Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2014 - Sosyal Bilgiler Öğretmenliği EGT1008 Türk Eğitim Tarihi Zorunlu 4 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

İslamiyet öncesinden günümüze kadar Türk Eğitiminin düşünürleri, eğitim kurumları, öğretmen yetiştirme, eğitim mekanları ile ilgili bilgi birikiminin ortaya çıkarılarak tartışılması.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemi. Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar. Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temelleri. Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu: tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi; Türk eğitim sisteminde laikleşme.Türk Eğitim Devrimi 3: Karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk evleri. Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler. Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme. Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, tartışma, sunum, rapor hazırlama, film ve video izleme

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Kaya, Y.K. (1974). İnsan Yetiştirme Düzenimiz: Ankara Akyüz, Y. (2007). Türk Eğitim Tarihi: Ankara. Başgöz, İ. ve Wilson, H.E (1968). Türkiye Cumhuriyetinde Eğitim ve Atatürk : Ankara Berkes, N. (2002). Türkiye'de Çağdaşlaşma: İstanbul Binbaşıoğlu, C. (1995). Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi: İstanbul Koçer, H.A. (1987). Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi: Ankara.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Türklerin Müslüman Olmadan Önceki Dönemlerde, Müslüman olduktan sonraki dönemlerde, Selçuklular döneminde ve Osmanlı Dönemindeki eğitimin Temel Özelliklerini
  • Eğitimde yenileşme hareketlerini anlayabilme
  • Tanzimat dönemi, I. ve II. Meşrutiyet ve Kurtuluş Savaşı dönemindeki eğitimin temel özelliklerini kavrayabilme.
  • Türkiye Cumhuriyeti eğitiminin temel özelliklerini değerlendirebilme
  • Eğitim tarihi ve geçmişi ile geleceği arasındaki ilişkileri anlayabilme.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Türk Eğitim Tarihi'nin dönemleri, amaç ve kapsamı.
2 İslamiyet'ten önceki dönemde eğitimin genel özellikleri
3 Türk İslam Devletleri'nde eğitim ve dönemin ünlü düşünürleri
4 Kuruluştan 18. yüzyıla kadar Osmanlı Devleti eğitim kurumlarının genel özellikleri
5 İlk yenilileşme hareketleri ve Tanzimat döneminde eğitimin genel özellikleri
6 I. ve II. Meşrutiyet Dönemi'nde eğitimin özellikleri, eğitimin yeniden yapılanması ve açılan okullar
7 Eğitime katkıda bulunan düşünürler: Satı Bey, Ethem Nejat, Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu
8 Ara sınav
9 Cumhuriyetin ilk yıllarında reformlar: Tevhid-i Tedrisat Kanunu ve Latin Harflerinin kabulü
10 Cumhuriyet Dönemi boyunca okulöncesi ve ilköğretimde yapılan reformlar
11 Cumhuriyet Dönemi boyunca ortaöğretim ve yüksek öğretimde yapılan reformlar
12 Cumhuriyet Dönemi eğitiminin genel özellikleri (1970'den günümüze kadar yaşanan gelişmeler)
13 Cumhuriyet dönemi boyunca öğretmen yetiştirme alanında yaşanan değişimler
14 Cumhuriyet dönemi eğitim düşünürleri ve eğitime katkıları
15 Cumhuriyet dönemi eğitim düşünürleri ve eğitime katkıları
16 Ders çalışma haftası
17 Final Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 42 0 0
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 42 1 42
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 28 1 28
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5