Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Tarih

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tarih - Lisans - 2014 TAR2005 Selçuklu Tarihi Zorunlu 3 6,00 4 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Türk tarihinde çok önemli bir dönüm noktası teşkil eden ve Türk milletine ikinci bir yurt kazandıran ve Orta Asya'dan Ege kıyılarına kadargeniş bir coğrafyada hüküm süren Selçuklu hanedanın siyasi tarihini tasvir etmek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

1-Selçuklular'ın menşei ve Oğuzlar 2-Selçuk Bey'in Cend'e göçü, Maveraünnehir'deki faaliyetleri 3-Horasan'a göç ve devlet kurma mücadeleleri, Dandanakan savaşı ve devletin yapılanması 4-Tuğrul Bey dönemi ve Abbasî Halifeliği ile münasebetler 5-Sultan Alparslan Dönemi, Malazgirt zaferi ve önemi 6-Sultan Melikşah dönemi, Suriye ve Türkiye selçuklu hanedanlarının kuruluşu 7-S.Melikşah dönemi, Türkistan siyaseti ve halife ile lişkiler 8-Melikşah'ın ölümü , buhran devri ve Haçlı seferleri 9-Sultan Tapar dönemi, Haçlı, Batınî ve Gürcülerle mücadele 10-Sultan Sancar devri, Irak Selçuklu hanedanını kuruluşu, halifelikle ilişkiler 11-Karahıtay istilası, Oğuz isyanı ve hanedanın çöküşü 12-Irak Selçukluları- Harizmşah mücadeleleri ve hanedanın çöküşü 13-Selçuklu hanedanın çöküşünü hızlandıran sebep ve etkenler 14-Selçukluların kültürel ve medenî mirası

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

-Öğrenciyi derse hazırlama, öğretim üyesinin dersi anlatması -Düz anlatım - tartışma - soru-cevap şeklinde dersin değerlendirilmesi. - Diğer uygulamalı çalışmalar

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

M.Altay Köymen, Selçuklu Devri Türk Tarihi Osman Turan, Selçuklu Tarihi ve Türk-İslâm Medeniyeti Sergey Agacanov, Selçuklu Tarihi

Dersin Web Sayfası

https://meobs.marmara.edu.tr/admin/Ders/

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci alana ilişkin tarih bilgisine sahip olur (PÇ: 1,4,5)
  • Öğrenci, disiplin kısmını eğitim-öğretim kurumlarında öğretebilecek bilgi ve donanıma sahip olur (PÇ:2)
  • Öğrenci Türk tarihinin farklı dönemleri ile birlikte, ilişki içerisinde bulunduğu diğer toplumların tarihi hakkında da bilgi sahibi olur; analiz ve sentez yapabilir. (PÇ: 7,8,9)
  • Mezunlar eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisine sahip olurlar (PÇ.11)
  • Mezunlar meslekî etik sorumluluk anlayışı kazanırlar (PÇ13)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Selçuklular'ın menşei ve Oğuzlar
2 Selçuk Bey'in Cend'e göçü, Maveraünnehir'deki faaliyetleri
3 Horasan'a göç ve devlet kurma mücadeleleri, Dandanakan savaşı ve devletin yapılanması
4 Tuğrul Bey dönemi ve Abbasî Halifeliği ile münasebetler
5 Sultan Alparslan Dönemi, Malazgirt zaferi ve önemi
6 Sultan Melikşah dönemi
7 Suriye ve Türkiye selçuklu hanedanlarının kuruluşu
8 Ara Sınav Haftası
9 S.Melikşah dönemi, Türkistan siyaseti ve halife ile lişkiler
10 Melikşah'ın ölümü , buhran devri ve Haçlı seferleri
11 Sultan Tapar dönemi, Haçlı, Batınî ve Gürcülerle mücadele
12 Sultan Sancar devri, Irak Selçuklu hanedanını kuruluşu, halifelikle ilişkiler
13 Karahıtay istilası, Oğuz isyanı ve hanedanın çöküşü
14 Irak Selçukluları- Harizmşah mücadeleleri ve hanedanın çöküşü
15 Selçuklu hanedanın çöküşünü hızlandıran sebep ve etkenler
16 Selçukluların kültürel ve medenî mirası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 14 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 10 10
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 2 14 28
Kısa Sınav ve Hazırlığı 3 14 42
Final ve Hazırlığı 3 14 42
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5