Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Türkçe Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018 - Türkçe Öğretmenliği TRAE158 Ses Eğitimi ve Diksiyon Seçmeli 4 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Türkçe öğretmeni adaylarını mesleğe hazırlamak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Doğru nefes ve ses alıştırmaları; Türkçenin fonetik yapısı ve kuralları; Türkiye Türkçesine özgü tonlama, vurgu ve diğer bürün özellikleri; artikülasyon kuralları çerçevesinde anlatım teknikleri ve üslup üzerine alıştırmalar; sözsüz iletişim (beden dili), kişisel imaj ve resmi ve sosyal protokol kurallarına göre sunum yapma ve topluluk karşısında konuşma alıştırmaları.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama,Sunum,Tartışma

Staj Durumu

yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Aksan, Doğan (2002). Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. İstanbul: Bilgi Yayınları. Er, Sırrı (2009). Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon. İstanbul: Hayat Yayınları. Giray,Ülkü (2007). Güzel Konuşma ve Okuma Kılavuzu. Ankara: Bilgi Yayınları. Hançerlioğlu, Orhan (2000). Türk Dili Sözlüğü. İstanbul: Remzi Yayınları. Şenbay, Nüzhet (2016). Söz ve Diksiyon Sanatı. İstanbul: YKY. Şiar, Yalçın (2003). Doğru Türkçe. İstanbul: Metis Yayınları. Uğurlu, Hamza (2014). Diksiyon, Güzel ve Etkili Konuşma. İstanbul: Hayat Yayınları. TDK (2015). Yazım Kılavuzu. Ankara: TDK Yayınları.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Ses aygıtını söz söylerken yönteme uygun hale getirebilir, genel söyleyiş bozukluklarını düzeltebilirler.
  • Vurgu, ton, ezgi ve söyleyiş özelliklerini tanımlayabilir ve metin uygulamaları yapabilirler.
  • Sözlü iletişime dayalı farklı metin türlerini hazırlayıp sunabilirler.
  • Konuşmayı bütünleyen bütün ögelere yönelik alıştırma ve uygulamalar yapabilirler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Diksiyon, ses, konuşma, vb. giriş niteliğindeki kavramların tartışılması.
2 Sesle ilgili temel kavramlar: ses, söyleyiş (articulaticon), ton (tone), tını (timbre), vurgu (stres), ezgi (intonation).
3 Türkçede yer alan seslerin betimlenmesi. Türkçedeki seslerin tanımlanması.
4 Jest, mimik ve beden dillinin kullanımı.
5 Sözlü anlatımın ve sözlü dilin özellikleri.
6 Söylemin tasarlanması; sözlü anlatım türleri.
7 Önemli günler için konuşma hazırlama (resmi bayramlar, anma, vs.).
8 Ara Sınav Haftası
9 Artikülasyon kuralları çerçevesinde anlatım teknikleri ve üslup I
10 Artikülasyon kuralları çerçevesinde anlatım teknikleri ve üslup II
11 Sunum yapma ve topluluk karşısında konuşma becerisi kazanma I
12 Sunum yapma ve topluluk karşısında konuşma becerisi kazanma II
13 Sunum yapma ve topluluk karşısında konuşma becerisi kazanma III
14 Telaffuz çalışmaları I
15 Telaffuz çalışmaları II
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Arasınav ve Hazırlığı 5 5 25
Final ve Hazırlığı 8 8 64

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi