Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans TDE1011 Türk Dili Tarihi Zorunlu 1 3,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Türk dilinin kökeni, tarihsel ve çağdaş lehçeleri hakkında temel bilgileri vermek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Türk dilinin kökeni ve yaşı meselesi, Ural-Altay dil teorisi, Altay dil ailesi ve Türkçe, Altay dilleri teorisi ve Altayistlerin görüşleri, Türk dilinin dönemleştirilmesi, Türkçenin dönemleri ve dönemlere ait eserler üzerine bilgiler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma

Staj Durumu

Yok.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Akalın, M., (1979) Tarihî Türk Şiveleri, Ankara. 2. Arat, R. R. -Temir, A. (1992). "Türk Şivelerinin Tasnifi" Türk Dünyası El Kitabı, C. II, 224-248. 3. Arat, R. R. (1991). Eski Türk Şiiri, Ankara TTK yayınları 4. Barutcu Özönder, F. Sema, " Eski Türklerde Dil ve Edebiyat", Türkler C. III, 481-501. 5. Barutcu Özönder, F. S., "Türk Dilinin Tarihî Dönemleri Üzerine Birkaç Söz", 24 Ekim 2001, Bilim, Kültür, Edebiyat Dili Olarak Türkçe Semineri, Hacettepe Üniversitesi, TDE Bölümü: Türkbilig, Türkoloji.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisi kazanır.
  • Öğrenci, bu derste edindikleri bilgilerle Türkiye Türkçesinin yanı sıra diğer Türk lehçelerine ait metinler üzerinde de dil bilgisi analizleri yapabilir ve fikir ileri sürebilir.
  • Öğrenci, metinler üzerinde uygulamalı dil bilgisi tahlilleri yapar ve aynı konudaki başkalarının yorumları hakkında fikir ileri sürebilir.
  • Öğrenci, disiplin kısmını/Türk dilini eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.
  • Öğrenci, alana ilişkin bibliyografya bilgisine sahip olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Türk dilinin kökeni ve yaşı meselesi.
2 Ural-Altay dil teorisi.
3 Altay dil ailesi ve Türkçe.
4 Altay dilleri teorisi ve Altayistlerin görüşleri.
5 Türk dilinin dönemleştirilmesi.
6 Proto-Türkçe, Türkçenin ilk aşamaları.
7 Eski Türkçe yazılı külliyatı.
8 Ara Sınav Haftası
9 Orta Türkçe, Karahanlı Türkçesi ve eserleri.
10 Harezm Türkçesi ve eserleri.
11 Erken Doğu Türkçesi ve eserleri.
12 Kıpçak Türkçesi: Codex Cumanicus ve Altın Ordu, Memlûk Kıpçak eserleri.
13 Erken Batı (Oğuz) Türkçesi ve eserleri.
14 Genel Değerlendirme.
15 Genel Değerlendirme.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 3 42
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Final ve Hazırlığı 1 28 28

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5