Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezsiz Yüksek Lisans (II. Öğretim) - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Tarihi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2019 - Ortaçağ Tarihi-Tezsiz Yüksek Lisans OCT7119 Selçuklu Bizans İlişkileri 1048 - 1176 Seçmeli 1 6,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Türkiye Türk Tarihinin yaklaşık dört yüzyıllık bir bölümünü kapsayan Bizans’la ilişkilerin siyasi, sosyal, iktisadi yönleriyle değerlendirilmesi

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bizans İmparatorluğunun Türklerden önce Müslüman Araplarla ilişkileri Çağrı Bey’in Doğu Anadolu keşif akını, Türk ve Bizans tarihleri bakımından değerlendirilmesi Selçuklu Devletinin kurulması ve batı yönünde izlenen fetih siyaseti Irak Oğuzlarının Bizans topraklarındaki faaliyetleri Kutalmış’ın komuta ettiği İlk Selçuklu Bizans karşılaşması Pasinler Savaşı ve Selçuklular açısından siyasi sonuçları Malazgirt Savaşından önce Bizans’ın sosyal, ekonomik ve askeri durumu Malazgirt’e kadar Türk akınlarının değerlendirilmesi, Türk göçünün mahiyeti Malazgirt Zaferi ve sonuçları Süleymanşah ve Türkiye Selçuklu Devletinin Kurulması Süleymanşah ve Türklerin Bizans taht kavgalarına müdahaleleri Bizans’ın Türk tehlikesine karşı papadan yardım istemesi Haçlı seferleri sırasında Bizans’ın Türklere karşı siyasetini belirleyen etkenler Türkiye Selçuklu siyasetinde Bizans’la barışın yeri ve önemi

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Tartışma, Anlatma, Okuma

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ostrogorsky, G., Bizans Tarihi, çev. Fikret Işıltan. Norwıch, J. J., Bizans Yükseliş Dönemi(803-1081), çev. Selen Hırçın Riegel. Ernst Honigmann,Bizans devletinin doğu sınırı, çev.Fikret Işıltan A. A. Vasiliev , Bizans imparatorluğu tarihi, çev. Arif Müfid Mansel.

Dersin Web Sayfası

https://meobs.marmara.edu.tr/admin/Ders/Index

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, alana ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur.
  • Öğrenci, disiplin kısmını\objeyi eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.
  • Öğrenci, tarih sahasında bilimsel araştırma usullerine uygun çalışmalar yapabilir.
  • Öğrenci, yaşam boyu öğrenme davranışı edinir.
  • Öğrenci, empirik veriler kadar teorik bilginin de önemi kavrar ve ihtiyacı olanları öğrenir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Bizans İmparatorluğunun Türklerden önce Müslüman Araplarla ilişkileri
2 Çağrı Bey’in Doğu Anadolu keşif akını, Türk ve Bizans tarihleri bakımından değerlendirilmesi
3 Selçuklu Devletinin kurulması ve batı yönünde izlenen fetih siyaseti
4 Irak Oğuzlarının Bizans topraklarındaki faaliyetleri
5 Kutalmış’ın komuta ettiği İlk Selçuklu Bizans karşılaşması
6 Pasinler Savaşı ve Selçuklular açısından siyasi sonuçları
7 Malazgirt Savaşından önce Bizans’ın sosyal, ekonomik ve askeri durumu
8 Ara Sınav Haftası
9 Malazgirt’e kadar Türk akınlarının değerlendirilmesi, Türk göçünün mahiyeti
10 Malazgirt Zaferi ve sonuçları
11 Süleymanşah ve Türkiye Selçuklu Devletinin Kurulması
12 Süleymanşah ve Türklerin Bizans taht kavgalarına müdahaleleri
13 Bizans’ın Türk tehlikesine karşı papadan yardım istemesi
14 Haçlı seferleri sırasında Bizans’ın Türklere karşı siyasetini belirleyen etkenler
15 Türkiye Selçuklu siyasetinde Bizans’la barışın yeri ve önemi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 6 8 48
Arasınav ve Hazırlığı 6 9 54
Final ve Hazırlığı 6 8 48

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi