Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Gazetecilik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Gazetecilik - TYL -2016 GZT7214 Sosyal Medya ve Vatandaş Gazeteciliği Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin Amacı, yeni iletişim ortamları, Sosyal Medya (ve Vatandaş Gazeteciliği pratikleri) ile birlikte değişen medya çevresinin anlaşılıp, iletişim ve bilgi teknolojilerindeki gelişmelerin sosyal, ekonomik, politik ve kültürel alanlara etkilerini tartışarak, öğrencilerin haber ve bilginin üretim, dağıtım ve tüketim süreçleri itibariyle gelecekte bireyleri, toplumları ve ulusları nasıl bir iletişim ve enformasyon ortamına taşıyacağına yönelik yeni fikirlere ve bakış açılarına sahip olmalarını sağlamaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Ders içeriği: Sayısallaşma ve mobil internetin etkisiyle, yeni medyanın gazeteciliğe getirdiği değişimi; teknoloji, medya ekonomisi, gazetecilik profesyonelliği ve okur/izler kitle etkisi açılarından değerlendirerek geleneksel medyadan yeni medyaya dönüşüm sürecini anlama hedefiyle planlanan ve geliştirilen derslerde; dersin bu temeldeki genel konuları yanında; gözetimin sosyal medya ile dönüşen günümüzdeki boyutları; sosyal medyanın siyasal iletişim süreçlerinde “propaganda makinesi” olarak kullanılma çabaları; “yalan haber” ve “manipülatif haber ve bilgi yayılımı” gibi konular üzerinde güncel tartışmalarla ve konuk medya profesyonellerinin katılımıyla da desteklenen seminerlerle birlikte, etkileşimli bir bilgi alış-verişi ortamı yaratılmaktadır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Dersler, öğrenci merkezli etkileşimli bir bilgi alış-verişi ortamında öğrencilerin aktif katılımı ve katkısını içeren dinamik bir paylaşım ve karşılıklı katkı geliştirecek şekilde planlanmakta ve uygulanmaktadır. Dersle ilgili sunumlar, konuk medya profesyonellerinin katıldığı seminerle desteklenmektedir.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Aşağıda gösterilen kitaplar dışında, öğrencilere dersle ilgili ders notları, makale ve araştırma yazıları ile birlikte, üzerinde durulan konular ve tartışmalarla ilgili olarak da takip etmeleri için İnternet linkleri paylaşılacaktır. Kitaplar: - Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı Nurcan Törenli - Sosyal Medya - Eleştirel Bir Giriş Christian Fuchs - Yeni İletişim Teknolojileri ve Değişim Mehmet Özçağlayan -

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenciler, dersle ilgili kaynak okumaları ve sınıfta takip ettikleri dersler, seminerler ve tartışmalar aracılığıyla sosyal medyayı ve bu yeni iletişim ortamlarının gazeteciliğe etkilerini anlama ve değerlendirme yetisi kazanırlar.
  • Öğrenciler, sosyal medyanın çeşitli sosyal ve politik konular üzerindeki etkilerini özellikle yalan haber, yanlış bilgi ve yönlendirilmiş paylaşımların gazetecilik ve siyasal iletişim süreçlerindeki etkilerini güncel örnekler üzerinden daha iyi anlama ve değerlendirme yetisi kazanırlar.
  • Öğrenciler, gözetimin sosyal medya ile birlikte değişen ve dönüşen dinamiklerini, etkilerini ve sonuçlarını anlama ve değerlendirme yetisi kazanırlar.
  • Öğrenciler, değişimin en önemli dinamiklerinden teknolojinin ekonomik, sosyal, politik ve kültürel alanlara etkilerini sosyolojik bir perspektiften anlama ve değerlendirme yetisi geliştirirler.
  • Öğrenciler, yukarıdaki 4 kazanım maddesinde belirtilen kazanımları ile birlikte bütün bu gelişmelerin gelecekteki olası etkilerine yönelik belirli bakış açıları geliştirebilirler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Giriş
2 Teknolojiyi ve değişimi anlamak ve değerlendirmek. Yeni İletişim Teknolojileri ve Değişim.
3 Geleneksel Medya, Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamları
4 Vatandaş (Yurttaş) Gazeteciliği, Web günlükleri (bloglar), Video günlükleri (Vloglar) ve gazetecilik pratikleri içindeki yerleri, önemleri ve etkileri.
5 Sosyal Medya. Tanım, gelişim süreci.
6 Sosyal Medya ve Gazetecilik -1
7 Sosyal Medya ve Gazetecilik - 2
8 Ara Sınav Haftası
9 Yeni Medya, Sosyal Medya ve değişen gazetecilik pratikleri, editoryal süreçler ve bu gelişmelerin medya ekonomisine etkileri
10 Sosyal medya ve Gözetim. Gözetimin Sosyal Medya ile birlikte değişen dinamikleri, etkileri ve bu etkilerin sonuçları
11 Sosyal Medya'da yalan haber (fake news), manipülatif (yönlendirilmiş) bilgi ve bunların gazetecilik pratiklerine ve izler kitlenin haber tüketimleri üzerindeki etkileri.
12 Sosyal Medya'nın siyasal iletişim ve propaganda süreçlerine etkileri.
13 Tartışma: Kitle İletişiminin Sonu Geldi mi? Yeni İletişim Ortamları Alternatif Medya Yaratabiliyor mu? Sosyal Medya'nın giderek ana akım etkinliği ve birincil haber ve bilgi kaynağına dönüşümünü nasıl değerlendirebiliriz?
14 Öğrenci sunumları ve tartışma: İnternet, Yeni Medya, Sosyal Medya Bireyleri ve Toplumları Özgürleştirebiliyor mu?
15 Seminer 1
16 Seminer 2
17 Final sınavları haftası

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 40 80
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 5 5
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 5 5
Seminer ve Hazırlığı 1 5 5
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 5 5 25
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 10 10
Teorik Ders Saati 3 15 45
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi