Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2020-Türk Dili ve Edebiyatı-Şehir Ünv-2.sınıf TDE3045 Şiir Tahlilleri: Servet-i Fünun Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Servet-i Fünûn döneminin iki önemli şairi; Tevfik Fikret ve Cenap Şahabettin'in şiirlerini tahlil ederek Servet-i Fünûn edebiyatçılarının sanat, edebiyat ve dil anlayışlarının üzerinde durmak; Tanzimat ve Servet-i Fünûn edebiyatlarını mukayese ederek Modern Türk şiirinin Servet-i Fünûn diye adlandırılan dönemindeki gelişimi incelemektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Servet-i Fünûn döneminin iki önemli şairi; Tevfik Fikret ve Cenap Şahabettin'in şiirlerini tahlil ederek Servet-i Fünûn edebiyatçılarının sanat, edebiyat ve dil anlayışlarının üzerinde durmak; Tanzimat ve Servet-i Fünûn edebiyatlarını mukayese edilmesi.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Ahmet Hamdi Tanpınar, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi 2. Mehmet Kaplan, Tevfik Fikret 3. İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat'tan Cumhuriyet'e 4. Tevfik Fikret, Rübâb-ı Şikeste 5. Cenap Şahabettin, Bütün Şiirleri

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisi kazanma.
  • Öğrenci, Cumhuriyet dönemi şairlerinin çeşitli eserlerini okumuş olur ve bu alanda şairler arasında karşılaştırma yapabilir
  • Öğrenci Cumhuriyet dönemi şiirinden örnek metinleri tahlil edebilir, yorumlayabilir.
  • Öğrenci, disiplin kısmını/edebiyatı ve yazmayı eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.
  • Öğrenci, Cumhuriyet dönemi şiirini örnekleriyle tanır ve bu alanda gerekli bilgiye sahip olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Şiir tahlilinde dikkat edilecek özellikler
2 Şiir tahlilinde dikkat edilecek özellikler
3 Tanzimat şiirinin genel özellikleri
4 Tevfik Fikret'in şiirleri: Gayyâyı Vücûd, Fener, Ömr-i Muhayyel
5 Sanat ile ilgil olanlar: Heykel-i Giryân, Resim Yaparken, Ey Yâr-ı Nagamkâr, La Dans Serpantine
6 Hayal-hakikat tezadı: Süha ile Pervin
7 Kızkardeşi: Hemşirem İçin
8 Ara Sınav Haftası
9 Halûk ve gençliğe yönelik eserleri: Promete, Haluk'un Bayramı
10 Cenap Şahabettin'in Şiirleri: Makdem-i Yar, Elhân-ı Şitâ
11 Terâne-i Mehtab, Temâşâ-yı Hazan, Temâşâ-yı Leyâl
12 Terâne-i Mehtab, Temâşâ-yı Hazan, Temâşâ-yı Leyâl
13 Benim Kalbim, Şi'r-i Mahzûn
14 Benim Kalbim, Şi'r-i Mahzûn
15 Tevfik Fikret v e Cenap Şahabettin'in değerlendirilmesi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 4 56
Arasınav ve Hazırlığı 1 20 20
Final ve Hazırlığı 1 20 20

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi