Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen Fakültesi - İstatistik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - İstatistik - Lisans TDE4096 Türk Efsane İncelemeleri Seçmeli 8 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Türk halk anlatı geleneğinde yer alan efsanenin; yazma, basma ve derleme kaynakları hakkında araştırma yapmak, Türk efsane metinlerini motifleri açısından incelemek ve efsanelerin derlenerek gelecek nesillere aktarılmasına zemin hazırlamak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Efsane kavramı, efsanelerin teşekkülü, efsanelerin tasnifi hakkında bilgi verilerek efsane araştırmalarının Türk kültürü ve geleneği açısından önemini kavratmak.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma, ödev hazırlama.

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Thompson, S.; Motıf Index of Folk Literature, Indiana University Press, Bloomington 1955-1958, 6cilt. Banoğlu, Niyazi Ahmed; Tarihi ve Efsaneleriyle İstanbul Semtleri, Selis Kitaplar, İstanbul 2007. Degh, Linda; "Günümüz Bağlamında Efsane Üzerine Teorik Bir Düşünme ve Efsanenin Tanımı", Çev.: Selcan Gürçayır, Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2, Haz. Öcal Oğuz-Selcan Gürçayır, Geleneksel Yayıncılık, Ankara 2005. Seyidoğlu, Bilge; Erzurum Efsaneleri, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara 1985. Ergun, Metin; Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi, Ankara 1997, Atatürk, Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, C:1. Uyanıker, Nursel; Eyüp Sultan Türbesi Etrafında Teşekkül Eden Efsanelerin Tespiti ve İncelenmesi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul 2010.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, efsanenin kaynaklarını yazma, basma ve derleme metinlerinden okuyabilir.
  • Öğrenci, derleme yapabilir.
  • Efsane türü, öğrenci tarafından öğrenilerek toplumda eğitim-öğretim işlevi üstlenir ve model oluşturur.
  • Efsane, öğrencinin yaratıcı düşünme gücünü geliştirir ve farklı düşünme yeteneği kazandırır.
  • Efsane telkin ettiği değerler sayesinde öğrencinin toplumu tanımasına ve kültürün gelecek nesillere taşınmasına yarar sağlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Efsane kavramı, efsanelerin teşekkülü ve tasnifi
2 Efsane üzerine yapılan araştırmalar
3 Efsanenin diğer anlatı türleriyle ilişkisi
4 Motif kavramı ve motifin edebiyat açısından değerlendirilmesi
5 Stith Thompson’in Motif Index of Folk Literature’i hakkında bilgi
6 Motif Index’de yer alan motiflerin değerlendirilmesi
7 İslâmiyet öncesi Türk halk motifleri
8 Ara Sınav Haftası
9 İslâmiyet sonrası Türk halk motifleri
10 Türk efsane motiflerinin metinlerde ele alınması-metin incelemesi (Dinî binalarla ilgili efsaneler ve incelemesi)
11 Türk efsane motiflerinin metinlerde ele alınması-metin incelemesi (Evler ve insanların yaşadığı yerlerle ilgili efsaneler ve incelemesi)
12 Türk efsane motiflerinin metinlerde ele alınması-metin incelemesi (Tabiatla ilgili efsaneler ve incelemesi)
13 Türk efsane motiflerinin metinlerde ele alınması-metin incelemesi (Yer adlarına bağlı efsaneler ve incelemesi)
14 Efsane bibliyografyaları hakkında araştırma
15 Efsane derleme çalışması
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 8 2 16
Ödev ve Hazırlığı 3 5 15
Arasınav ve Hazırlığı 1 20 20
Final ve Hazırlığı 1 20 20

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi