Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans TDE3027 Türk Edebiyatında Modernleşme Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Modern kavramını tanımlamak ve 19 ve 20. yy. Türk edebiyatındaki modernleşme hareketlerini neden-sonuç ilişkisi çerçevesinde örneklerle incelemek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Modern, modernleşme ve modernizm kavramlarının tanımlanması, Avrupa edebiyatı ve fikir dünyasında 19. yüzyıl, 19.yy Türk edebiyatı: Modernleşme ve hazırlayan sebepler, seyahatler, sefaretnameler, Avrupa edebiyatı ve fikir dünyasında 20.yüzyıl, 20.yy da Türk edebiyatı: Meşrutiyet dönemi, modernleşme süreci ve Cumhuriyet dönemi edebiyatı, 21.yyda toplum ve değişim , örnek metinler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

A.H. Tanpınar, 19.Asır Türk edebiyatı Tarihi, YKY, 2006. Bernard Lewis, (Çev. Metin Kıratlı), Modern Türkiye'nin Doğuşu, TTK, 2004 Hilmi Ziya ÜLKEN, Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi, T.İş B. Kültür Yayınları Cyril E. Blacak, (Çev. Fatih Gümüş) Çağdaşlaşmanın İtici Güçleri, T.İş B. Kültür Yayınları, 1986 Niyazi Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma,YKY, 2002 Şerif Mardin, Türk Modernleşmesi, İstanbul: İletişim Yayınları (seçilen makaleler) önerilen kitap listesi

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Bilgiyi kullanabilme/uygulayabilme, dönem içi ve dönem öncesiyle mukayeseli çalışmalar yapabilme becerisi kazanma. Dönem içi, dönemin öncesiyle mukayeseli çalışma yapabilir. "
  • Eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma
  • Öğrenci, Türk edebiyatının Türk siyaset tarihi ve Türk düşünce tarihiyle ilişkisini anlar.
  • Öğrenci Yeni Türk edebiyatının (1859-2000 yılları arası) tarihî sınıflandırmasını yapabilir ve bu sınıflamadaki çok önemli bir aşamayı kavrar.
  • "Öğrenci bu alana ilişkin yeterli bilgiye sahip olur ve mezun olunca bilgisini profesyonel olarak eğitim-öğretim kurumlarında öğretebilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Modern, modernleşme ve modernizm kavramlarının tanımlanması
2 Avrupa edebiyatı ve fikir dünyasında 19. yüzyıl.
3 19.yy Türk edebiyatı: Modernleşme ve hazırlayan sebepler
4 Seyahatler, sefaretnameler
5 Kültürel ve sosyal değişimde çevirilerin rolü
6 Örnek metinler (Tanzimat Dönemi yazarları)
7 Örnek metinler (Servet-i Fünun Dönemi yazarları)
8 Ara Sınav Haftası
9 Avrupa edebiyatı ve fikir dünyasında 20.yüzyıl.
10 20.yy da Türk edebiyatı: Meşrutiyet Dönemi
11 Meşrutiyet Dönemi :metinler ve kaynaklar
12 Modernleşme süreci ve Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı
13 Örnek metinler ve kaynaklar
14 21.yyda toplum ve değişim
15 Örnek metinler ve kaynaklar
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 4 56
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Final ve Hazırlığı 1 28 28

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi