Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi - Sosyoloji (İngilizce)

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Sosyoloji (İngilizce) - Lisans SOC1016 Readings in Social and Cultural Anthropology Zorunlu 2 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Antropolojiye giriş dersinin devamı olan bu ders, daha önce sunulan bütün konu ve kavramların derinleştirilmesini hedeflemektedir. Derste antropolojik düşünce tarihinin temel akımları ve kişileri ele alınacaktır. Dönemleri içine yerleştirilerek ve hayat hikâyelerinden de bahsedilerek tanıtılacak olan antropologların kendi eserlerine dayanılarak getirdikleri yaklaşım ve kavramlar tartışılacaktır. Şu sorular üzerinde durulacaktır: İlk etnografik çalışmalar da içinde olmak üzere araştırmacının konumuna ilişkin neler düşünebiliriz? Başka toplumlar üzerine çalışmak aslında daha çok kendimiz üzerinde düşünmek ve çalışmak değil midir? Antropoloji geçmişe ilişkin bir bilgi midir? Günümüzdeki toplumsal süreçlere ilişkin neler söylemektedir?

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Antropolojik Düşünce Tarihi. Antropoloji Teorilerine Giriş ve Temel Figürler. Emile Durkheim ve Organik Toplum: Dini Yaşamın Temel Formları Bronislaw Malinowski ve Kültürün İşlevleri - Bir Etnografya: Argonauts of the Western Pacific -. Claude Levi-Strauss: Yapısalcılık: Dilbilim ve Antropolojide Yapısal Analiz Marcel Mauss: Armağan: Arkeik Toplumlarda Mübadelenin Mantığı ve Formları Mary Douglas: Semboller ve Yapılar - Saflık ve Tehlike Üzerine - Clifford Geertz: Yorumsamacı Bir Antropoloji: Yerli Gözüyle,” Antropolojik Anlamanın Doğası Üstüne Parçalarla Bütünleri Bağlamak. Bourdieu Antropolojisi: An Anthropology of Practice.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Bu derste, her bir haftanın konusu ve hedefleriyle bağlantılı olarak aşağıdaki öğrenme yetkinlikleri ve yöntemler izlenmektedir: Derse ilişkin önceden oluşturulmuş temel soruların paylaşılması ve tartışılması, İlgili belli kavramların tahtada veya tepegöz yoluyla tanıtılması ve ayrıntılı yorumlanmasının yanı sıra söz konusu kavramlara yakın başka kavramların kısaca gözden geçirilmesi ve ayrımlarının vurgulanması, Derse ilişkin önceden hazırlanmış görsel materyalin (şemalar, haritalar, soy ağaçları, biyografik malzeme) tepegöz yoluyla veya öğrencilerle doğrudan paylaşarak tartışılması ve birlikte yorumlanması, Daha önce hazırlanmış ve dersin genel sorularıyla bağlantılı tepegöz sunumu, Her bir dersin sonunda bir sonraki haftanın konu başlıklarının paylaşılması.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

İngilizce

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Gerekli Okumalar: Eriksen, Thomas. 2015. “Anthropology: Comparison and Context” “Brief History of Anthropology.” In Small Places, Large Issues: An Introduction to Social and Cultural Anthropology (revsd 4th edition). London: Pluto: 12-31. Scheper Scheper-Hughes, Nancy. “Can Anthropology Save the World?” Berkeley https://courses.lumenlearning.com/suny-culturalanthropology/chapter/can_anthropology_save_the_world/ Eriksen, Thomas. 2015. “Fieldwork and Ethnography.” In Small Places, Large Issues: An Introduction to Social and Cultural Anthropology (revsd 4th edition). London: Pluto: 32-51. Bernard, Russell (2006) “Participant Observation” in Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches . Fourth edition. Walnut Creek , CA : Altamira Press, pp. 342-386. George Marcus. 1995. “Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography.” Annual Review of Anthropology 24. pp. 95-117. Bohannan, Laura. 1966. “Shakespeare in the Bush.” Natural History. August-September. 9 Pages. https://www.naturalhistorymag.com/picks-from-the-past/12476/shakespeare-in-the-bush?page=4 Emerson, Robert., et. al. 1995. “Fieldnotes in Ethnographic Research” in Writing Ethnographic Fieldnotes. University of Chicago Press, pp. 1-20. Hesse-Biber, Sharlene Nagy & Patricia Leavy. 2011. “The Ethics of Social Research” in The Practice of Qualitative Research, pp.66-103. Low, Setha and Merry, Sally Engle (2010) Engaged Anthropology: Diversity and Dilemmas Current Anthropology, Vol. 51, No. S2, pp. S203-S226. Bourgois, Philippe. (2012[1992]) “Poverty at Work: Office Employmennt and Crack Alternative,” In Conformity and Conflict, Pearson, pp. 125-135. Douglas, Mary. [1991] 1966. Introduction and Secular Defilement. In Purity and Danger: An Analysis of the Concepts of Pollution and Taboo. New York: Routledge:1-6, 30-41. Ortner, Sherry B. (1973). "On Key Symbols." American Anthropologist 75(5): 1338-1346. Evans-Pritchard, E. E. 1979. Witchcraft Explains Unfortunate Events. In Witchcraft, Oracles, and Magic Among the Azande. Oxford: Oxford Clarendon Press. Taussig, Michael. 1980. Selections In The Devil and Commodity Fetishism in South America. Chapel Hill: University of North Carolina Press. Turner, Victor (2010) [1967] “Ritual Symbolism, Morality and Social Structure among the Ndembu” In Ritual and Belief: Readings in the Anthropology of Religion, David Hicks (ed.) Lanham: AltaMira Press, pp. 94-104 Miner, Horace (1956) “Body Ritual Among the Nacirema” The American Anthropologist. 58: 503-507 Mauss, Marcel. (1967) [1925]. Prestation, Gift and Potlatch; Distribution of the System. In The Gift: Forms and Functions of Exchange in Archaic Societies. New York: Norton: 3- 5, 17-45. Das, Veena. 1996. "Language and Body: Transactions in the Construction of Pain." Daedalus 125(1): 67-91. Abu-Lughod, Lila. 2002. Do Muslim Women Really Need Saving? Anthropological Reflections on Cultural Relativism and Its Others. American Anthropologist 104 (3):783-790. Boellstorff, T. 2003. "Dubbing Culture: Indonesian "Gay" and "Lesbi" Subjectivities and Ethnography in an Already Globalized World." American Ethnologist 30(2): 225-242 Martin, Emily (1991) “The Egg and the Sperm: How Science Has Constructed a Romance Based on Stereotypical Male-Female Roles.” Signs 16(3): 485-501. Asad, Talal. 1986. “The Idea of an Anthropology of Islam”. Occasional Papers Series, Center for Contemporary Arab Studies, Georgetown University. Ahmad, Irfan. 2015. “Talal Asad Interviewed by Irfan Ahmad.” Public Culture. 27(2): 259 – 279. Gil Anidjar, “The Idea of an Anthropology of Christianity” Interventions 11:3 (2009), pp. 367-393. Talal Asad, “The Construction of Religion as an Anthropological Category” in Genealogies of Religion: Discipline and Reasons of Power in Christianity and Islam (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1993), pp. 27-54. Talal Asad, “Introduction: Thinking about Secularism” in Formations of the Secular: Christianity, Islam, Modernity (Stanford: Stanford University Press, 2003), pp. 1-17. Charles Hirschkind, “Is There a Secular Body?” Cultural Anthropology 26:4 (2011), pp. 633-647. Schielke, Samuli. 2009. “Being good in Ramadan: Ambivalence, fragmentation, and the moral self in the lives of young Egyptians”, Journal of Royal Anthropological Institute, pp. 24-40. Özyürek, Esra. 2015. “Giving Islam a German Face,” in Being German Becoming Muslim: Race, Religion and Conversion in the New Europe. Princeton University Appadurai, Arjun. (1990).“Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy.” Theory Culture Society 7: 295-310. Theodore C. Bestor (2000) “How Sushi Went Global” Foreign Policy pp. 54-63. Eriksen, Thomas. 2015. “Kinship as Descent” “Brief History of Anthropology.” In Small Places, Large Issues: An Introduction to Social and Cultural Anthropology (revsd 4th edition). London: Pluto: 12-31. McCurdy, David, (2012) “Family and Kinship in Village India” In Conformity and Conflict, Pearson, pp. 165-171. Goldstein, Melvyn C, (2012) “Polyandry: When Brothers Take a Wife” In Conformity and Conflict, Pearson, pp. 172-178. AAA Statement on Race, https://americananthro.org/about/policies/statement-on-race/ Fish, M. Jefferson (2012) “Mixed Blood” In Conformity and Conflict, Pearson, pp. 217-225. Stryker, Rachel (2012) “Public Interest Ethnography: Women’s Prison and Health Care in California” In Conformity and Conflict, Pearson, pp. 359-370.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Sosyal ve kültürel antropolojinin temel yaklaşımını kavramayı başarabilecektir.
  • Sosyal ve kültürel antropolojinin ana kavramlarını yorumlayabilecektir.
  • Evrensellik ve kültürel çeşitliliğe ilişkin değerlendirme yapabilecektir.
  • İnsanların etkileşiminin ve sosyal yaşamının altında yer alan çeşitli güçleri analiz edebilecektir.
  • Etnografik araştırmalarda araştırmacının konumuna ilişkin kapsamlı bir açıklamaya yapabilecektir.
  • Klasik antropolojik çalışmaların yanı sıra içinde bulunduğumuz ve günümüzdeki toplumlarla ilişkili sosyal ve kültürel antropolojik çalışmaları öğrenecektir.
  • Kültürel ve sosyal antropolojinin kavramlarını ve yöntem bilgisini sosyoloji alanıyla bağlantılandırmayı başaracaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Kültürel ve Sosyal Antropolojiye Giriş
2 Saha Çalışması ve Etnografi
3 Etnografi ve Etik
4 Semboller
5 Beden ve Ritüeller
6 Toplumsal Cinsiyet
7 Ara Sınav
8 Din Antropolojisi ve Sekülerizm
9 Etnografilerde Din ve Sekülerizm
10 Küresel Dönüşüm
11 Yukarıyı Çalışmak
12 Aile ve Akrabalık
13 Irk ve Etnik Köken
14 Disiplinler Ötesi Antropoloji
15 Antropoloji ve Medya
16 Çalışma Haftası
17 Final Haftası

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 1 14
Proje ve Hazırlığı 7 3 21
Ödev ve Hazırlığı 14 2 28
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 7 3 21
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 7 2 14
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7