Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2017 - Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği TDEO8020 Türk Destanları ve Destan İncelemeleri Seçmeli 1 6,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Öğrencinin Türk destanları ve destancılık gelenekleri hakkında bilgi sahibi olmasını ve yorum yapabilmesini sağlamak

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Türk destanları ve destancılık gelenekleri

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma, ödev

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi (Kaynakları ve Açıklamaları ile Destanlar), C .1, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1993. M. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatı Tarihi, Ötüken Neşriyat, İstanbul 1980. Karl Reichl, Türk Boylarının Destanları (Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı), (çev. Metin Ekici), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2002. M. Öcal Oğuz (ed.), Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2011. Mehmet Aça, "Türk Destancılık Geleneğine Bütüncül Yaklaşabilme ve Alp Kavramı Üzerinde Bazı Yeni Yaklaşım Denemeleri." Milli Folklor, S . 48, 2000. Mehmet Aça, Kazak Türklerinin Destanları ve Destancılık Geleneği, Kömen Yayınları, Konya 2002. Mehmet Aça, "Destan ve Masal Anlatım Zamanı ile Anlatım Ortamını Belirleyen İnanışlar Nelerdir?" I. Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı Bildiri Kitabı-I, Ege Üniversitesi Türk Dünyası Araştırmaları Enstitüsü, Ankara 2007. Mustafa Aça, Oğuznamecilik Geleneği ve Andalıp Oğuznamesi, IQ Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul 2003. W. Bang-G. R. Rahmeti, Oğuz Kağan Destanı, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili Semineri Neşriyatı, İstanbul 1936. Metin Ergun-Mehmet Aça, Tıva Kahramanlık Destanları-I, Akçağ Yayınevi, Ankara 2004. Metin Ergn-Mehmet Aça, Tıva Kahramanlık Destanları-II, Akçağ Yayınevi, Ankara 2005. Z. Velidi Togan, Oğuz Destanı Reşideddin Oğuznamesi: Tercüme ve Tahlili, Enderun Kitabevi, İstanbul 1982.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci halk bilimiyle ilgili sorunları tanımlayabilir ve çözümler sunabilir.
  • Öğrenci halk bilimiyle ilgili bilgileri derleyip yeni yaklaşımlarla değerlendirebilir.
  • Öğrenci halk bilimini disiplinler arası bir yaklaşımla ele alır ve bu yöndeki çalışmalara katılabilir.
  • Öğrenci Türk halk bilimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde derinleştirip geliştirebilir.
  • Öğrenci alan ve alan eğitimiyle ilgili yöntem ve teknikleri kullanabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Destanın tanımı, oluşumu, yapısı, kahramanları ve işlevleri
2 Türk destanlarının anlatıcıları ve anlatım ortamları
3 Türk destanlarının sınıflandırılması
4 Türk destanlarını oluşturan inanç ve düşünce kalıpları
5 İslamiyet Öncesi Türk Destanlarına Genel Bir Bakış
6 Türk Destanlarında "Kut", Töre ve iktidar
7 Uygur Harfli Oğuz Kağan Destanı Üzerine Değerlendirmeler
8 Ara Sınav
9 Oğuzname Üzerine Değerlendirmeler
10 İslamiyet Sonrası Türk Destanları: Battalname ve Danişmendname
11 Kazak Destanları ve Destancılık Geleneği
12 Kırgız Destanları ve Destancılık Geleneği
13 Türkmen Destanları ve Destancılık Geleneği
14 Tıva Türklerinin Destanları ve Destancılık Geleneği
15 Altay Türklerinin Destanları ve Destancılık Geleneği
16 Hakas Türklerinin Destanları ve Destancılık Geleneği
17 Final Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 5 50
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 10 5 50
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 10 6 60
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5