Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği - Lisans GKS3064 Türk Dili Tarihi Seçmeli 1 3,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Türk dilinin kökeni, tarihsel ve çağdaş lehçeleri hakkında temel bilgileri vermek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Türk dilinin kökeni, dil akrabalığı ve bu konularda ileri sürülen görüşler değerlendirilmektedir. Ural-Altay dilleri teorisi, Türk dilinin dönemleri, tarihsel Türk dilinin yazılı ve konuşma edebî dilleri ve eserleri üzerinde durulur.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yön. 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Akalın, M., (1979). Tarihî Türk Şiveleri, Ankara. Arat, R. R.-Temir, A. (1992). “Türk Şivelerinin Tasnifi” Türk Dünyası El Kitabı, C. II, 224-248. Arat, R.R. (1991). Eski Türk Şiiri, Ankara, TTK yayınları. Barutcu Özönder, F. Sema, “Eski Türklerde Dil ve Edebiyat”, Türkler, C. III, 481-501. Barutcu Özönder, F.S.,“Türk Dilinin Tarihî Dönemleri Üzerine Birkaç Söz”, 24 Ekim 2001, Bilim, Kültür, Edebiyat Dili Olarak Türkçe Semineri, Hacettepe Üniversitesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü (: Türkbilig, Türkoloji Araştırmaları, 2002/3, s. 203-210). Caferoğlu, Ahmet, (1972). Türk Dili Tarihi, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican (2005). Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara. Johanson, Lars, Éva Ágnes Csató, The Turkic Languages, London and New York 1998. Poppe, N., (1965). Introduction to Altaic Linguistics, Wiesbaden: Ural-Altaische Bibliothek, XIV. Rasony, Laszlo, (1988). Tarihte Türklük, TKAE Yay. Ankara. Róna-Tas, A., (1991). An Introduction to Turkology, Studia Uralo-Altaica 33, Szeged. Sinor, D. (Ed.) (2000). Erken İç Asya Tarihi, İstanbul. Temir, Ahmet (1992). “Ural-Altay Dilleri Teorisi” Türk Dünyası El Kitabı, C. II, 3-7. Tezcan, Semih, (1978). “En Eski Türk Dili ve Yazını”, Bilim, Kültür ve Öğretim Dili Olarak Türkçe, Ankara, TTK Yayınları, 271-323. Tuna, Osman Nedim, (1987). Altay Dilleri Teorisi, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı: İstanbul.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Türk dilinin kökeni hakkındaki teoriler hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Türk dilinin tarihsel ve çağdaş lehçelerinin sınıflandırma ölçütlerini tespit etmek.
  • Türk dilinin tarihsel lehçeleri ve çağdaş lehçeleri arasındaki fonetik özellikleri tanıklatma yöntemi ile karşılaştırabilmek.
  • Türk dilinin tarihsel lehçeleri ve çağdaş lehçeleri arasındaki morfolojik özellikleri tanıklatma yöntemi ile karşılaştırabilmek. Tarihselden moderne Türk dilinin sözcük yapımı ölçütleri arasındaki temel özellikleri ortaya çıkarmak.
  • Mezunlar, Türk dili ve edebiyatının zaman ve mekân içindeki farklı görünüşlerinden haberdar olurlar, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilirler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Türk dilinin kökeni ve yaşı meselesi.
2 Ural-Altay dil teorisi.
3 Altay dilleri teorisi ve Altayistlerin görüşleri.
4 Altay dil ailesi ve Türkçe.
5 Türk dilinin dönemlendirilmesi.
6 Türk dilinin dönemlendirilmesi.
7 Proto-Türkçe, Türkçenin ilk aşamaları.
8 Ara Sınav Haftası
9 Eski Türkçe ve yazılı külliyatı
10 Orta Türkçe, Karahanlı Türkçesi ve eserleri
11 Harezm Türkçesi ve eserleri.
12 Erken Doğu Türkçesi ve eserleri
13 Kıpçak Türkçesi: Codex Cumanicus ve Altın Ordu, Memlûk Kıpçak eserleri.
14 Erken Batı (Oğuz) Türkçesi ve eserleri
15 Erken Batı (Oğuz) Türkçesi ve eserleri
16 Ders Çalışma Haftası
17 Final

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 10 20
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 2 10 20
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 2 20 40
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5