Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Siyasal Bilgiler Fakültesi - Uluslararası İlişkiler

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Uluslararası İlişkiler-2014 HUK2092 Türk Anayasa Hukuku Seçmeli 4 5,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Ders öğrencilere Türkiye anayasalarını, anayasal sisteminin temel kurumları ve yaplarını tanıtır. Bu bağlamda programın temel amacı, hukuk ve hükümet sistemimizdeki hukuki kurumlar ile siyasal kurumlar arasındaki etkileşimi kavramalarını ve öğrenmeleri sağlamaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Ders kapsamında Türkiye'deki anayasal süreç Osmanlı Devleti'ndeki reform hareketlerinden başlayarak ele alınacaktır. Bu bağlamda1808 Sened-i İttifak, Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı, Osmanlı Devletinin ilk anayasası ve bu anayasada 1909 yılında yapılan değişiklik incelenir. Cumhuriyet döneminin ilk anayasası olan 1920 Anayasası ve Türkiye'de en uzun süre yürürlükte kalan 1924 Anayasası'da ayrıntılarıyla irdelenir. 1961 Anayasası ve 1982 Anayasası karşılaştırmalı olarak incelenip, 1982 Anayasası'nda yapılan önemli değişiklikler analiz edilecektir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Yüz yüze eğitim, soru-cevap, tartışma, ödev

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

BÜLENT TANÖR, İki Anayasa 1961-1982, Beta yay., 3. tıpkı bası, İstanbul 1994. BÜLENT TANÖR, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, YKY, 14. bası, İstanbul 2006. BÜLENT TANÖR/NECMİ YÜZBAŞIOĞLU, 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, Beta yay., 9. bası, İstanbul 2009. ERGUN ÖZBUDUN, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin yay., 8. bası, Ankara 2005.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Osmanlı Döneminden başlanarak, günümüz Türk anayasal sisteminin oluşumundaki tüm anayasaların kavranması
  • Türkiye Cumhuriyeti'nin temel anayasal yapısı ve prensiplerinin öğrenilmesi
  • Türkiye anayasalarındaki demokrasi anlayışlarını ve siyasi parti ve seçim sistemlerini hakkında temel bilgilerin edinilmesi
  • Türkiye anayasalarındaki meclis hükümeti, karma sistem, parlamenter sistem anlayışlarındaki farkılıkların öğrenilmesi
  • Günümüz anayasal ilkelerin, kurumların ve temel prensiplerin derinlemesine anlaşılması

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Osmanlı İmparatorluğu Dönemindeki Anayasal Belgeler
2 I. ve II. Meşrutiyet Sonrası Anayasal Düzeni
3 1921 ve 1924 Teşkilatı Esasiye Kanunu
4 1961 Anayasasının Hazırlanışı ve Anayasanın Benimsediği Temel İlkeler
5 1961 Anayasasında Yasama ve Yürütme İlişkileri
6 1961 Anayasasında Temel Hak ve Özgürlükler Rejimi
7 1961 Anayasasında Anayasa Yargısı ve Anayasanın Hukuk Devleti İlkesi Açısından Değerlendirilmesi
8 Ara Sınav Haftası
9 1982 Anayasasının Hazırlanışı ve Kabul Edilişi
10 1982 Anayasanın Benimsediği Temel İlkeler
11 1982 Anayasasında Temel Hak ve Özgürlükler Rejimi
12 1982 Anayasasında Yasama ve Yürütme İlişkileri
13 1982 Anayasasına Göre Yargı Organının Düzenlenişi
14 1982 Anayasasının Hukuk Devleti Açısından Değerlendirilmesi
15 1982 Anayasasında Yapılan Değişiklikler
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 5 70
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 5 5 25
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 5 5
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav ve Hazırlığı 1 10 10
Final ve Hazırlığı 1 20 20
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5