Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi - Coğrafya

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2023 - Coğrafya - Lisans COG4102 Paleocoğrafya Zorunlu 8 7,00 4 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Yerküre'yi meydana getiren temel bileşenler olan ve yer sistemleri olarak adlandırılan litosfer, atmosfer, hidrosfer ve biyosferin genel özelliklerinin kavranması, kendi içlerinde işleyen süreçlerin ve birbirleriyle etkileşiminin anlaşılması dersin temel amacıdır. Ayrıca, günümüz doğal ortam koşullarının temelinde yer alan dinamiklere dair karakteristiklerin öğrenilerek, sebep-sonuç ve ilişkiler ağı çözümlemelerinin yapılabilmesine yönelik becerilerin kazandırılması da hedeflenmektedir. Bu ders sayesinde öğrenci daha sonraki dönemlerde alacağı jeomorfoloji, klimatoloji, hidrografya ve biyocoğrafya ile bunların türevleri konumundaki dersler için de bir hazır bulunuşluk haline erişerek kavramayı kolaylaştırıcı altyapıya sahip olacaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Paleocoğrafik süreç ve olaylar ile güncel coğrafi yapının arka planının anlaşılmasını içerir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma, gözlem, gezi, ödev

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ketin, İ. (2005). Genel Jeoloji, Yebilimlerine Giriş. İTÜ Vakfı Yayınları. Şengör, A. M. C. (1980). Türkiye Neotektoniğinin Esasları. T.J.K. Konferans Serisi, No: 2. Ankara. Ardos, M. (1996). Türkiye'de Kuvaterner Jeomorfolojisi. Çantay Kitabevi. Erol, O. (1979). Dördüncü Çağ (Kuvaterner). Ankara Üniversitesi D.T.C.F. Yayınları, No: 289. Kayan, İ. (1998). "Yeni yaklaşımlarla Türkiye'nin Plio-Kuaterner paleocoğrafyası". A.Ü. TÜCAUM Dergisi 6, 189-197. Ankara.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Paleocoğrafyanın disipliner yapısını, amaç ve kapsamını öğrenir, süreç-mekânsal değişim ilişkisini kavrar.
  • Dünya'nın jeolojik mazi boyunca vuku bulan oluşum ve gelişim evreleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Doğal süreç ve etkenlerin paleocoğrafik yapıdaki rollerini ve bu rollerin zamansal seyrini anlamlandırır.
  • İnsan ve faaliyetleri ile mekân arasındaki etkileşimi kavrayarak tarih öncesi devirlerde coğrafya-insan ilişkisini kurar.
  • Paleocoğrafya çalışmalarında kullanılan ölçme ve analiz teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Paleocoğrafik tespit, teşhis ve yorumlama kabiliyeti edinir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Paleocoğrafyanın konu ve kapsamı, evrenin tekamül seyri
2 Paleocoğrafik devirler: Prekambriyen, Paleozoyik, Mezozoyi
3 Paleocoğrafik devirler: Senozoyik-1 Tersiyer
4 Paleocoğrafik devirler: Senozoyik-2 Kuvaterner
5 Paleosismoloji, tektonik hareketler, volkanizma
6 Stratigrafi, erozyonal süreçler, flüvyal süreçler
7 Paleoklimatoloji, östatik hareketler, gölsel süreçler
8 Ara sınav
9 Glasiyal ve periglasiyal süreçler, lösler
10 Paleosoller, evaporitler, eoliyen süreçler
11 Paleoekoloji, paleoflora, paleofauna
12 Prehistorik dönem, antropojenik süreçler, arkeocoğrafya
13 Paleocoğrafik çalışmalarda ölçme ve analiz teknikleri
14 Palecoğrafya çalışmalarında görüntüleme ve görselleştirme yöntemleri
15 Süreç analizleri ve paleocoğrafik yorumlamanın temel kaideleri
16 Ders çalışma haftası
17 Yarıyıl sonu sınavı (final)

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 14 14
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 2 14 28
Teorik Ders Saati 4 32 128
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi