Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 TDE3055 Türk Destanları Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Sözlü anlatım türü olan destan ile âşıklık geleneği içinde yer alan manzum destan türünün Türk halk edebiyatı içindeki yerleri, tanım ve mahiyetlerinin öğretmek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Sözlü anlatı türü olan destanın tanımı, tasnifi ve icrası. Türk destanlarının teşekkülü, yayılma alanları, ses ve şekil özellikleri, İslamiyet öncesi ve sonrası Türk destanları, dinî-destansı hikâyeler, âşık destanlarının icrası, konu, şekil ve üslup özellikleri. Manas destanı, Battalnâme, Danişmendnâme, Haverânnâme, Hamzanâme üzerine konu ve motif incelemesi.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma

Staj Durumu

Yok.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Çobanoğlu, Özkul; Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yay., Ankara 2011, 479s. 2. Kafesoğlu, İbrahim; Türk Millî Kültürü, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2004, 466s. 3. Gökdağ, Bilgehan A.-Üçüncü, Kemal; Başlangıcından Günümüze Türk Destanları, Akçağ Yay., Ankara 2007, 272s. 4. M. Öcal Oğuz (ed.); Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2019.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci destanın tanımını, tasnifini icraya bağlı özelliklerini kavrar.
  • Destanın oluşum sürecini, yayılma alanlarını vb. kavrar.
  • Destan motiflerini öğrenir, geniş sahalara yayılmış destanların özelliklerini kavrar.
  • Öğrenci destanı eğitim öğretim kurumlarında öğretebilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Sözlü anlatı türü olan destanın tanımı
2 Sözlü anlatı türü olan destanın tasnifi ve icrası
3 Türk destanlarının teşekkülü
4 Türk destanlarının şekil ve üslup özellikleri
5 Türk destanlarının yayılma alanları
6 İslâmiyet öncesi Türk destanları: Saka, Hun, Göktürk, Uygur
7 İslâmiyet sonrası Türk destanları: Satuk Buğra Han
8 Ara Sınav Haftası
9 Manas destanının motifleri bakımından değerlendirilmesi
10 Manas destanının motifleri bakımından değerlendirilmesi
11 Battalnâme: Konu ve motif incelemesi
12 Danişmendnâme konu ve motif incelemesi
13 Dinî-destansı hikâyeler: Haverânnâme, Hamzanâme konu ve motif incelemesi
14 Âşık destanları: Konu, şekil ve üslup özellikleri
15 Âşık destanlarının icrası
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 4 56
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 14 1 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 14 2 28
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5