Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Egzersiz ve Spor Psikoloji - Tezli Yüksek Lisans - 2014 | ESP7016 | Sporda Psikososyal Araştırmalarda Nitel Yöntem | Seçmeli | 2 | 8,00 | 3 | 0 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Egzersiz ve Spor Psikoloji - Tezli Yüksek Lisans - 2014 | ESP7016 | Sporda Psikososyal Araştırmalarda Nitel Yöntem | Seçmeli | 2 | 8,00 | 3 | 0 |
Psikososyal Araştırmalarda Nitel Yöntem dersinde bilimsel araştırmaların paradigması, araştırmacının dünya görüşü, düşünme sistemi, inanışları ve araştırma için hangi yolun geçerli olup olmadığı gibi başlıkların ele alınması amaçlanmıştır. Kümbetoğlu’nun “toplumsal yaşamdaki olgular içeriğinde bireyleri, grupları, kurumları ve topluluklar arası ilişkileri barındırır; toplumsal araştırma ise, bu ilişkilerin herhangi bir sosyal öğesinin, bu ilişkilerden doğan sosyal olguların, süreçlerin, sorunların incelenmesi ve bunlara ilişkin bilginin toplanmasına dayanır” (2005, s. 34) ilkesi, bu dersin ana fikrini ortaya koymaktadır. Bilimin toplumsal boyutları ile ilgili araştırma konusu olan çalışmalarda, nitel araştırma yönteminin öneminin farkına varılması sağlamak da dersin amaçlarındandır. Nitel araştırmalarda derinlikli, tümevarımcı, öznel ve toplumsal olan gerçekliği görmek için insan davranışları ile deneyimlerinin toplumsal bağlamdan bağımsız anlaşılamayacağı ve değerlendirilemeyeceği ilkesi de Psikososyal Araştırmalarda Nitel Yöntem dersinde amaç olarak belirlenmiştir.
-
Sporda psikososyal alanındaki nitel araştırmalara ilişkin Türkiye'de üretilen akademik yayın sayısı oldukça sınırlıdır. Bu ders, öğrenciler için niteliksel yöntem hakkında temel bilgileri aktarmakta; farklı yöntemsel yaklaşımların çok tartışılmadığı ülkemizde, 'niteliksel araştırma nedir?' sorusuna yöntemin bilgisi ile cevap vermektedir. Ders kapsamında, niteliksel araştırmalarda kişisel deneyimler, algılar, düşünceler, tepkiler, duygular gibi sübjektif gerçekliklere odaklanılacaktır. Farklı niteliksel yaklaşımlarla spor alanındaki öznelerin hayat hikayeleri, kültürel yapılar/değerler/faaliyetler, yerel/kişisel tarihlere ilişkin araştırmalardan örnekler derste ön plana çıkarılacaktır. Özellikle niteliksel araştırma yapmak isteyen ve bunu ilk defa gerçekleştirecek spor bilimi alanındaki öğrenciler, araştırma sürecinde karşılaşılan önemli sorunlara ilişkin bilgiyi bu ders sayesinde bulabileceklerdir. Özellikle spor psikolojisi, egzersiz psikolojisi, sporda sosyal psikoloji, spor sosyolojisi ve beden eğitimi sosyolojisi gibi disiplinlerde araştırmacıların felsefi, yöntemsel, pratik ve etik ilgi ve endişeleri doğrultusunda sordukları soruların pek çoğuna cevap bulabilecekleri biçimde ders düzenlenmiştir. Ders ayrıca, mahremiyet, güven, araştırmacı-araştırılan ilişkisi, araştırma amacının açıklanması ve izin sorunlarını niteliksel araştırmalar bağlamında ele almaktadır.
-
-
Türkçe
1- Kümbetoğlu, B. (2008). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. Bağlam yayıncılık. 2- Semerci, P. U. (2013). Nitel Yöntem Nedir? Ne Değildir? Sosyal Bilimlerde Derinlemesine Analiz Gerekliliği. Farklı Pencereler, Farklı Manzaralar: Sosyal Bilimlerde Yöntem Tartışmaları, 87. 3- Kümbetoğlu, B. (2020). Niteliksel araştırmalarda analiz. İstanbul: Bağlam Yayıncılık. 4- Markula, P., & Silk, M. L. (2011). Qualitative research for physical culture (p. 252). London: Palgrave Macmillan. 5- Smith, B. M., & Sparkes, A. C. (Eds.). (2016). Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise (pp. 103-123). London: Routledge. 6- Creswell JW. Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Çeviren: Bütün M, Demir SB. 3. basım, Siyasal Kitabevi: Ankara; 2016. 7- Gill DL. Beyond the qualitative–quantitative dichotomy: notes from a non-qualitative researcher. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health. 2011;3(3):305-12.
-
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | Bilim, Sosyal Bilim ve (Psiko)Sosyal Araştırma Nedir? |
2 | Bilimsel Paradigmalar |
3 | Ontolojik, Epistemolojik ve Metodolojik Bağlamda Nitel Araştırmalar |
4 | Spor Bilimlerinde Nitel Araştırmalardan Örnekler |
5 | Nitel Araştırmalarda Araştırma Sorusu ve Araştırmacı Konumu |
6 | Nitel Yöntemde Araştırma Amacını, Desenini ve Katılımcı Grubunu Belirleme |
7 | Sporda Psikososyal Alanlardan Örnekler (6. Hafta Uygulaması) |
8 | ARASINAV |
9 | Nitel Yöntemde Veri Toplama Araçları ve Süreci |
10 | Sporda Psikososyal Alanlardan Örnekler (9. Hafta Uygulaması) |
11 | Nitel Yöntemde Veri Analiz Süreçleri |
12 | Sporda Psikososyal Alanlardan Örnekler (11. Hafta Uygulaması) |
13 | Nitel Yöntemde Bulguları Oluşturma |
14 | Nitel Yöntemde Tartışmayı Yorumsamacı Yürütmek |
15 | Sporda Psikososyal Alanlardan Örnekler (13. & 14. Hafta Uygulamaları) |
16 | Nitel Yöntemde Raporlama ve Etik Bağlam |
17 |
Değerlendirme | Değer |
---|---|
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Değer |
Final Sınavı | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma | 0 | 0 | 0 |
Proje ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ödev ve Hazırlığı | 2 | 40 | 80 |
Laboratuvar ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Atölye ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Sunum ve Hazırlığı | 2 | 40 | 80 |
Seminer ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Demo ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Araştırma ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Rapor ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Arasınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Final ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Teorik Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
Uygulama Ders Saati | 0 | 0 | 0 |