Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Sosyoloji (İngilizce)

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Sosyoloji (İngilizce) - Şehir Ünv - 2.sınıf PSIR4081 Selected Issues in Turkish Politics Seçmeli 3 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Ders, Cumhuriyet döneminde Türk siyasi tarihi açısından öne çıkan konu, olay ve bunlara ilişkin tartışmaları anlamayı ve sorgulamayı amaçlamaktadır. Bu konular içinde bulundukları bağlamla beraber ele alınmaktadır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bu ders, 1923’ten bu yana Türkiye’nin siyasal hayatında öne çıkan konu ve tartışmaları anlamaya yönelik seçmeli bir derstir. Bu konular, içinde bulundukları kontekstle birlikte ele alınmaktadır. Derste işlenen konular arasında Türk milliyetçiliği ve ulus-devlet oluşumu, laiklik tartışmaları, kadınların siyasal temsili, Türk-Yunan nüfus mübadelesi, Varlık Vergisi, 6-7 Eylül Olayları, ’68 kuşağı ve gençlik hareketleri yer almaktadır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Öğrenme etkinlikleri olarak, öğrencilerin soru-cevap, tartışma ve bazen küçük çaplı sunumlar yapmaları suretiyle derse katılmaları planlanmaktadır. Öğretme yöntemleri arasında her haftanın konusuyla ilgili sorular oluşturma, temel kavramların sıralanıp açıklanması, tepegöz ve/veya projeksiyon cihazı kullanımı, görsel malzeme kullanımı ve belgesel gösterimi yer almaktadır.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

İngilizce

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

 Blanchard, Raoul (1925), “The Exchange of Populations Between Greece and Turkey”, Geographical Review, 15 (3), 449-456.  Keyder, Çağlar (2005), “Nüfus Mübadelesinin Türkiye Açısından Sonuçları”, in R. Hirschon, Ege’yi Geçerken: 1923 Türk-Yunan Zorunlu Nüfus Mübadelesi, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitsi Yayınları.  Arı, Kemal (1995), Büyük Mübadele, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları  Karaömerlioğlu, M. Asım (1998), “The People’s Houses and the Cult of the Peasant in Turkey”, Middle Eastern Studies, 34 (4), 67-91.  Şimşek, Sefa (2005), “ ‘People’s Houses’ as a Nationwide Project for Ideological Mobilization in Early Republican Turkey”, Turkish Studies, 6 (1), 71-91.  Aktar, Ayhan (2000), “1934 Trakya Yahudi Olayları ve Türk Milliyetçiliği” in A. Aktar, Varlık Vergisi ve Türkleştirme Politikaları, İstanbul: İletişim Yayınları  Levi, Avner (1996), “Alınamayan Ders: 1934 Trakya Yahudileri Olayı”, Tarih ve Toplum, 26 (151), 10-17.  Bali, Rıfat (2008), “The 1934 Thrace Events: continuity and change within Turkish state policies regarding non-Muslim minorities. An interview with Rıfat Bali”, European Journal of Turkish Studies, Thematic Isue, No. 7.  Karaömerlioğlu, M. Asım (1998), “The Village Institutes Experience in Turkey”, British Journal of Middle Eastern Studies, 25 (1), 47-73.  Aktar, Ayhan (2000), “Varlık Vergisi Nasıl Uygulandı?” in A. Aktar, Varlık Vergisi ve Türkleştirme Politikaları, İstanbul: İletişim Yayınları.  Güven, Dilek (2005),Cumhuriyet dönemi azınlık politikaları bağlamında 6-7 Eylül olayları, İstanbul: İletişim Yayınları.  Karpat, Kemal (1967), “Socialism and the Labor Party of Turkey”, Middle East Journal, 21 (2), 157-172.  Can, Kemal (2000), “Radikal Milliyetçiliğin En Büyük Örgütü: Ülkü Ocakları”, in S. Yerasimos ve diğerleri (ed.) Türkiye’de Sivil Toplum ve Milliyetçilik, İstanbul: İletişim Yayınları  Can, Kemal (2003), “Ülkücü Hareketin İdeolojisi”, in Tanıl Bora (ed.), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, cilt 4, Milliyetçilik, İstanbul: İletişim Yayınları, 663-683  Çakır, Ruşen (2004), “Milli Görüş Hareketi”, Yasin Aktay (ed.), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, cilt 6, İslamcılık, İstanbul: İletişim Yayınları, 544-575  Rabasa, Angel & S. Larrabee (2008), “The Rise of Political Islam in Turkey”, in A. Rabasa and S. Larrabee, The Rise of Political Islam in Turkey, USA: RAND Corporation.  Heper, Metin & F. Keyman (1998), “Double-faced state: political patronage and the consolidation of democracy in Turkey”, Middle Eastern Studies, 34 (4), 259-277  Sayarı, Sabri (1996), “Political Parties, Party Systems and Economic Reforms: The Turkish Case”, Studies in Comparative International Development, 31 (4), 29-45.  Heper, Metin (ed.) (1991), Strong state and economic interest groups: the post-1980 Turkish experience, Berlin and New York: Walter de Gruyter  Buğra, Ayşe (1998), “Class, Culture, and State: An Analysis of Interest Representation by Two Turkish Business Associations”, International Journal of Middle East Studies, 30 (4), 521-539.  Seçkinelgin, Hakan (2004) ‘Contractions of a socio-cultural reflex: civil society in Turkey’ in Marlies Glasius, David Lewis and Hakan Seckinelgin (eds.), Exploring Civil Society: Political and Cultural Contexts, London: Routledge.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Cumhuriyet döneminde Türk siyasetinin yaygın meselelerini sıralamak
  • Cumhuriyet döneminde Türk siyasetinin temel tartışmalarını sınıflandırabilme
  • Cumhuriyet döneminde Türk siyasetinin temel dinamiklerini açıklama
  • Cumhuriyet döneminde Türk siyasetinin tartışmaları üzerine bir araştırma planlama
  • Erken Cumhuriyet döneminin ana siyasi tartışmalarını günümüzün siyasi tartışmalarıyla ilişkilendirmek

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 G Giriş
2 1920'ler: Türkiye-Yunanistan Nüfus Mübadelesi
3 1930'lar: Halk Evleri
4 1930'lar: Müslüman Olmayan Azınlıklara ve 1934 Trakya Olaylarına İlişkin Devlet Politikaları
5 1930lar&40lar: Köy Enstitülüleri
6 1930lar&40lar: Köy Enstitülüleri
7 1950'ler: İstanbul Pogromu (6-7 Eylül Etkinlikleri)
8 Ara Sınav Haftası
9 1960'lar: Türkiye'de Sol (I)
10 1960'lar: Türkiye'de Sol (II)
11 1970'ler: Türkiye'de Sağ (I)
12 1970'ler: Türkiye'de Sağ (II)
13 1980'ler: 1980 Sonrası Türkiye'de Patronaj Politikaları
14 1980'ler ve 1990'lar: Çıkar grupları ve Sivil toplum
15 Genel Bakış
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5