Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Fen Bilimleri Enstitüsü - Matematik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Matematik - Uygulamalı Matematik - Tezli Yüksek Lisans - 2014 MAT8058 Ters Problemlerin Regülerizasyonu Seçmeli 1 8,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Son yirmi yılda, ters problemler alanı, uygulamalı matematikte en hızlı büyüyen alanlardan biri olmuştur. Bu büyüme büyük ölçüde hem diğer bilimlerde hem de endüstrideki uygulamaların ihtiyaçlarından kaynaklanmıştır. Gösterileceği gibi, ters problemler tipik olarak Hadamard anlamında iyi pozlanmamış matematiksel modellere, yani kötü problemlere yol açar. Bu, özellikle çözümlerinin veri bozulmaları altında kararsız olduğu anlamına gelir. Bu problemle başa çıkabilen sayısal metodlar, düzenlileştirme yöntemleridir. Bu ders, düzenleyici yöntemlerin matematiksel teorisine ayrılmıştır

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bir lisansüstü ders için bu ders Hilbert uzaylarında doğrusal ve doğrusal olmayan kötü pozlama operatör denklemleri için düzenleme teorisini sunar. Düzenleme yöntemlerinin genel çerçevesi ve spektral filtreler yoluyla analizlerinin yanı sıra Tikhonov düzenlenmesi, Landweber yinelemesi, doğrusal ters problemler için ayrıklaştırmayla düzenleyici somut örnekler bulunmaktadır. Doğrusal olmayan ortamda, Tikhonov düzenlenmesi ve yinelemeli düzenlenme (Landweber, Levenberg-Marquardt ve yinelemeli olarak düzenlenmiş Gauss-Newton yöntemleri) tartışılmaktadır. Fonksiyonel analizden gerekli altyapı da kısaca özetlenmiştir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

sözel anlatım ve ev ödevi

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

William Menke: Geophysical Data Analysis: Discrete Inverse Theory. Academic Press, New York, pp. 289, 1989, ISBN-10: 0-12-490921-3 Richard Aster: Parameter Estimation and Inverse Problems. Academic Press, pp. 302, 2005, ISBN: 0-12-065604-3 Carl Wunsch: Discrete Inverse and State Estimation Problems. Cambridge University Press, pp.384, 2006, ISBN: 0521854245.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Dersten sonra öğrencilerin kısmi diferansiyel denklemlerle ilgili ters problemleri çözmek için temel matematiksel ve sayısal yöntemleri anlamaları beklenmektedir.
  • Kötü bir ters problem tespit etmeyi ve doğasının çözüm sürecine getirdiği kısıtlamaları anlamayı öğreneceksiniz
  • Doğrusal olarak ortaya çıkan sorunlara yaklaşık çözümler bulmak için çeşitli klasik düzenleme yöntemlerini öğreneceksiniz.
  • Bir ters problemi Bayesci istatistiksel çıkarım problemi olarak formüle etmeyi ve ortaya çıkan posterior olasılık dağılımında yer alan bilgileri yorumlamayı öğreneceksiniz.
  • Sunulan çözüm tekniklerini sayısal olarak uygulamayı öğreneceksiniz

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Temel fonksiyonel analiz
2 Normlu uzaylarda doğrusal operatörler
3 Hilbert uzaylarında kompakt doğrusal operatörler
4 Doğrusal ters problemler
5 hasta görünümlü operatör denklemleri
6 Genelleştirilmiş ters
7 Kompakt operatörlerin tekil değer ayrışmaları
8 Ara Sınav Haftası
9 Düzenleme yöntemleri
10 Spektral düzenlenme
11 Tikhonov düzenlenmesi
12 Landweber düzenlenmesi
13 Düzenleme olarak farklılaştırma
14 Doğrusal olmayan ters problemler
15 Doğrusal olmayan hasta görünümlü problemler
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 30 4 120
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 10 2 20
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 15 15
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 20 20
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5