Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Diş Hekimliği Fakültesi - Diş Hekimliği Fakültesi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Diş Hekimliği (İngilizce) - Lisans - 2008 DENT585 Pharmacology II Zorunlu 9 1,00 1 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Beşinci sınıf dişhekimliği öğrencilerine, uygulamalı farmakolojinin ilkelerini, dental ve medikal farmakolojiyi ,organlar, sistemler ve hastalık durumlarını, klinik pratikle koordineli bir şekilde anlayabilmelerini ve doğru reçete yazabilmelerini hedeflemiştir

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Diş Hekimliği Kliniklerinde İlaç Uygulanımları: Cerrahi, Pedodonti, Oral Diagnoz, Tedavi, Ortodonti ve Protez Kliniklerinde Kulanılan Başlıca İlaçlar: Antibiyotik Uygulanımı, Antiinflamatuvar Analjezik Uygulanımı, Lokal Anestezik Uygulanımı, Lokal Hemostatik Ajanların Uygulanımı Sedatif-Premedikan Ajanların Uygulanımı İyi reçete yazım rehberi Diş Hekimliği Kliniklerinde Sistemik Hastalığı Olan Bireylerde İlaç Uygulanımları;Kardiyovasküler hastalığı olan bireylerde Dental Amaçlı İlaç Uygulanımları;Epileptik Vakalarda İlaç Uygulanımı, Diyabetlilerde İlaç Uygulanımı,Problem vakalar-Psikodrama Eliminasyon Organlarının Hastalığında İlaç Uygulanımı Genetik Hastalıklarda İlaç Uygulanımı, Parkinson Vakalarında İlaç Uygulanımı, Diğer durumlarda ilaç uygulanımı,Problem vakalar-Psikodrama Depresyon ya da Bir Başka Psikiyatrik Hastalığı Olan Bireylerde İlaç Uygulanımı, Otoimmun Hastalığı Olan Bireylerde İlaç Uygulanımı,Problem vakalar-Psikodrama Özel Durumlarda İlaç Uygulanımı: Gebelikte İlaç Uygulanımı,, Geriatride İlaç Uygulanımı,Problem vakalar-Psikodrama Pediatride İlaç Uygulanımı, Oral Kontraseptif Kullananlarda İlaç uygulanımı,Problem vakalar-Psikodrama Gerçek Klinik Vakalara Dayalı Psikodrama yöntemi ile İnteraktif Eğitim; Rol-Model Simülasyonu: Problem vakalarda; anamnez alma, ilaç uygulanımı tartışması, reçete yazımı ve değerlendirme Eczane ziyaretleri ve reçete değerlendirmeleri.Problem vakalar-Psikodrama Problem vakalar-Psikodrama Personel İlaç Listesinin (P.İ.L.)Geliştirilmesi: Diş Hekimleri Tarafından Yazılabilen İlaçların Klinik Ziyaretleri İle Öğrenciler Tarafından Belirlenmesi ve Listelendirilmesi P.İ.L.’nde yer alan ilaçlarla ilgili kontendikasyonların ve başlıca yan etkilerin tartışılması P.İ.L.’de Yer Alan İlaçlarla İlgili Hasta Bilgilendirme Formlarının Hazırlanması

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Vaka odaklı öğretim yöntemi

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

İngilizce

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Kayaalp SO: Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Onikinci baskı, Feryal Matbaacılık, Ankara, 2009 Atamer-Şimşek Ş, Güven Y: Hangi Hastada, Hangi İlaç, Hangi Test? 77 Problem Vaka ve Çözüm Önerileri, ,Quintessence Books, Geliştirilmiş II. Baskı, 2008 Weinberg MA, Westphal C, Fine JB: Oral Pharmacology for the Dental Hygienist, Pearson Prentice Hall, New Jersey, 2008 Pickett FA, Terézhalmy GT: Lippincott Williams & Wilkins' Dental Drug Reference, Lippincott Williams & Wilkins,USA, 2006 Goodman & Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics, Editörler: Hardman JG, Limbird LE, IX. baskı, McGraw-Hill, New York, Ist Ed. ,2006 Mosby's Dental Drug Reference, Including Therapeutic Classification, Ninth Ed., Mosby Elsevier,Texas, 2003 Basic & Clinical Pharmacology, Editör: Katzung BG, McGraw Hill, VIII. baskı, Ist Ed. ,2001 Requa-Clark B: Applied Pharmacology for the Dental Hygienist,Mosby, 4th Ed. ,2000 Rang, HP, Dale, MM, Ritter, JM: Pharmacology, Churchill Livingstone, Edinburgh, IV. baskı, Ist Ed. , 1999 Lüllmann H, Mohr K, Ziegler A, B ieger D (Çev. Bozkurt A, Pekiner C, Şahin-Erdemli İ, Tuncer M, Uma S) : Renkli Farmakoloji Atlası, Palme Yayıncılık,1999 Gordon T, Edwards WS: Doktor-Hasta İşbirliği, Hastanın Bakımıyla İlgililenen Herkes İçin İletişim Becerileri, Birinci Basım, Sistem Yayıncılık, 1997

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Dişhekimliği V. Sınıf (son sınıf) öğrencisi, dental ve medikal farmakolojik bilgiyi kazanır; farmakolojik terimleri, olayları, ilkeleri ve yöntemleri öğrenir. Bunların tanımlarını yapabilir, listeleyebilir, seçebilir ve uygun olanları biraraya getirebilir. Ayrıca dental hastalara nasıl reçete yazacağını öğrenir.
  • Dişhekimliği V. Sınıf (son sınıf) öğrencisi, dental ve medikal farmakolojik gerçekleri ve ilkeleri kavrayabilir ve bu bilgileri düzenli şekilde yorumlayabilir. Doğru örnekler verebilir ve onları doğru şekilde özetler. Ayrıca, dental hastanın sistemik durumunu da göz önüne alır.
  • Dişhekimliği V. Sınıf (son sınıf) öğrencisi, dental ve medikal farmakolojik sorunları çözebilir ve konseptleri ve ilkeleri yeni bir duruma adapte edebilir. Problemleri hesaplayabilir ve çözebilir. Ayrıca dental hastanın ilaçlarını uygun bir şekilde ve düzenli olarak planlar.
  • Dişhekimliği V. sınıf öğrencisi, farklı dental ve medikal farmakolojik problemlerin ve durumların farkına, mantıklı bir şekilde varabilir. Bunları ayırdedebilir, tanımlayabilir, seçebilir ve ayrıştırabilir. Ayrıca, hangi durumun gerçeklere, hangi durumun tahminlere dayalı olduğunu analiz eder. Ayrıca, dental hastanın farmakolojik problemlerini ve ilaç etkileşimlerini analiz eder.
  • Dişhekimliği V. Sınıf(son sınıf) öğrencisi farklı alanlara ait farmakolojik bilgilerini biraraya getirebilir, yaratıcı düşünce ile problemleri çözebilir. Ayrıca dental ve farmakolojik durumları sınıflandırabilir, biraraya getirebilir, dizayn edebilir, açıklayabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Diş Hekimliği Kliniklerinde ilaç uygulanımları: Cerrahi, pedodonti, oral Diagnoz, tedavi, ortodonti ve protez Kliniklerinde kulanılan başlıca ilaçlar: Antibiyotik uygulanımı, antiinflamatuvar analjezik uygulanımı,lokal anestezik Uygulanımı, lokal hemostatik ajanların uygulanımı
2 Sedatif-premedikan ajanların uygulanımı
3 İyi reçete yazım rehberi
4 Diş Hekimliği Kliniklerinde sistemik hastalığı olan bireylerde ilaç uygulanımları; kardiyovasküler hastalığı olan bireylerde dental amaçlı ilaç uygulanımları; epileptik vakalarda ilaç uygulanımı, diyabetlilerde ilaç uygulanımı, problem vakalar-Psikodrama "
5 Eliminasyon organlarının hastalığında ilaç uygulanımı genetik hastalıklarda ilaç uygulanımı, parkinson vakalarında ilaç uygulanımı, diğer durumlarda ilaç uygulanımı, problem vakalar-psikodrama
6 Depresyon ya da bir başka psikiyatrik hastalığı olan bireylerde ilaç uygulanımı, otoimmun hastalığı olan bireylerde ilaç uygulanımı, problem vakalar-psikodrama
7 Özel Durumlarda ilaç uygulanımı: Gebelikte ilaç uygulanımı, geriatride ilaç uygulanımı, problem vakalar-psikodrama
8 Pediatride ilaç uygulanımı, oral kontraseptif kullananlarda ilaç uygulanımı, problem vakalar-psikodrama
9 Gerçek klinik vakalara dayalı psikodrama yöntemi ile interaktif eğitim; rol-model simülasyonu: Problem vakalarda; anamnez alma, ilaç uygulanımı tartışması, reçete yazımı ve değerlendirme eczane ziyaretleri ve reçete değerlendirmeleri.
10 Problem vakalar-psikodrama
11 Problem vakalar-psikodrama
12 Problem vakalar-psikodrama
13 ARA SINAV/ DERS ÇALIŞMA HAFTASI
14 ARA SINAV HAFTASI
15 Personel İlaç Listesinin (P.İ.L.)Geliştirilmesi: Diş Hekimleri Tarafından Yazılabilen İlaçların Klinik Ziyaretleri İle Öğrenciler Tarafından Belirlenmesi ve Listelendirilmesi, P.İ.L.’nde yer alan ilaçlarla ilgili kontendikasyonların ve başlıca yan etkilerin tartışılması
16 P.İ.L.’de Yer Alan İlaçlarla İlgili Hasta Bilgilendirme Formlarının Hazırlanması
17 DERS ÇALIŞMA HAFTASI
18 FİNAL-YARI YIL SONU SINAVI

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5