Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi - Coğrafya

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2023 - Coğrafya - Lisans COG4165 Tarihi Coğrafya Zorunlu 7 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Coğrafyanın tarihsel sürecin seyri üzerindeki etkisinin anlaşılması, mekânsal özellik ve niteliklerin beşeri hadiseleri yönlendirme kapasitesi hakkında karşılıklı etkileşim ilkesine uygun düşünme ve yorumlama yetisinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Jeopolitik avantaj ve handikaplara dair farkındalık oluşturulması, devlet ve medeniyetlerin coğrafi yapı ile münasebetlerinin değişik vecheleriyle kazandırdıkları veya kaybettirdikleri üzerinden insan-mekân ilişkilerinin doğası hakkında bilgi sahibi olunması ve tarihsel olay ve süreçlerin doğal ortam koşulları perspektifinden daha etkin ve isabetli yorumlanabilme imkânı sağlayarak tarihsel algıyı güçlendirmesi dersin bir diğer hedefidir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Coğrafyanın tarihsel süreçteki durumları ile tarihi olayların coğrafi mekan ile ilişkilendirilmiş yorumunu içerir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma, gözlem, gezi, ödev

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Sezgin, F. (2010). Tanınmayan Büyük Çağ. Timaş Yayınları. Karataş, A. (2018). Kozmos ve Evrenin Manifestosu, Genel Fiziki Coğrafya içinde (Edt. B. Gönençgil). Nobel Yayınevi. Karataş, A. (2018). Coğrafyada Kavram, Konu, Kapsam ve Gelişim, Genel Fiziki Coğrafya (Edt. B. Gönençgil). Nobel Yayınevi. Gümüşçü, O. (2006). Tarihi Coğrafya. Yeditepe Yayınevi. Karataş, A. (2022). Coğrafya Bilim Tarihi. İstanbul Üniversitesi AUZEF Yayınları.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Zaman ve mekân kavramlarını kavrar, birbirleri ile ilişkisini kurar.
  • Tarihin şekillenme sürecini ve ilk medeniyetlerin tarihsel serüvenini öğrenir.
  • Türk Devleti'nin tarihsel süreçte mekânsal boyutta yorumlamasını yapar.
  • Değişik dönemlerde ve değişik bölgelerde tarihin akışındaki farklılıkları kavrayıp anlamlandırır.
  • Dünyadaki güç odaklarını ve bu odakların zamansal ve mekâsal değişimini/dalgalanmasını özümser.
  • Mekânın özünü kavrayarak tarihsel bağlantılarını da kurmak suretiyle orijinal bir jeopolitik perspektif geliştirir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Linguistik açıdan Tarihi Coğrafya tamlaması, felsefesi, tarihsel gelişimi ve metodolojisi
2 Coğrafi çevre ve beşeri tekâmül süreci ilişkisi, zaman kavramı ve uzay ile mekânda meydana gelen değişim
3 Antropojenik dönemin başlangıcı (Holosen) ve tarihin şekillenmesinde coğrafyanın etkisi
4 Mezopotamya medeniyetleri ve coğrafi etkiler Mısır medeniyeti ve coğrafi etkiler
5 Hint ve Çin medeniyetleri ve coğrafi etkiler
6 Antik Yunan medeniyeti ve coğrafi etkiler Roma medeniyeti ve coğrafi etkiler
7 Anadolu medeniyetleri ve coğrafi etkiler Orta Asya Türk devletleri ve coğrafi etkiler
8 Ara Sınav Haftası
9 Hâkimiyet teorileri, Medeniyetler çatışması ya da ittifakı
10 Asr-ı Saadet dönemi, Emeviler, Abbasiler, Endülüs Emevileri
11 İlk Müslüman Türk devletleri, Selçuklular, Anadolu Selçukluları, Anadolu Beylikleri
12 Ortaçağ Avrupası
13 Kuruluş ve gelişme dönemi Osmanlı Devleti
14 Duraklama ve gerileme dönemi Osmanlı Devleti, Yeniçağ Avrupası
15 Türkiye Cumhuriyeti ve jeopolitiği
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 0 0 0
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 14 14
Teorik Ders Saati 2 28 56
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi