Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Sosyoloji (İngilizce)

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Sosyoloji (İngilizce) - Şehir Ünv - 2.sınıf SOC3027 Sociology of Development Seçmeli 3 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı, küreselleşen dünyada kalkınmakta olan ülkelerin ya da “üçüncü dünya” ülkelerinin karşılaştığı sosyo-ekonomik ve siyasi sorunlar ele alınacaktır. Ayrıca kolonyalizm deneyimi yoksullukla ilişkisi üzerinden tartışılacaktır. Neoliberal yaklaşımların etkin olduğu günümüz dünyasında yoksullukla ilintili bir dizi sosyal sorunla mücadelede alternative politikalar üzerinde durulacaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Kalkınma kavramının temelleri Kalkınma teorisi ve kapitalizmin evreleri Erken dönem kapitalizm, Klasik Ekonomi Politik ve Marx Ekonomi Politik Kapitalizmin kolonyalizm ve emperyalizm evresi Kolonyalizm, Hindistan örneği Kalkınmayı yeniden tanımlamak Kalkınma ve dünya 1990'larda kalkınma teorileri ve eleştirel kuramlar Kalkınma yeniden Türkiye ekonomisi ve siyasetinde devletçi ve liberal yaklaşımlar

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Dersin içeriği farklı örnekler üzerinden anlatılacaktır. Öğrencilerin konulara paralel olarak önerilen sorular üzerine fikir yürütmeleri ve tartışmaları amaçlanmaktadır. Zaman zaman konularla uyumlu filmler izlenecektir.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

İngilizce

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

(1) Larrain, J. (1989) Theories of Development: Capitalism, Colonialism and Dependency. Basil: Blackwell (2) Kambhampati, U. S. (2004) Development and the Developing World.Cambridge: Polity Press. (3) Chang, H & Grabel, I. (2004) Reclaiming Development: An Alternative Economic Policy Manual. Zed Books. (4) Kurmuş, O. (2008) Emperyalizmin Türkiye’ye Girişi İstanbul: Yordam Kitap (5) Köymen, O. (2007) Sermaye Birikirken: Osmanlı, Türkiye, Dünya İstanbul: Yordam Kitap (6) Somel, A. (2010) Devletçilik ve planlama tartışmalarına damga vuran Forum Dergisi.İstanbul: Yazılama Yayınevi (7) Çavdar, T. (2010) Kapitalizmin Yaşattığı Cehennem. İstanbul: Yazılama Yayınevi

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenciler, "kalkınma", "azgelişmişlik", "sömürgecilik", "emperyalizm", "üçüncü dünya", "yoksulluk" gibi "kalkınma" edebiyatının temel konu ve kavramları hakkında bir bakış açısı kazanacaklardır.
  • Öğrencilere gelişimin yordayıcıları hakkında bilgi verilecektir.
  • Öğrenciler kalkınma söylemi aracılığıyla Türkiye'yi tarihsel bir perspektifle bir vaka olarak inceleyebileceklerdir.
  • Öğrencilere kalkınma söylemiyle ilgili eleştirel bakış açıları sağlanacak; Toplumsal Cinsiyet ve Kalkınma ile Çevre ve Kalkınma perspektifleri detaylandırılacaktır.
  • Öğrenciler sosyal sorunların çözümüne yönelik alternatif politikalar konusunda farkındalık kazanacaklardır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Gelişim kavramının kökenleri.
2 Kalkınma teorileri ve kapitalizmin evreleri
3 Erken kapitalizm: klasik politik ekonomi ve Marx
4 Kapitalizmin genişlemesi: sömürgecilik ve emperyalizm
5 Kapitalizmin genişlemesi: sömürgecilik ve emperyalizm 2
6 (Yeniden) Geliştirme tanımlama
7 Kalkınma ve Dünya
8 Ara Sınav Haftası
9 Çıkmazın Ötesinde: 90'larda Kalkınma Teorisi (1)
10 Çıkmazın Ötesinde: 90'larda Kalkınma Teorisi (2)
11 Geliştirmeyi geri alma (1)
12 Geliştirmeyi geri alma (2)
13 Geliştirmeyi geri alma (3)
14 Türkiye Ekonomisi ve Siyasetinde İstatistikçi ve Liberal Perspektifler (1)
15 Türkiye Ekonomisi ve Siyasetinde İstatistikçi ve Liberal Perspektifler (2)
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 15 15
Ödev ve Hazırlığı 1 20 20
Sunum ve Hazırlığı 1 13 13
Arasınav ve Hazırlığı 1 22 22
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0
Final ve Hazırlığı 1 30 30

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5