak BÖP geliştirir, uygular, değerlendirir.
  • Özel eğitimde çocuklara yönelik bilgi verici yazı okuma, anlama ve yazma öğretim yöntemlerini uygulayarak BÖP geliştirir, uygular, değerlendirir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Yazı yazma öğretimi için ön koşul beceriler-1
2 Yazı yazma öğretimi için ön koşul beceriler-2
3 Filizlenen okur-yazarlık-1
4 Filizlenen okur-yazarlık-2
5 Yazılı anlatımın değerlendirilmesi
6 Okuma ve okuma süreçleri
7 Okumayı geliştirme stratejileri
8 Ara Sınav Haftası
9 Hikaye metin yapısı bilgisi
10 Hikaye okuma, anlama ve yazma öğretim yöntemleri
11 Hikaye öğretim tekniklerinin sınıfta uygulanması
12 Bilgi verici yazı metin yapısı bilgisi
13 Bilgi verici yazı okuma, anlama ve yazma öğretim yöntemleri
14 Bilgi verici yazı öğretim tekniklerinin sınıfta uygulanması-1
15 Bilgi verici yazı öğretim tekniklerinin sınıfta uygulanması-2
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Araştırma ve Hazırlığı 14 1 14
Arasınav ve Hazırlığı 7 4 28
Final ve Hazırlığı 7 4 28

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5