Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Teorik Matematik - Yüksek Lisans - 2014 | MAT8038 | Sembolik ve Nümerik Paket Programı | Zorunlu | 1 | 8,00 | 2 | 0 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Teorik Matematik - Yüksek Lisans - 2014 | MAT8038 | Sembolik ve Nümerik Paket Programı | Zorunlu | 1 | 8,00 | 2 | 0 |
Bilgisayar destekli hesaplamalar, büyük ölçüde modern bilim ve mühendisliğin ilerlediği yolu etkilemektedir. Bugüne kadar, sembolik matematiksel hesaplamalar bilim ve mühendislik alanlarındaki gelişmelerde sınırlı ama önemli rol oynamaktadır. Bu ders, onun potansiyelini araştırmakta ve çoğunlukla kullanılmayan büyük potansiyel yollarını önermektedir. Bilgisayar destekli Cebirsel hesaplama olarak da bilinen sembolik Matematiksel hesaplama, özel sayısal niceliklerin yaklaşımlarının manipülesine karşı bilgisayar tarafından matematiksel ifadeleri ve sembolik formülleri manipüle eden algoritmaları geliştirmek için kullanılır. Bu analitik hesaplamaların yapılması anlamına gelir ve kesin sayısal hesaplamaları da içerir. Çalışan matematikçiler ve diğer farklı disiplindeki araştırmacılar için uygun olan, örneğin çok duyarlıklı aritmetik, çok değişkenli polinonlarla hesaplamalar (çarpanlara ayrıştırma, polinonsal denklemlerin çözümü, v.b), sembolik integral ve sembolik toplama gibi algoritmaların tartışacağız. Bu ders, öğrencileri matematik bilimlerinde yaygın olarak kullanılan yazılım kaynaklarının kullanımını tanımak için tasarlanmıştır. Öğrenciler, Mathematica gibi modern bilişim ortamlarının sembolik ve sayısal problem çözme ve görselleştirme amacıyla nasıl kullanılacağını öğreneceklerdir. Öğrenciler her sistemin sözdizimi ve kullanımı ile bilgisayar destekli dersler ve projeler aracılığıyla tanışacaklar. Her bir sistemin göreceli değerleri ve dezavantajları da tartışılacaktır. Uygun olduğunda temel programlama paradigmaları ve kavramları tanıtılacaktır.
-
1) Sembolik Matematiksel hesaplamaya giriş. 2) Temel alanlarda kesin aritmetiksel işlemler. 3) Sembolik türev. 4) Sembolik İntegral 5) Denklemlerin sembolik matematiksel çözümleri 6) Diferansiyel denklemlerin sembolik matematiksel çözümleri 7) Farklı bilimsel alanlarda uygulamalar
Ders, Mathematica kullanılarak sınıf örnekleri ve sunumları birlikte temel olarak ders şeklinde verilecektir.
yok
Türkçe
) Franz Winkler. Polynomial Algorithms in Computer Algebra. Springer-Verlag 1996. 2) Joachim von zur Gaten and Juergen Gerhard. Modern Computer Algebra. Cambridge University Press 2003. 3) Johannes Grabmeier, Erich Kaltofen, and Volker Weispfenning. Computer Algebra Handbook. Springer-Verlag 2003. 4) Calmet, J. and Campbell, J.A. Artificial Intelligence and Symbolic Mathematical Computations. Proc. of the International Conference AISMC-1, LNCS 737, pp. 1-19. Springer-Verlag, Berlin, 1993.
yok
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | Genel olarak sembolik matematik sistemlerine ve özelde Mathematica'ya giriş |
2 | Mathematica'nın etkin kullanımı. |
3 | Sembolik matematik sistemlerinde sınırlamalar |
4 | Tam ve yaklaşık hesaplama. |
5 | Mathematica'da bilimsel programlama |
6 | İlginç matematik örnekleri oluşturmak için sembolik matematik sistemlerinin kullanılması |
7 | Teoremleri anlamak ve çeşitli matematiksel nesneleri ve özelliklerini araştırmak |
8 | Ara Sınav Haftası |
9 | Öklid algoritması ve hızlı Fourier dönüşümü gibi önemli matematiksel algoritmalar |
10 | Kriptografi ve Sayılar Teorik Algoritmaları |
11 | Tam sayı ve polinom aritmetiği |
12 | Kod üretimi (örn. Sonlu farklar şemaları, otomatik farklılaşma) |
13 | Polinom denklem sistemlerinin çözümü (Groebner Üslerine giriş). |
14 | Groebner Bazlarının Uygulamaları (dijital sinyal işleme, robotik) |
15 | Öğrenci ilgi alanlarına dayalı diğer uygulamalar |
16 | Ders Çalışma Haftası |
17 | Yarı Yıl Sonu Sınavı |
Değerlendirme | Değer |
---|---|
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Değer |
Final Sınavı | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma | 30 | 4 | 120 |
Proje ve Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
Ödev ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Atölye ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Sunum ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Seminer ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Demo ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Araştırma ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Rapor ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Arasınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Final ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Teorik Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
Uygulama Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
ÖÇ1 | |||||||||
ÖÇ2 | |||||||||
ÖÇ3 | |||||||||
ÖÇ4 | |||||||||
ÖÇ5 |