Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Eğitim Bilimleri

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
EPO-Tezli Yüksek Lisans-2013 EPO7015 Test Geliştirme Teknikleri Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı; öğrencilerin alanları ile ilgili ölçme araçlarının özellikleri doğrultusunda test hazırlama, uygulama ve madde analizlerini yaparak değerlendirebilmesidir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Ders 3 bölümden oluşmaktadır. ilk bölümde akademik başarı testi hazırlama ile ilgili bilgi ve beceriler yer almaktadır. Bu bağlamda; ölçmede geçerlik ve güvenirlik kavramları, Test türleri, Katılımcının alanıyla ilişkili öğrenme alanlarına ilişkin hedef-davranış cümlesi yazma, Öğrenme alanlarının alt basamaklarına uygun katılımcının alanıyla ilgili çoktan seçmeli test sorusu hazırlama, Hazırlanan ölme aracının uygulanması, madde analizlerinin yapılarak değerlendirilmesi konularına yer verilecektir. Dersin ikinci bölümünde ölçme aracı olarak anket geliştirmede dikkat edilmesi gerekenler ve örnekler sunulduktan sonra katılımcıların istediği bir konuda işbirliği ile anket hazırlayarak değerlendirilmesi sağlanacaktır. Dersin son bölümünde ise ölçek hazırlama ile ilgili temel bilgiler sunulacak ve var olan çeşitli ölçekler sınıfça incelenerek değerlendirilecektir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Derste planlanan öğrenme aktiviteleri; Öğrenme alanlarına uygun hedef ve davranış yazma, Öğrenme alanlarından özellikler bilişsel alanın alt basamaklarına uygun katılımcıların alanlarıyla ilgili çoktan seçmeli test sorusu hazırlaması, uygulaması, madde analizlerinin yapılması ve sonuçların değerlendirilerek raporlaştırılması, Katılımcıların işbirliği içinde eğitimle ilgili bir anket hazırlaması, sınıfta sunması, tartışılması ve değerlendirilmesi, Katılımcıların farklı konularda hazırlanmış en az 5 ölçek inceleyerek sınıfa birlikte değerlendirmesi. Öğrenme Yöntem ve Teknikleri: Tartışma, Soru-cevap, Beyin Fırtınası, İşbirlikli öğretim.

Staj Durumu

Staj yoktur.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Şeker, Hasan ve Gençdoğan B. (2014). Psikolojide ve Eğitimde Ölçme Aracı Geliştirme, Ankara: Nobel Akademi. Erkuş, A., Sünbül, Ü., Sünbül, S.Ö., Yormaz, S ve Aşiret, S. (2017). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme - 2: Ölçme Araçlarının Psikometrik Nitelikleri ve Ölçme Kuramları, Ankara: Pegem Akademi. Gömleksiz, M. Erkan, S. (2016). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Nobel Akademi. Baykul, Y. (2015). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme, Ankara: Pegem Akademi.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Ölçme değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilir.
  • Öğrenme alanlarına uygun hedef ve davranış yazar.
  • Test türlerini (başarı testleri, yetenek testleri, kişilik testleri, zekâ testleri) bilir.
  • Akademik başarı testi geliştirme aşamalarını bilir.
  • Alanıyla ilgili akademik başarı testi geliştirir.
  • Alanıyla ilgili geliştirdiği akademik başarı testinin madde analizlerini yaparak değerlendirir.
  • Ölçme aracı olarak anket geliştirmede dikkat edilmesi gerekenler doğrultusunda işbirliği içinde anket geliştirir.
  • Ölçek geliştirme ile ilgili temel kavramları bilir.
  • Ölçek geliştirme basamaklarına uygun ölçek geliştirir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar: Ölçmede geçerlilik, Ölçmede güvenilirlik.
2 Hedef ve Davranış yazma ilkeleri, Öğrenme alanlarına uygun hedef ve davranış yazma.
3 Test türleri ve dikkat edilmesi gerekenler, Belirtke tablosu
4 Bilişsel öğrenme alanı alt basamaklarına uygun hazırlanmış akademik başarı testlerinin incelenerek değerlendirilmesi.
5 Katılımcının alanı ile ilgili geliştirilmiş bir akademik başarı testindeki soruları bilişsel alanın basamaklarına göre değerlendirmesi.
6 Belirtke tablosu hazırlama ve değerlendirme. Belirke tablosu doğrultusunda bilişsel öğrenme alanı alt basamaklarına uygun çoktan seçmeli test sorusu hazırlama.Hazırlanan akademik Hazırlanan akademik başarı testinin son düzeltmelerinin yapılarak uygulanması.
7 Akademik başarı testine ait madde analizlerinin yapılması.
8 Ara Sınav Haftası
9 Akademik başarı testine ait madde analizlerinin sonuçlarının değerlendirilerek raporlaştırılması ve sunulması.
10 Ölçme aracı olarak anket hazırlama basamakları ve anket hazırlanırken dikkat edilmesi gerekenler.
11 Anketin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları, eğitim alanında var olan anketlerin incelenerek tartışılması ve değerlendirilmesi.
12 Katılımcıların işbirliği içinde anket geliştirmesi.
13 Geliştirilen anketlerin sınıfça incelenerek değerlendirilmesi ve düzeltilmesi.
14 Ölçek geliştirme ile ilgili temel kavramlar, Likert tipi tutum ölçeği.
15 Eğitim bilimleri alanında geliştirilmiş ölçeklerin sınıfça incelenerek, değerlendirilmesi.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 4 35 140
Ödev ve Hazırlığı 4 8 32
Sunum ve Hazırlığı 2 5 10

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7
ÖÇ8
ÖÇ9