Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2019- Türk Halk Edebiyatı Tezli YL THE7028 Tekke-Tasavvuf Edebiyatı Araştırmaları Seçmeli 2 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Metin tahlilleri ile din, tasavvuf ve ahlâkın edebiyat ile ilişkisi, edebî metinlerdeki tasavvufî muhteva tanıtılacaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Derste Tekke-Tasavvuf Edebiyatı’nın başlangıcı, gelişimi, kaynakları, Türk edebiyatındaki yeri, biçim ve muhteva özellikleri, nazım türleri ve biçimleri, icra töreleri, icra ortamları, işlevleri ve önemli temsilcileri ele alınacaktır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım-sunum, soru-cevap, tartışma, ödev.

Staj Durumu

yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. (1997). Yabancı Araştırmacılar Gözüyle Alevilik. (Çev.: İlhan Cem Erseven), İstanbul: Ant Yayınları. 2. Bayat, Fuzuli (2018). Türk Kültüründe Deli ve Delilik. İstanbul: Ötüken Yayınları. 3. Cebecioğlu, Ethem (2006). “Şatahat İbarelerinin Anlaşılmasına Doğru: Metodik Bir Deneme”. Tasavvuf: İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, S. 17, ss. 7-27. 4. Cebecioğlu, Ethem (2009). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü. Ankara: Ağaç Kitabevi Yayınları. 5. Eliade, Mircea (2015). Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu. (Çev.: Mehmet Aydın), İstanbul: Kabalcı Yayınları. 6. Filiz, Şahin (2014). İslam Felsefesinde Mistik Bilginin Yeri. İstanbul: Say Yayınları. 7. Gölpınarlı, Abdülbaki (2015). Melamilik ve Melamiler. Kapı Yayınları: İstanbul. 8. Halveti, Enfi Hasan Hulus (2016). Tezkiretü'l-Müteahhirîn/XVI. ve XVIII. Asırlarda Yaşayan İstanbul Veliler ve Deliler. (Musa Yıldız-Mustafa Tatçı, Haz.), İstanbul: H Yayınları. 9. Kaplan, Mehmet (2007). “Veli Tipi”. Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar-Tip Tahlilleri 3. Kitap, (İnci Enginün, Dizi Editörü), İstanbul: Dergâh Yayınları, ss. 109-118. 10. Kaplan, Mehmet (2007). “Ahi Tipi”. Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar-Tip Tahlilleri 3. Kitap, (İnci Enginün, Dizi Editörü), İstanbul: Dergâh Yayınları, ss. 119-128. 11. Karamustafa, Ahmet T. (2008). Tanrının Kuraltanımaz Kulları. (Çev. Ruşen Sezer), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 12. Karamustafa, Ahmet T. (2017). Tasavvufun Oluşumu. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. 13. Köprülü, M. Fuat (1976). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. (Yay. Haz.: Orhan Köprülü), Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. 14. Köprülü, M. Fuat (1999). Edebiyat Araştırmaları. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, üçüncü baskı. 15. Knysh, Alexander (2011). Tasavvuf Tarihi. İstanbul: Ufuk Yayınları. 16. Melikoff, Irene (1994). Uyur İdik Uyardılar. (Çev.: Turan Alptekin), İstanbul: Cem Yayınevi, ikinci basım. 17. Ocak, Ahmet Yaşar (1983). Bektaşî Menâkıbnâmelerinde İslam Öncesi İnanç Motifleri. İstanbul: Enderun Kitabevi Yayınları. 18. Ocak, Ahmet Yaşar (1992). Osmanlı İmparatorluğu’nda Marjinal Sûfîlik: Kalenderîler XIV-XVII. Yüzyıllar. Ankara: TTK Yayınları. 19. Ocak, Ahmet Yaşar (1997). Kültür Tarihi Kaynağı Olarak Menâkıbnâmeler. Ankara: TTK Yayınları, ikinci basım. 20. Ocak, Ahmet Yaşar (2009). Babaîler İsyanı. İstanbul: Dergâh Yayınları, dördüncü baskı. 21. Ocak, Ahmet Yaşar (2012). İslam-Türk İnançlarında Hızır-İlyas Kültü. İstanbul: Kabalcı Yayınları. 22. Ocak, Ahmet Yaşar (2014). Osmanlı Toplumunda Tasavvuf ve Sufiler. Ankara: TTK Yayınları, ikinci baskı. 23. Öztürk, Eyüp (2013). Velilik İle Delilik Arasında. İstanbul: Kitap Yayınevi. 24. Schimmel, Annemarie (2000). Sayıların Gizemi. (Çev. Mustafa Küpüşoğlu), İstanbul: Kabalcı Yayınevi, ikinci basım. 25. Schimmel, Annemarie (2012). İslamın Mistik Boyutları. (Çev. Ergun Kocabıyık), İstanbul: Kabalcı Yayınevi, üçüncü basım. 26. Uludağ, Süleyman (2013). “Veli” maddesi. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, C: 43, ss. 25-28. 27. Usluer, Fatih (2009), Hurufilik. İstanbul: Kabalcı Yayınları. 28. Uyanıker, Nursel (2019). Eyüp Sultan Efsaneleri. Ankara: Gece Akademi Yayınları. 29. Ülken, Hilmi Ziya (2015). Eski Yunan’dan Çağdaş Düşünceye Doğru İslam Felsefesi Kaynakları ve Etkileri. Ankara: Doğu Batı Yayınları.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, söz konusu ders üzerinden edebiyata yansıyan tasavvuf bilgisini araştırma ve değerlendirme becerisi edinecektir.
  • Tekke-Tasavvuf Edebiyatı hakkında yapılmış çalışmaları öğrenir.
  • Tekke-Tasavvuf şiiri hakkında çalışmalar yapar.
  • Öğrenciler, mesleki ve etik sorumluluk anlayışına sahip olurlar.
  • Öğrenciler, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 İslam öncesi Türk inançları ve tasavvuf edebiyatına yansıması
2 Türk tekke ve tasavvuf edebiyatının tarihi gelişimi
3 Dini-tasavvufi edebiyat terminolojisi
4 Tekke-tasavvuf edebiyatının icra ortamı: Tekkeler
5 Ahmed Yesevi’nin hayatı, eserleri ve Yesevilik hakkında bilgiler
6 13. Yüzyıl: Mevlana, Hacı Bektaş, Yunus Emre
7 14. Yüzyıl: Abdal Musa, Kaygusuz Abdal
8 Ara Sınav Haftası
9 15. Yüzyıl: Hacı Bayram Veli, Akşemseddin
10 16. Yüzyıl: Şah İsmail, Pir Sultan Abdal, Kul Himmet
11 17. Yüzyıl: Aziz Mahmud Hüdayi, Niyazi-i Mısrî, Kazak Abdal
12 18. Yüzyıl: Kul Şükrü
13 19. Yüzyıl: Kul Himmet Üstadım, Everekli Seyrânî
14 20. Yüzyıl: Yozgatlı Hüznî, Vahit Lütfi Salcı
15 Dinî-Tasavvufî Edebiyatın toplumsal işlevleri
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 5 50
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 10 5 50
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 10 7 70
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5