Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Sosyoloji (İngilizce)

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Sosyoloji (İngilizce) - Lisans - 2014 PHIL1008 Philosophy of Social Sciences Zorunlu 2 4,00 4 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu ders sosyal bilimler felsefesi alanındaki tartışmalara bir giriş niteliğindedir. Sosyal bilimlerin değişik disiplinlerini nesne-kurulumları üzerinden inceler ve öğrenciye bunları bu şekilde ayırt etmesii öğretir. Ayrıca derste sosyal bilimin farklı gelenekleri (pozitivizm, yorumsamacılık, eleştirel teori, ve soykütüğü araştırmaları) öğretilir. Öğrencilerin bu dört gelenekten birini izleyen bir sosyal bilimcinin nasıl düşündüğünü ve dünyayı nasıl gördüğünü öğrenmeleri beklenir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Sosyal Bilimlerde nesnellik Sosyal bilimin gelenekleri: pozitivism, yorumsamacılık, soykütüğü, eleştirel teori Sosyal bilimler ve biyoloji

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Bu ders, ders anlatma ve tartışma bölümlerinden oluşur. Üç saat olduğundan ilk iki saat kırkar dakika ders anlatımı, onar dakika ise öğrencilerin sorularının cevaplanmasından oluşur. Dersin sonuncu saati ise yarı yarıya bölünerek, otuz dakika ders anlatımı otuz dakika da öğrencilerin kendi aralarında tartışmaya teşvik edecek biçimde düzenlenmiştir. Derste önemli miktarda görsel materyal kullanılır. Bu görsel materyal powerpoint sunumları ya da belgesel gösterimi olabilir.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

İngilizce

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Max Weber, “Science as a Vocation”, Daedalus 87(1): 111-134, 1958 Scott Gordon, The History and Philosophy of Social Science, London & New York: Routledge, 1991 Eleonora Montuschi, The Object of Social Science, London & New York: Continuum, 2003 Yvonne Sherrat, Continental Philosophy of Social Science – Hermeneutics, Genealogy, and Critical Theory - from Middle Ages to the Twenty First Century, Cambridge, et.al.: Cambridge University Press, 2006

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenciler dersi başarıyla tamamladıklarında sosyal bilimlerde nesnelliği tartışabilecekler.
  • Öğrenciler dersi başarıyla tamamladıklarında pozitivism, yorumsamacılık, soykütüğü ve eleştirel teori arasındaki farkları ayırt etmeyi öğrenmiş olacaklar.
  • Öğrenciler dersi başarıyla tamamladıklarında sosyal bilimlerlerin nesnelerini karşılaştırabilecekler.
  • Öğrenciler dersi başarıyla tamamladıklarında bir metnin hangi sosyal bilim geleneğinin izleğinde yazıldığını ayırt edebilecekler.
  • Öğrenciler dersi başarıyla tamamladıklarında sosyal bilim geleneklerinden birini izleyen bir sosyal bilimcinin nasıl düşündüğünü kavramış olacak.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Giriş
2 Max Weber, “Science as a Vocation”, Daedalus 87(1): 111-134, 1958
3 Scott Gordon, The History and Philosophy of Social Science, London & New York: Routledge, 1991, pp. 1-56
4 Eleonora Montuschi, “Introduction: Objectivity, Science and Social Science” in The Object of Social Science, London & New York: Continuum, 2003, pp. 1-20
5 Eleonora Montuschi, “Chapter One: Anthropological Objects”, in The Object of Social Science, London & New York: Continuum, 2003, pp. 21-41
6 Eleonora Montuschi, “Chapter Two: Sociological Objects”, in The Object of Social Science, London & New York: Continuum, 2003, pp. 42-60
7 Arasınav için özet ve geri bildirim haftası
8 Arasınav haftası
9 Eleonora Montuschi, “Chapter Three: Historical Objects”, in The Object of Social Science, London & New York: Continuum, 2003, pp. 61-80
10 Eleonora Montuschi, “Chapter Four: Economic Objects”, in The Object of Social Science, London & New York: Continuum, 2003, pp. 83-102
11 Scott Gordon, The History and Philosophy of Social Science, London & New York: Routledge, 1991, pp. 494-545 Alexander Rosenberg, Philosophy of Social Sciences, Boulder, CO & Philadelphia, PA: Westview Press, 2008, pp. 171-210
12 Scott Gordon, The History and Philosophy of Social Science, London & New York: Routledge, 1991, pp. 271-304 August Comte, A General View of Positivism, Paris, 1848, pp. 8-62
13 Yvonne Sherrat, Continental Philosophy of Social Science – Hermeneutics, Genealogy, and Critical Theory - from Middle Ages to the Twenty First Century, Cambridge, et.al.: Cambridge University Press, 2006, pp. 50-118
14 Yvonne Sherrat, Continental Philosophy of Social Science – Hermeneutics, Genealogy, and Critical Theory - from Middle Ages to the Twenty First Century, Cambridge, et.al.: Cambridge University Press, 2006, pp. 119-164
15 Yvonne Sherrat, Continental Philosophy of Social Science – Hermeneutics, Genealogy, and Critical Theory - from Middle Ages to the Twenty First Century, Cambridge, et.al.: Cambridge University Press, 2006, pp. 175-210
16 Sonuç ve tartışmalar
17 Final Sınavı Haftası

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 15 30
Arasınav ve Hazırlığı 20 1 20
Final ve Hazırlığı 50 1 50

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5