Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi - Sosyoloji (İngilizce)

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Sosyoloji (İngilizce) - Lisans SOC4002 Sociology in Turkey Zorunlu 8 6,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin temel amacı Türkiye'de sosyolojinin gelişmesine öncülük eden entellektüel akımları ve sosyologların eserlerini araştırmaktır. Sosyolojik düünce akımları Türkiye2de politik konjonktürün değişmesiyle bağlantılı olarak incelenecektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Türkiye'de sosyolojinin gelişmesine öncülük eden tarihsel arkaplan ve entellektüel akımlar; Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşu ve sosyoloji; Prens Sabahattin ve LePlay ekolü; Ziya Gökalp ve COmte-Durkheim geleneği; Türkiye'de sosyolojik araştırmalar; İstanbul ve Ankara Üniversiteleri çevreleri; Türkiye'de politik konjonktür ve sosyolojinin gelişmesi; 1980'lerden sonra sosyolojinin kurumsallaşması; Türkiye'de sosyolojik araştırma yapmaya yönelik problemler

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Dersin ilk bölümünde ders lideri Türkiye'de sosyolojinin gelişmesine ilişkin tarihsel arka planı sınıfta seminerler dizisi olarak anlatacaktır. Aktif öğrenme sağlanabilmesi için öğrenciler derse gelmeden önce seminerlerde anlatılacak makaleleri okuyacaktır. Dersin ikinci yarısında her öğrenci seçeceği bir Türk sosyoloğun biyografisini ve Türkiye'de sosyoloji biliminin gelişmesine yaptığı katkıları gerek teorik gerekse kavramsal açıdan sunacaktır. Ders, her öğrencinin yapacağı bir sosyolojik eser incelemesi ile sona erecektir.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

İngilizce

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

-

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Türkiye'de sosyolojik düşüncenin biçimlenmesine katkıda bulunan sosyologları ve geleneklerini öğrenmek
  • Türkiye'deki sosyolojik bilgi birikimini şekillendiren farklı kuramların etkilerini karşılaştırabilmek
  • Türkiye'de sosyolojinin bir disiplin olarak gelişmesinde rol oynayan düşünce akımlarına ilişkin örnekler verebilmek
  • Türkiye'de sosyolojik bilginin kullanımına ilişkin alanlar ve problemler hakkında çıkarsamalar yapabilmek
  • Tarih ve sosyoloji ilişkileri odağında sosyoloji ve diğer sosyal bilim disiplinleri arasındaki ilişkiler hakkında yorum yapabilmek

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Türkiye'de sosyolojinin doğuşunun tarihsel arkaplanı
2 Türkiye'de sosyolojinin gelişmesinin yolunu açan entellektüel akımlar
3 Türkiye Cumhuriyeti ve Sosyoloji
4 Prens Sabahattin ve Le Play Okulu
5 Ziya Gökalp ve Comte-Durkheim Geleneği
6 1940-1950 yılları arasında Türkiye'de sosyoloji
7 1950-1960 yılları arasında Türkiye'de sosyoloji
8 Ara sınav
9 İstanbul Üniversitesi çevresi
10 Ankara Üniversitesi çevresi
11 Siyasal konjonktüre bağlı olarak sosyolojinin gelişmesi
12 1980'lerden sonra sosyolojinin kurumsallaşması
13 Türkiye'de sosyoloji ve tarih ilişkileri
14 Türkiye'de sosyoloji yapmanın zorlukları
15 Genel değerlendirme
16 Çalışma haftası
17 Final

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5