Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Sağlık Bilimleri Enstitüsü - Halk Sağlığı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Halk Sağlığı - Tezli Yüksek Lisans - 2014 HAS7020 Sağlık Eğitimi ve Sağlığın Geliştirilmesi Seçmeli 1 8,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Sağlık eğitimi ve sağlığın geliştirilmesi kavramlarını, ilkelerini ve uygulama stratejilerini kapsamlı bir şekilde inceleyerek birey ve toplum sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesi amacıyla etkili bir sağlık eğitimi/sağlığın geliştirir, program tasarlar ve değerlendirir

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Sağlık eğitimi ile ilgili tanım ve terminoloji Yetişkin eğitiminin ilkelerini ve yetişkinlerin öğrenme engellerini açıklamak Sağlık eğitimcisinin özelliklerini ve niteliklerini açıklamak Büyük gruplar, küçük gruplar, bireye özel eğitimin ilkelerini açıklamak. Bir eğitim programının geliştirilmesinin basamakları: 1- İhtiyaç belirleme Bir eğitim programının amaç ve öğrenim hedeflerini belirlenmesi Sağlık eğitiminde kullanılan yeni yaklaşım ve teorileri değerlendirmek Sağlığın geliştirilmesi ile ilgili tanım ve terminolojiyi açıklamak (Otowa bildirgesi ile birlikte) Dünyada ve Türkiye’de yürütülen sağlığın geliştirilmesi programlarını tanımak Sağlığı geliştirme programlarının etkinliğinin değerlendirilmesi için kullanılan yöntemler (kalp sağlığı örneğinde) Davranış değiştirme modellerini tanımlamak ve modellerin sağlık eğitimi uygulamalarında kullanımı ile ilgili avantaj-dezavantajları açıklamak Mesaj özelliklerini tanımlamak Bir eğitim programını değerlendirme basamaklarını ve eğitim programının etkinliğinin değerlendirmesi için kullanılan yöntemleri açıklamak

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Eğitmen sunumu Öğrenci sunumu Saha çalışması (Sahada sağlık eğitimi etkinliği) Bilgi, eğitim, iletişim (BEİ) materyali geliştirme Bir BEİ materyalinin etkinliğini değerlendirme Proje yazma

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Adult learning in your classroom. Compiled articles that have been published in TRAINING. Lakewood Books. Minneapolis, 1990. Carole Lium Edelman, CArol Lynn Mandle. Health Promotion Throught the lifespan. Fourth Ed. 1998. Mosby. David V. McQueen, Iona Kickbush et al. Health and Modernity. The Role of Theory in Health Promotion. 2007. Springer Science and Media LLC. F.R.Abbatt, “Teaching for better learning” A guide for teachers of primary health care staff, WHO, Geneva 1992. Fişek H. Nusret “Halk Sağlığına Giriş” HÜ-DSÖ Hizmet Araştırma ve Araştırıcı Yetiştirme Merkezi Yayını, No:2, Ankara, 1983. Güler Çağatay, “Sağlık Eğitimi” 3. baskı, Ankara 1987. Güler Çağatay, Akın Levent “Sağlık Eğitimi ve İletişimi” Edit. Prof. Dr. Münevver Bertan, Doç. Dr. Çağatay Güler, “Halk Sağlığı Temel Bilgiler”, Ankara, 1995. İnci Çınarlı. Sağlık İletişimi ve Medya. Nobel yayın dağıtım, 2008, İstanbul J.J.Gilbert, “Educational Handbook for Health Professional” WHO, Geneva 1987. Öztek Zafer “ Temel Sağlık Hizmetleri” Hacettepe Üniv. Tıp Fak Halk Sağlığı AD Yayını No 86/33, Ankara, 1986. Özvarış Şevkat Bahar, “Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme” Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı, 200, Ankara Randall R. Cottrell, James T. Girvan, James F. Mckenzie. Principles and Foundations of Health Promotion and Education. Fourth Edition. 2009. Pearson. Benjamin Cummings Robert L. Linn, Norman E. Gronlund. Measurement and Assessment in Teaching. 2000.. Prentice-Hall Inc. New Jersey Tıp Eğitimcileri için Eğitim Becerileri Rehberi. Rick Sullivan ve ark. Çev. Nalan Şahin, Editör: Şefkat Özvarış. Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı, Ankara, 1999. Tıp Eğitimcileri için Program Geliştirme Rehberi. Rick Sullivan ve ark. Çev. Nalan Şahin, Editör: Şefkat Özvarış.Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı, Ankara, 1999.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Sağlık eğitimi ile ilgili kavramlar ve tanımlar
  • Sağlık Eğitimine yaklaşım
  • Yetişkin eğitiminin ilkeleri
  • Sağlık eğitiminin süreci
  • Dünya’da ve Türkiye’de sağlık eğitimi konusunda yapılan çalışmalar ve karşılaşılan güçlükler

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Sağlık eğitimi ile ilgili tanım ve terminoloji
2 Yetişkin eğitiminin ilkelerini ve yetişkinlerin öğrenme engellerini açıklamak
3 Sağlık eğitimcisinin özelliklerini ve niteliklerini açıklamak
4 Büyük gruplar, küçük gruplar, bireye özel eğitimin ilkelerini açıklamak.
5 Bir eğitim programının geliştirilmesinin basamakları: 1- İhtiyaç belirleme
6 Bir eğitim programının amaç ve öğrenim hedeflerini belirlenmesi
7 Sağlık eğitiminde kullanılan yeni yaklaşım ve teorileri değerlendirmek
8 Ara Sınav Haftası
9 Sağlığın geliştirilmesi ile ilgili tanım ve terminolojiyi açıklamak (Otowa bildirgesi ile birlikte)
10 Dünyada ve Türkiye’de yürütülen sağlığın geliştirilmesi programlarını tanımak
11 Sağlığı geliştirme programlarının etkinliğinin değerlendirilmesi için kullanılan yöntemler (kalp sağlığı örneğinde)
12 Davranış değiştirme modellerini tanımlamak ve modellerin sağlık eğitimi uygulamalarında kullanımı ile ilgili avantaj-dezavantajları açıklamak
13 Mesaj özelliklerini tanımlamak
14 Bir eğitim programını değerlendirme basamaklarını ve eğitim programının etkinliğinin değerlendirmesi için kullanılan yöntemleri açıklamak
15
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 7 5 35
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 10 2 20
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 15 3 45
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 8 3 24
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 2 12 24
Teorik Ders Saati 14 3 42
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5