Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018 - Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık RPAE302 Psikolojik Testler Zorunlu 5 3,00 1 2

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Psikolojik danışman adaylarının bireyi tanıma sürecinde önemli araçlardan biri olan psikolojik testlerin geliştirilme süreci, teorik alt yapıları, kullanım amaçları ve sınırlılıklarını tanımaları, örnek test uygulamaları aracılığıyla uygulama ve değerlendirme açısından bilgi ve beceri kazanmaları.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Psikolojik Testlerin Tanımı, İşlevleri, Kullanım Amaçları, Testlerin Sınıflandırılması, Testlerin Gelişim Tarihçesi, Testlerin Kullanılmasında ve Değerlendirilmesinde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar, Etik Kurallar, Test Ortamında Gözlem, Test Bulgularının Raporlaştırılması, Psikolojik Testlerde Bulunması Gereken Psikometrik Özellikler: Geçerlik, Güvenirlik, Standardizasyon, Gessell Gelişim Figürleri Testi, Ankara Gelişimsel Tarama Envanteri (AGTE), Peabody Resim Kelime Testi, Zeka Testlerine Giriş, Cattel 2A-2B Kültürden Arınmış Zeka Testi, Raven Progressive Matrice Testi,Stanford-Binet Bireysel Zeka Testi Tanıtımı, Weschler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (WISC-R) Tanıtımı, Kişilik Testleri ve Sınıflandırılması, Yapılandırılmış ve Yapılandırılmamış (Projektif) Testler; Beck Depresyon Envanteri, Olumsuz Otomatik Düşünceler Ölçeği, Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği, Kısa Semptom Envanteri, Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri, Sınav Kaygısı Envanteri, Piers-Harris Çocuklar İçin Benlik Kavramı Ölçeği, Aile Değerlendirme Envanteri, MMPI- Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri’nin Tanıtımı, Projektif Teknikler; Bier Cümle Tamamlama Testi, Rorschach Mürekkep Lekesi Testi, Tematik Algı Testi (TAT) Tanıtımı, Bir insan Çiz testi, Bir Aile Çiz Testi, CAT, Blacky'nin Hikayesi, Genel Değerlendirme.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Düz Anlatım, Sokratik Yöntem, Demonstrasyon, Rol-playing

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

İbrahim E. (2005). Özgüven. Psikolojik Testler. İstanbul: Nobel Yayınevi. Öner, N. (2005). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. İstanbul: Nobel Yayınevi. Savaşır, I.&Nesrin H. Şahin. (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Cronbach, Lee J. (1990). Essentials of Psychological Testing. Harper Collins Publisher, Inc. Fifth Edition. Cansever, G. (1985). Klinik Psikolojide Değerlendirme. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. Akkoyun, F. (2009). Projektif Teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi. Aydemir, Ö. ve Köroğlu, K. (2000). Psikiyatride Kullanılan Ölçekler. Ankara: Hekimler Yayın Birliği. Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (2005). PDR’de Kullanılan Ölçekler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Akın, A. (2013). Psikolojide ve Eğitimde Kullanılan Güncel Ölçme Araçları. Ankara: Nobel Yayıncılık. Cohen, R.J. & Swerdlik, M.E. (2013). Psikolojik Ölçme ve Değerlendirme. (Çev. Editörü: Ezel Tavşancıl). Ankara: Nobel Yayıncılık.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Psikolojik testlerin kullanılmasında ve değerlendirilmesinde dikkat edilecek noktaları söyleyebilme
  • Psikolojik testlerin kullanım amaçlarını açıklayabilme ve özelliklerine göre sınıflandırabilme
  • Psikolojik testlerde bulunması gereken psikometrik özellikleri saptayabilme ve kritik edebilme
  • Psikolojik testlerin nasıl değerlendirildiğini ifade edebilme Psikolojik testlerin nasıl değerlendirildiğini ifade edebilme
  • Bir uzman denetiminde psikolojik testleri uygulayabilme ve yorumlayabilme.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Psikolojik Testlerin Tanımı, İşlevleri, Kullanım Amaçları, Testlerin Sınıflandırılması, Testlerin Gelişim Tarihçesi.
2 Testlerin Kullanılmasında ve Değerlendirilmesinde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar, Etik Kurallar, Test Ortamında Gözlem, Test Bulgularının Raporlaştırılması
3 Psikolojik Testlerde Bulunması Gereken Psikometrik Özellikler: Geçerlik, Güvenirlik, Standardizasyon. Psikolojik Testlerde Bulunması Gereken Psikometrik Özellikler: Geçerlik, Güvenirlik, Standardizasyon.
4 Gessell Gelişim Figürleri Testi
5 Ankara Gelişimsel Tarama Envanteri (AGTE), Peabody Resim Kelime Testi
6 Zeka Testlerine Giriş, Cattel 2A-2B Kültürden Arınmış Zeka Testi, Raven Progressive Matrice Testi
7 Stanford-Binet Bireysel Zeka Testi Tanıtımı
8 Ara Sınav Haftası
9 Weschler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (WISC-R) Tanıtımı
10 Kişilik Testleri ve Sınıflandırılması, Yapılandırılmış ve Yapılandırılmamış (Projektif) Testler; Beck Depresyon Envanteri, Olumsuz Otomatik Düşünceler Ölçeği, Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği, Kısa Semptom Envanteri.
11 Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri, Sınav Kaygısı Envanteri.
12 Piers-Harris Çocuklar İçin Benlik Kavramı Ölçeği, Aile Değerlendirme Envanteri, Bağlanma Ölçekleri.
13 Projektif Teknikler; CAT, Bir İnsan Çiz Testi, Bir Aile Çiz Testi, Blacky’nin Hikayesi.
14 Projektif Teknikler; Bier Cümle Tamamlama Testi, Rorschach Mürekkep Lekesi Testi, Tematik Algı Testi (TAT) Tanıtımı.
15 Genel Değerlendirme.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 12 24
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 2 12 24
Arasınav ve Hazırlığı 1 12 12
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 20 20
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5